EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Lasten museofestarit on tänä vuonna täysin virtuaalinen – Ohjelma kutsuu lapset Avaruusseikkailuun Sisidiskon ja vatsastapuhuja Sari Aallon kanssa

Virtuaalinen Lasten museofestarit järjestetään 6–7.3. ja teemana on Avaruusseikkailu 2021. 4–10-vuotiaille lapsille ja heidän kanssaan seikkailuun lähteville aikuisille suunniteltu maksuton tapahtumaviikonloppu koostuu festarilähetyksistä ja työpajoista. Lähetyksissä nähdään muun muassa Vuokko Hovatan ja Kalle Chydeniuksen luotsaama Sisidisko sekä vatsastapuhuja Sari Aallon Kosminen Show. Työpajavideoiden parissa voi puuhata koko viikonlopun osoitteessa lastenmuseofestarit.fi.

Lasten museofestarit 6.–7.3. 2021. Kuva: Milla Rissanen / EMMA

Kapteeni Futuro on aluksellaan tuonut avaruudesta mukanaan kosmiset kaverinsa, jotka ilahduttavat festarivieraita musiikkiesityksillä ja työpajoilla. Viikonlopun aikana nähdään neljä festarilähetystä, joiden lisäksi lastenmuseofestarit.fi-sivusto täyttyy avaruusseikkailuun kutsuvasta tekemisestä. Sen parissa voi puuhata juuri silloin, kun perheen avaruusmatkailijoille sopii. Luvassa on viikonloppu täynnä tekemistä ja festaritunnelmaa.

Suorissa festarilähetyksissä esiintyy Vuokko Hovatan ja Kalle Chydeniuksen luotsaama Sisidisko uudella Diskoraketti-esityksellään. Vatsastapuhuja Sari Aallon Kosmisessa Show’ssa taas tavataan somesta tutut Simpanssi-Anssi ja Oskari Olematon. Lisäksi Avaruusseikkailulla tutustutaan Kapteeni Futuron johdolla Näyttelykeskus WeeGeeseen, josta löytyy monenlaista tekemistä kotioloihin.

Työpajoissa hyödynnetään kotoa löytyviä tarvikkeita ja kuvataan oma lelu painottomalla avaruuslennolla, tarkkaillaan tähtiä itsetehdyillä kaukoputkilla sekä opitaan mittaamaan aikaa leikkisästi. Ennen kuin Sisidiskon musiikkiesitys Diskoraketti laittaa jalat vipattamaan, lämmitellään festivaaliväki liikkeelle avaruusseikkailusadulla, jonka kertoo kartioplaneetalta saapunut Töt.

Noin tunnin pituinen festarilähetys toistuu lauantaina 6.3. klo 11 ja 13 sekä sunnuntaina 7.3. klo 12 ja 14. Valitse sopiva ajankohta ja tule mukaan Avaruusseikkailuun. Lähetystä voi seurata maksutta osoitteessa lastenmuseofestarit.fi.

Avaruusseikkailulla kunnioitetaan maapallon kantokykyä. Haluamme varmistaa maapallomme tulevaisuuden. Hyödynnämme esimerkiksi festivaalin pajoissa ja lavasteissa kierrätysmateriaaleja ja kannustamme myös kaikkia festivaalivieraitamme tekemään samoin.

Lasten museofestareita järjestävät yhdessä Näyttelykeskus WeeGeen toimijat: EMMA – Espoon modernin taiteen museo, KAMU Espoon kaupunginmuseo, Suomen Kellomuseo, Suomen Lelumuseo Hevosenkenkä ja Espoon tapahtuma- ja kulttuuripalvelut. Yhteistyössä Espoon kuvataidekoulu sekä Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkki. Tapahtumaa sponsoroi Vahanen-yhtiöt.

Lasten museofestarit 6.–7.3. 2021. Kuva: Milla Rissanen / EMMA
Lasten museofestarit 6.–7.3. 2021. Sisidisko. Vuokko Hovatta ja Kalle Chydenius. Kuva/Photo: Ella Tommila / EMMA
Sari Aalto ja Simpanssi-Anssi. Ella Tommila / EMMA
Lasten museofestarit 6.–7.3. 2021. Kapteeni Futuro. Kuva/Photo: Ella Tommila / EMMA

The Children’s Museum Festival goes online this year – The programme invites children to a space odyssey with Sisidisko and ventriloquist Sari Aalto17.2.2021 13:30:00 EETPress release

The virtual Children’s Museum Festival is arranged during 6–7 March, with Space Odyssey 2021 as its theme. The event-filled weekend, which is designed for 4–10-year-olds and the adults joining them, consists of festival broadcasts and workshops. The broadcasts feature, for example, Sisidisko led by Vuokko Hovatta and Kalle Chydenius, along with ventriloquist Sari Aalto’s Kosminen Show. The workshop videos provide a weekend full of activities for attendees on the Children’s Museum Festival website.

Barnens museifestival är i år helt virtuell – Programmet bjuder in barnen på Rymdäventyr med Sisidisko och buktalaren Sari Aalto17.2.2021 13:30:00 EETTiedote

Barnens museifestival arrangeras virtuellt den 6–7.3 och temat är Rymdäventyr 2021. Festivalveckoslutet som är planerat för barn i 4–10-års ålder och de vuxna som beger sig ut på äventyr med barnen består av programsändningar och verkstäder. I sändningarna ses bland annat Sisidisko med Vuokko Hovatta och Kalle Chydenius, och buktalaren Sari Aaltos Kosmiska Show. Med verkstadsvideorna kan man pyssla hela veckoslutet på adressen lastenmuseofestarit.fi.