EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Lasten museofestarit on tänä vuonna täysin virtuaalinen – Ohjelma kutsuu lapset Avaruusseikkailuun Sisidiskon ja vatsastapuhuja Sari Aallon kanssa

Virtuaalinen Lasten museofestarit järjestetään 6–7.3. ja teemana on Avaruusseikkailu 2021. 4–10-vuotiaille lapsille ja heidän kanssaan seikkailuun lähteville aikuisille suunniteltu maksuton tapahtumaviikonloppu koostuu festarilähetyksistä ja työpajoista. Lähetyksissä nähdään muun muassa Vuokko Hovatan ja Kalle Chydeniuksen luotsaama Sisidisko sekä vatsastapuhuja Sari Aallon Kosminen Show. Työpajavideoiden parissa voi puuhata koko viikonlopun osoitteessa lastenmuseofestarit.fi.
Lasten museofestarit 6.–7.3. 2021. Kuva: Milla Rissanen / EMMA

Kapteeni Futuro on aluksellaan tuonut avaruudesta mukanaan kosmiset kaverinsa, jotka ilahduttavat festarivieraita musiikkiesityksillä ja työpajoilla. Viikonlopun aikana nähdään neljä festarilähetystä, joiden lisäksi lastenmuseofestarit.fi-sivusto täyttyy avaruusseikkailuun kutsuvasta tekemisestä. Sen parissa voi puuhata juuri silloin, kun perheen avaruusmatkailijoille sopii. Luvassa on viikonloppu täynnä tekemistä ja festaritunnelmaa.

Suorissa festarilähetyksissä esiintyy Vuokko Hovatan ja Kalle Chydeniuksen luotsaama Sisidisko uudella Diskoraketti-esityksellään. Vatsastapuhuja Sari Aallon Kosmisessa Show’ssa taas tavataan somesta tutut Simpanssi-Anssi ja Oskari Olematon. Lisäksi Avaruusseikkailulla tutustutaan Kapteeni Futuron johdolla Näyttelykeskus WeeGeeseen, josta löytyy monenlaista tekemistä kotioloihin.

Työpajoissa hyödynnetään kotoa löytyviä tarvikkeita ja kuvataan oma lelu painottomalla avaruuslennolla, tarkkaillaan tähtiä itsetehdyillä kaukoputkilla sekä opitaan mittaamaan aikaa leikkisästi. Ennen kuin Sisidiskon musiikkiesitys Diskoraketti laittaa jalat vipattamaan, lämmitellään festivaaliväki liikkeelle avaruusseikkailusadulla, jonka kertoo kartioplaneetalta saapunut Töt.

Noin tunnin pituinen festarilähetys toistuu lauantaina 6.3. klo 11 ja 13 sekä sunnuntaina 7.3. klo 12 ja 14. Valitse sopiva ajankohta ja tule mukaan Avaruusseikkailuun. Lähetystä voi seurata maksutta osoitteessa lastenmuseofestarit.fi.

Avaruusseikkailulla kunnioitetaan maapallon kantokykyä. Haluamme varmistaa maapallomme tulevaisuuden. Hyödynnämme esimerkiksi festivaalin pajoissa ja lavasteissa kierrätysmateriaaleja ja kannustamme myös kaikkia festivaalivieraitamme tekemään samoin.

Lasten museofestareita järjestävät yhdessä Näyttelykeskus WeeGeen toimijat: EMMA – Espoon modernin taiteen museo, KAMU Espoon kaupunginmuseo, Suomen Kellomuseo, Suomen Lelumuseo Hevosenkenkä ja Espoon tapahtuma- ja kulttuuripalvelut. Yhteistyössä Espoon kuvataidekoulu sekä Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkki. Tapahtumaa sponsoroi Vahanen-yhtiöt.

Lasten museofestarit 6.–7.3. 2021. Kuva: Milla Rissanen / EMMA
Lasten museofestarit 6.–7.3. 2021. Sisidisko. Vuokko Hovatta ja Kalle Chydenius. Kuva/Photo: Ella Tommila / EMMA
Sari Aalto ja Simpanssi-Anssi. Ella Tommila / EMMA
Lasten museofestarit 6.–7.3. 2021. Kapteeni Futuro. Kuva/Photo: Ella Tommila / EMMA

Med EMMAs och Saastamoinen stiftelsens utställningsserie InCollection visas amerikanska Tschabalala Selfs produktion för första gången i Finland7.5.2024 09:30:00 EEST | Tiedote

Tschabalala Self är den sjunde konstnären i InCollection-serien av beställningsutställningar som EMMA och Saastamoinen stiftelsen producerar i samarbete. Utgångspunkten för utställningen Från samma kvarter har varit målningen Anthurium (Flamingoblomma) som beställts till stiftelsens samling. Konstnärens målningar och skulpturer i flera olika material skapar i EMMAs utställningslokaler narrativa presentationer som gestaltar livet i gatukvarteren i Harlem i New York. Utställningen visas på EMMA i ett år, från den 8 maj 2024 till den 4 maj 2025.

Tschabalala Self’s first solo exhibition in Finland to open at EMMA as part of InCollection series co-produced with Saastamoinen Foundation7.5.2024 09:30:00 EEST | Press release

Tschabalala Self is the seventh artist to join InCollection series of exhibitions co-produced by the museum and the foundation. The centerpiece of the exhibition Around the Way is Anthurium, a newly commissioned painting by Self which will join the Saastamoinen Foundation Art Collection. Around the Way transforms EMMA’s exhibition spaces with colourful displays to evoke the metropolitan landscapes of Harlem and the atmosphere of its domestic interiors. The expansive year-long exhibition is on view from 8 May 2024 until 4 May 2025.

EMMAn ja Saastamoisen säätiön InCollection-näyttelysarja esittelee yhdysvaltalaisen Tschabalala Selfin tuotantoa ensi kertaa Suomessa7.5.2024 09:30:00 EEST | Tiedote

Tschabalala Self on seitsemäs taiteilija EMMAn ja Saastamoisen säätiön yhteistyössä tuottamassa InCollection -komissionäyttelyiden sarjassa. Samasta korttelista -nimisen näyttelyn lähtökohtana on toiminut säätiön kokoelmaan tilattu maalaus Anthurium (Flamingonkukka). Taiteilijan monimateriaaliset maalaukset ja veistokset muodostavat EMMAn näyttelytiloihin tarinallisia esillepanoja, jotka ilmentävät New Yorkin Harlemin katukortteleiden elämää. Näyttely on esillä EMMAssa vuoden, 8. toukokuuta 2024–4. toukokuuta 2025.