Lastentaidekeskus Annantalo vähentämässä lyhytnäköisesti 30 taidekasvattajaa

- Annantalon suunnitelma vaarantaa rakastetun taidekeskuksen taiteilijoita laajasti hyödyntävän opetuksen. Samalla jopa kolmekymmentä henkilöä on jäämässä työttömäksi, kritisoivat Akavan Erityisalat ja sen jäsenjärjestö Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU.
Annantalon leikkaussuunnitelma tuli yllätyksenä.  Kuva: Kerttu Penttilä
Annantalon leikkaussuunnitelma tuli yllätyksenä. Kuva: Kerttu Penttilä

Helsinkiläinen lastenkulttuurikeskus Annantalo julkaisi 24.1.2023 suunnitelmansa, joka koski taidekasvattajana työskentelevän henkilöstön radikaalia vähentämistä.

- Annantalon suunnitelma vaarantaa rakastetun taidekeskuksen taiteilijoita laajasti hyödyntävän opetuksen. Samalla jopa kolmekymmentä henkilöä on jäämässä työttömäksi, kritisoivat Akavan Erityisalat ja sen jäsenjärjestö Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU.

Käytännössä keväällä 2023 katkeavia taidekasvattajien määräaikaisia sopimuksia ei jatkettaisi, vaan heistä osalla työsopimus vakinaistettaisiin ja samalla työsuhde muuttuisi kokoaikaiseksi. Kaikkiaan vain 12 taidekasvattajan työsuhde jatkuisi entisen 42 sijaan.

- Tunnelma opettajien keskuudessa on tällä hetkellä äärimmäisen järkyttynyt ja surullinen. Näin radikaalit uudistukset tulivat täytenä yllätyksenä, sanoo viestintäsuunnittelija Riikka Harmaala TAKUsta.

- Olemme vuosia taistelleet Annantalon taidekasvattajien tukena työsuhteitten vakinaistamisen puolesta. Nyt kuitenkin vakinaistamisten ohessa ollaan tekemässä huomattava määrä huononnuksia, sanoo Akavan Erityisalojen työmarkkinalakimies Anna Zibellini.

- Useat Annantalossa pitkään toimineet työntekijät ovat vaarassa menettää työpaikkansa. Toivomme Helsingin kaupungin tutkivan kaikki mahdollisuudet tarjota heille vastaavaa taideopettajan tai taidekasvattajan työtä muualta, Zibellini sanoo.

Rakastetun Annantalon toimintamalli uhattuna?

Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU huomauttaa, että Annantalon esitys hylkää idean laaja-alaisesta vaikkakin osa-aikaisesta opettajakunnasta, jonka avulla on pystytty tarjoamaan erittäin monipuolista opetusta.

Erityistä Annantalon toiminnassa on ollut nimenomaan eri alojen taiteilijoiden toimiminen taiteen opettajina, Riikka Harmaala huomauttaa.

- Taiteilijat ovat toimineet mielellään osa-aikaisissa työsuhteissa, koska he ovat voineet jatkaa taiteellista työskentelyään palkkatyön ohessa. Tämä on ollut yksi taidekeskuksen profiloitumisen kärki, joka nyt menetetään. Samalla menetetään laaja-alainen ja monipuolinen opetus, joka on ollut Annantalon vahvuus.

- Osalle työntekijöistä täysipäiväinen vakituinen työsuhde on luonnollisesti tervetullut.

Muutoksen myötä Annantalon aikomus on vähentää taiteen iltaopetusta ja ryhtyä tarjoamaan lyhyempiä kuvataidekursseja lapsille ja nuorille. Pidemmän harrastusjakson kautta syntyvä oppimissuhteen ja osaamisen syveneminen on jatkossa epävarmaa.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Viestintäsuunnittelija Riikka Harmaala, Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry
riikka.harmaala@taku.fi, puh. 040 6377 961

Työmarkkinalakimies Anna Zibellini, Akavan Erityisalat, puh. 040 537 5107.

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, puh. 040 525 8582

Anna Zibellini, Akavan ErityisalatTyömarkkinalakimies, OTM

Kunta-, valtio-, yliopisto- ja amk-sektorin virka- ja työsuhdeneuvonta, työttömyysturvaneuvonta ja korkeakoulusektorin sopimusedunvalvonta

Puh:040 537 5107anna.zibellini@akavanerityisalat.fi

Annantalon leikkaussuunnitelma tuli yllätyksenä.  Kuva: Kerttu Penttilä
Annantalon leikkaussuunnitelma tuli yllätyksenä. Kuva: Kerttu Penttilä

Akavan Erityisalat: Pienten humanistialojen rahoitusta parannettava20.2.2024 15:22:14 EET | Tiedote

Yliopistojen rahoitusmalli ohjaa yliopistoja luopumaan pienistä yksiköistään ja keskittymään suuriin. Suurten mittaluokkien tehokkuuslogiikkaa ei kuitenkaan voi soveltaa monialaista sivistystä tavoiteltaessa. On sivistysyhteiskuntamme kannalta ensiarvoisen tärkeää, että esimerkiksi pienet humanistialat pysyvät elinvoimaisina, korostaa Akavan Erityisalat. Liitto jäsenyhdistyksineen antoi lausuntonsa yliopistojen rahoitusmallista 19.2.2024.