Lasten vaalit 2021: ehdokashahmojen taustalla paikalliset taiteilijat ympäri Suomen

Lasten vaalit järjestetään jälleen kuntavaalien yhteydessä ympäri Suomen.

Suomen Nuorkauppakamarit ry, Porin kaupunki ja Kuntaliitto ovat koonneet yhteen valtakunnallisen ehdokasasettelun, jossa fiktiiviset, lasten omat ehdokkaat kilpailevat lasten äänistä päästäkseen vaikuttamaan Suomen kuntien päätöksentekoon.

Lasten vaalien ehdokashahmojen kuvituksissa on hyödynnetty taiteilijoita ympäri Suomen.

- Sen lisäksi, että saimme näin upeat hahmot Lasten vaalien ehdokkaiksi, halusimme osaltamme tukea taiteilijoiden tekemää tärkeää työtä tässä haastavassa ajassa. Kulttuuri- ja taidealalla on ollut koronatilanteen johdosta vaikeaa ja on tärkeää tukea paikallisia yrittäjiä erilaisin keinoin, toteaa Kuntaliiton viestintäjohtaja Miia Välikorpi.

Ehdokkaat koottu edustamaan koko Suomea

Lasten vaalien ehdokasasettelussa haluttiin erityisesti huomioida se, että kuten myös virallisissa vaaleissa, myös Lasten vaaleissa jokaisella ehdokkaalla on omat erityispiirteensä ja painopisteet ajamissaan asioissa.

Hahmojen taustan haluttiin edustavan läpileikkaavasti koko Suomea. Koska ehdokasmäärä on rajattu, asia ratkaistiin etsimällä hahmojen takana olevat taitelijat Suomen eri murrealueilta.

Jaottelu tehtiin perinteisten murrealueiden perusteella. Näin ollen taiteilijat edustavat lounaismurteiden, hämäläismurteiden, eteläpohjalaisten, keski- ja pohjoispohjalaisten, peräpohjalaisten, savolais- sekä kaakkoismurteiden alueita.

-Vaikka tausta ei varsinaisesti näy itse ehdokkaan kuvauksessa tai tämän ajamissa asioissa, pidimme erityisesti kuntavaalien yhteydessä tärkeänä, että ympäri Suomen taiteilijat ovat olleet mukana luomassa hahmoja Välikorpi jatkaa.

Aiemmin Lasten vaalit on järjestetty fyysisen äänestyksen muodossa käynnissä olevien vaalien äänestyspisteillä vaaliuurnien ja äänestyskoppien keskellä - ihan kuten oikeissa vaaleissa. Koronatilanteen yhä jatkuessa haluttiin kuitenkin varmistaa, että kaikki äänestäjät pysyvät terveinä ja turvassa, minkä vuoksi Lasten vaalit siirtyivät tällä kertaa pääasiallisesti verkkoon.

Lasten vaalien äänestys on 26.5.13.6. ja tapahtuu pääasiassa lastenvaalit.fi-sivustolla.

Tutustu ehdokkaisiin täällä

Taitelijat hahmojen takana:

Lounaismurteet: Juha Harju / Turku

Hämäläismurteet: Anni-Julia Tuomisto / Hyvinkää

Eteläpohjalaiset murteet: Anna Tiitola / Laihia

Keski-ja pohjoispohjalaiset murteet: Saara Tuomela / Oulu

Peräpohjalaiset murteet: Helmi Hakuri/ Rovaniemi

Savolaismurteet: Ari Vannas / Kitee

Kaakkoismurteet: Irina Raski / Imatra

Teresa Salminen, viestinnän asiantuntija, p. 040 865 6961, teresa.salminen(at)kuntaliitto.fi, Kuntaliitto

Marika Virtanen, viestintäsuunnittelija, p. +358 44 701 9788, marika.virtanen(at)pori.fi, Porin kaupunki

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Kommuninvånarna mycket nöjda med biblioteks- och kulturtjänsterna och den grundläggande konstundervisningen12.5.2021 10:24:44 EEST | Tiedote

Kommuninvånarna i kommuner av olika storlek runt om i landet är mycket nöjda med hur kultur- och fritidstjänsterna sköts. Även om kommuninvånarna genomgående ger högt betyg för skötseln av kommunala tjänster och tjänsternas tillgänglighet, är det ändå kultur- och fritidstjänsterna man är mest nöjd med. Till dessa hör bibliotekstjänster, kulturtjänster och tjänster inom den grundläggande konstundervisningen samt medborgar- och arbetarinstitut, idrotts- och motionstjänster och ungdomstjänster. Sammanlagt 91 procent av enkätdeltagarna bedömer att den egna kommunens bibliotekstjänster sköts väl. Kulturtjänsterna sköts väl enligt 73 procent av enkätdeltagarna. Man var också mycket positiv i fråga om hur idrotts- och motionstjänsterna sköts. -Resultaten av vår enkät visar att kommuninvånarna värdesätter bland annat biblioteks- och kulturtjänsterna mycket högt och att dessa tjänster verkligen har stor betydelse för kommuninvånarna. Tack vare detta kan kommunen till exempel genom kulturverksam

Kuntalaiset erittäin tyytyväisiä kirjasto-, kulttuuri- ja taiteen perusopetuksen palveluihin12.5.2021 10:01:00 EEST | Tiedote

Kuntalaisten tyytyväisyys kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelujen hoitoon on hyvin vahvalla tasolla kaikenkokoisissa kunnissa ympäri Suomen. Vaikka kuntalaisten arviot kunnallisten palvelujen hoidosta ja saavutettavuudesta ovat kautta linjan positiivisia, ovat kuntalaiset kuitenkin kaikkein tyytyväisimpiä kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelujen kokonaisuuteen. Siihen lukeutuvat kirjasto-, kulttuuri- ja taiteen perusopetuksen palvelut sekä kansalais- ja työväenopistot, liikuntapalvelut ja nuorisopalvelut. 91 prosenttia kantaa ottaneista arvioi oman kuntansa kirjastopalvelujen olevan hyvin hoidettuja. Kulttuuripalveluja hyvin hoidettuina pitää 73 prosenttia kantaa ottaneista. Myös arviot liikuntapalvelujen hoidosta ovat hyvin positiivisia. - Kyselymme tulokset osoittavat, että kuntalaiset arvostavat muun muassa kirjasto- ja kulttuuripalveluita hyvin korkealle ja että näillä palveluilla todella on kuntalaisille suuri merkitys. Tämän myötä esimerkiksi kulttuuritoiminnalla kunta voi profiloitua mie