Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry

Latauspisteitä sähköautojen yleistymisen tahtiin

Jaa
Kun liikenteen sähköistäminen on nostettu ilmastotavoitteiden saavuttamisessa yhdeksi keskeiseksi keinoksi, siitä on luontevasti seurannut sähköautojen latauslaitteistojen asennuttamisen tarve.
Latauspisteen asennus, kuva Mikko Arvinen
Latauspisteen asennus, kuva Mikko Arvinen

Koska suuri osa suomalaisista asuu taloyhtiöissä, keskusteluun on noussut kysymyksiä siitä, miten latauspisteet ovat taloyhtiöiden tiloihin teknisesti järjestettävissä, millaisia latauslaitteistoja voidaan taloyhtiöihin rakentaa ja mm. siitä, miten lataamisen energiakustannukset saa luotettavasti kohdennettua lataajien maksettavaksi sekä millaisia apuvälineitä tähän tarvitaan.

Kutsu ammattilainen paikalle

Taloyhtiön kannattaa pyytää sähköautolatauksen yksityiskohdat tunteva sähköalan ammattilainen kertomaan ratkaisuista ja kustannuksista esim. taloyhtiön kokoukseen. Hänen kanssaan yhdessä voi myös pohtia sitä, millaiset ovat käyttäjien tarpeet, millaisia latauksia voidaan alkuvaiheessa sallia sekä milloin ja miten on syytä alkaa investoimaan parannuksiin.

Ensimmäinen selvitettävä asia on mitä latausjärjestelmältä halutaan? Halutaanko taata taloyhtiön asukkaille yön yli latauksessa tietty määrä kilometrejä tai tietty määrä kilometrejä esimerkiksi tunnin latauksella? Haluttu toimintasäde ja latauksen nopeus muodostavat tärkeimmät kriteerit latausjärjestelmälle. Avuksi tähän pohdintaan mainittakoon Henkilöliikennetutkimus vuodelta 2016: Suomalainen liikkuu keskimäärin 41 km päivässä ja 15 km yhdellä siirtymällä.

Lisäksi on päätettävä latauskustannusten kohdennus: riittävätkö käyttäjien mittarit, jotka luetaan määrävälein samaan tapaan kuin vesimittareiden kanssa on toimittu. Vai olisiko parempi valita sellainen älykkäämpi latausjärjestelmä, joka raportoi latauspistekohtaisesta energiamäärästä.

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n tekninen asiantuntija Matti Orrberg ja Voltmen Oy:n toimitusjohtaja Janne Skogberg rauhoittelevat kustannuksista huolestunutta kansaa.

- Kun sähköautoilijat ovat vielä toistaiseksi selkeä vähemmistö, kaikkia taloyhtiön autopaikkoja ei tarvitse heti muuntaa sähköautojen latauspisteiksi.

Harkiten hyvää tulee

Eräs ratkaisu on tehdä pitkän ajan suunnitelma, jonka voi sitten toteuttaa vaiheittain sähköautojen lisääntyessä. Yleensä alkuun päästään vanhoilla lämmityspisteillä vaihtamalla vain kotelo lataukseen sopivaksi. Kaapeloinnin voi uusia myöhemminkin. Joitakin teknisiä edellytyksiä on huomioitava.

Tarvittava energiamäärä perustuu siihen, kuinka paljon ajokilometrejä halutaan taata latausaikana. Ja mitä nopeammin energiaa halutaan ladata sitä enemmän tarvitaan tehoa. Sähköautolatauspisteiden hankinnan yhteydessä tulisi varmistaa, että kiinteistön sähkökeskukset sekä liittymis-, nousu- ja ryhmäkaapelointi ovat riittäviä, niin etteivät sähköt katkea ylikuormitustilanteessa.

- Osakkaiden yksittäin hankkimat eri tyyppiset latauslaitteet eivät ole pitemmän päälle hyvä ratkaisu. Kannattaa edetä harkiten ja tehdä taloyhtiölle kokonaisvaltainen suunnitelma, jolla varmistetaan tehon riittävyys ja laitteiden yhteensopivuus. Älykäs latausjärjestelmä huolehtii latausten ohjauksesta ja tehotasapainosta eikä välttämättä ole tarvetta parantaa koko kiinteistön sähkönjakelua, tietää Orrberg.

On yleinen käytäntö, että taloyhtiöiden autopaikat ovat asukkaille nimettyjä, jolloin sähköauton latausmahdollisuus – vaikka sitten pienempitehoisenakin – on taattava jokaiselle asukkaalle. Ratkaisu, jossa taloyhtiöllä olisi sähköautoilijoiden yhteiskäytössä oleva latauspaikka, on käytännössä hankala eikä siksi suositeltava.

- Kukaan ei halua lähteä yömyöhään siirtämään autoaan ja tekemään tilaa seuraavalle lataajalle, toteaa Janne Skogberg.

Jos tavoitellaan ARA-tukea, latausvalmius kannattaa tehdä kerralla kaikille taloyhtiön autopaikoille.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

- Tekninen asiantuntija Matti Orrberg, STUL ry, puh. 09 547 610, matti.orrberg@sahkoinfo.fi
- Toimitusjohtaja Janne Skogberg, Voltmen Oy, puh. 0400 507 212, janne.skogberg@voltmen.fi

Kuvat

Latauspisteen asennus, kuva Mikko Arvinen
Latauspisteen asennus, kuva Mikko Arvinen
Lataa
Etolppa, kuva Tuomas Sauliala
Etolppa, kuva Tuomas Sauliala
Lataa
Parkkisähkön älykäs latauslaite, kuva Jaakko Jaskari
Parkkisähkön älykäs latauslaite, kuva Jaakko Jaskari
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry
Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry
Harakantie 18 b
02601 Espoo

09 547 610http://www.stul.fi

Sähköurakointioikeudet omaavien ammattilaisten yhteystietoja löytyy mm. näistä hakupalveluista:

http://www.stul.fi/fi/jasenhaku 

https://loydasahkomies.fi/fi/loyda-sahkomies 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry

Kehysriihessä voidaan tukea talotekniikan uutta kasvua12.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Rakennus- ja talotekniikka-alan taloudellinen potentiaali on merkittävä. Esimerkiksi talotekniikka-ala on markkina-arvoltaan vuositasolla noin 6,5 miljardia euroa. Talotekniikkaliiton toteuttaman kevään suhdannekyselyn mukaan tällä hetkellä hankealoitukset viivästyvät, tilauskannat laskevat, tarjouspyynnöt vähenevät ja kannattavuudet heikkenevät. Suhdannekyselyn perusteella uudisrakentaminen ja korjausrakentaminen vajoavat molemmat samaan aikaan. Sähkö- ja lvi-urakoitsijat sekä sähkösuunnittelijat pelkäävät, että vaikein aika on vielä edessä.

Talotekniikka-ala: Hankealoitusten viivästyminen, tilauskannan heikkeneminen sekä korjausrakentamisen laskuvire vaativat välittömiä tukitoimia14.3.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Asuntorakentamisen hyytyminen jatkuu ja asuntoaloitukset ovat jäämässä historiallisen alhaiselle tasolle huolimatta mm. hallituksen lisäämistä korkotukivaltuuksista Ara-asuntotuotannolle. Alan pinnalla pitäminen jää korjausrakentamisen harteille, jotka ilman tarvittavia tukitoimia, ovat vaarassa kaventua. Nyt tarvitaan hallitukselta konkreettisia tukitoimia huhtikuun kehysriihestä, jotta korjausrakentaminen kantaa ja työllistää.

EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivin hyväksyminen on voitto modernille talotekniikalle13.3.2024 13:01:39 EET | Tiedote

Talotekniikkaliitto on tyytyväinen, että EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivi on hyväksytty europarlamentissa 12.3.2024 äänin 370 puolesta, 199 vastaan. Olimme yhteydessä suomalaisiin meppeihin siitä, että esitys direktiivistä kannattaa hyväksyä. Euroopan neuvosto hyväksyy vielä muodollisesti rakennusten energiatehokkuusdirektiivin laiksi huhtikuussa ja direktiivin kahden vuoden saattamisaika osaksi jäsenmaiden kansallista lainsäädäntöä käynnistyy kesällä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye