Lauri Erikssonin Polaroid-valokuvakirja lähiluonnosta ja maiseman muutoksesta

Valokuvataiteilija Lauri Eriksson on kuvannut Polaroideja pääkaupunkiseudun lähimetsissä. Koronarajoitusten aikaan lähiluonnosta – rakennusten ja kortteleiden väliin muodostuneilta katoavilta luontokaistaleilta – löytyi vahva kokemus maiseman kokemisesta ja paikan nostalgiasta.

Polaroid-valokuva on kaunis, hauras ja ainutkertainen kuin elämä itse. Polaroid-pikakuvaukselle on kuulutettu kuolemaa jo pitkään, mutta sen ilmaisuvoima on edelleen vertaansa vailla. Se on lunastanut paikkansa nykyelämän ohikiitävässä kokemisessa sekä nykytaiteen monikasvoisena välineenä. Digitaalisessa ajassa Polaroidin sumea epämääräisyys ja analoginen pehmeys puhuvat inhimillistä kieltä menneen ja tulevan välisessä vuoropuhelussa.

Polaroid-kuvista ei ole juuri kirjoitettu suomen kielellä. Nyt tätä puutetta tulevat osaltaan paikkaamaan valokuvataiteilija Lauri Erikssonin ja Helsingin yliopiston taidehistorian professori Ville Lukkarisen esseet.

”Polaroid oli ainutkertainen todistuskappale rakkaudesta, toisin kuin kymppikuva, josta saattoi tehdä lukemattomia kopioita. Polaroidin maailma on dyadinen, kahdenvälinen.”

Digitaalisuuden ja julkisuuden kyllästämässä hetkessä Polaroid tuottaa palan henkilökohtaista. Se on klassisen modernisaatiotarinan viimeinen jäänne, muovinen linnake aineettomassa ja entistä virtuaalisemmassa maailmassa. Polaroid­-valokuva tarjoaa vastineeksi intiimin ja esteettisen koke­muksen. Sen voi sulkea pieneen rasiaan, laittaa piiloon ja tarpeen tullen kaivaa esille: pidellä kädessä, katsoa ihaillen ja nauttia näkemästään.”

Maiseman havainnointia Polaroid­-kameralla voi jossain määrin verrata piirtämiseen. Siinä missä paperi ja piirrin tarjoavat nopean ja kaikkialle helposti kulkevan käyttöliittymän luonnostella koettua ja elettyä maisemaa, Polaroid mahdollistaa saman välittömyyden pikakuvauksen keinoin.”

– Lauri Eriksson

Teoksen kirjoittajat:

Lauri Eriksson (s. 1965) on pitänyt valokuvanäyttelyitä sekä Suomessa että ulkomailla. Hän on tehnyt kokeiluja Polaroidilla 1990-luvulta lähtien. Tähän kirjaan on koottu viimeisimpien vuosien kuvia, ja se on Erikssonin neljäs valokuvateos.

Ville Lukkarinen (s. 1957) on Helsingin yliopiston taidehistorian professori. Hän on kirjoitanut laajasti sekä taiteen historiasta että nykytaiteesta.

Lauri Eriksson
Sumunhimmeä maisema – Polaroideja lähiluonnosta

Parvs, 2021
Saatavilla 24.11.2021

Kirjan julkistustilaisuus järjestetään 9.12.2021 klo 17–18 Glasshouse Helsingissä (Aleksanterinkatu 13, 2. krs.). Tervetuloa!

Lauri Eriksson – Sumunhimmeä maisema. Polaroideja lähiluonnosta. Parvs, 2021.
Lauri Eriksson: Otsolahti III, 2021
Lauri Eriksson: Lapinlahti, 2020
Lauri Eriksson: Oulunkylä, 2021
Lauri Eriksson: Herttoniemi IV, 2021
Lauri Eriksson: Karhusaari, 2020
Lauri Eriksson: Porkkala III, 2021

Marjatta Hanhijoen akvarellit ja grafiikansarjat näyttelyssä ja kirjana10.11.2021 13:10:48 EET | Tiedote

Kuvataiteilija Marjatta Hanhijoki (s. 1948) tunnetaan arkirunollisista akvarellimaalauksistaan ja ystäviä ja kollegoita kuvaavista grafiikansarjoistaan. Nämä intiimit ja herkät kuvat läheisyydestä ja yhdessäolosta ovat samalla tutkielmia naiseuden olemuksesta. Hanhijoen mestarillinen akvarellitekniikka ja ilmiömäinen kyky tehdä arkisista näkymistä – työhuoneen seinästä, ikkunalaudan tavarajoukosta – poeettisia ja tunnelatautuneita rajauksia ovat poikkeuksellisia Suomessa. Marjatta Hanhijoki tunnetaan erityisesti yksityiskohtaisista interiöörikuvauksistaan. Teoksen ovat kirjoittaneet Taideyliopiston Kuvataideakatemian dekaani Hanna Johansson ja Helsingin yliopiston taidehistorian dosentti Erkki Anttonen. Kirjan esipuheen on kirjoittanut Taidehallin näyttelypäällikkö Eeva Holkeri. Silminnähden-kirja liittyy Helsingin Taidehallissa tällä viikolla avautuvaan samannimiseen näyttelyyn. Näyttely on avoinna yleisölle 13.11.2021–2.1.2022. Marjatta Hanhijoki – Silminnähden | Synbarligen 144 sivu

Kuva-aarre sadan vuoden takaa: kyläkuvaaja Hanna Heinilän pelastuneet valokuvat6.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Sata vuotta sitten Luvialla elänyt kyläkuvaaja Hanna Heinilä (1890–1981) oli itseoppinut varhainen harrastajakuvaaja. Hän aloitti valokuvaamisen 16-vuotiaana vuonna 1906 ja kuvasi maisemia ja ihmisiä ainutlaatuisella, taiteellisella otteella. Sattumalta löytyneissä ja täpärästi hävitykseltä pelastuneissa hämmästyttävissä valokuvissa näkyy koko elämän kirjo lapsuudesta kuolemaan ja kylän ensimmäisistä traktoreista purjealuksiin.

Uutuuskirja Ivan Timiriasewin 1900-luvun alun Helsinki-kuvista28.9.2021 08:12:46 EEST | Tiedote

Venäläinen ratsuväenupseeri ja kenraalikuvernöörin adjutantti Ivan Timiriasew (1860–1927) tallensi aikansa Helsinkiä satoihin valokuviin, jotka ovat kiehtovia dokumentaarisia välähdyksiä pääkaupungin elämästä sadan vuoden takaa. Helsingin kaupunginmuseo ja Kustannusosakeyhtiö Parvs julkaisevat 7.10.2021 Iisa Aaltosen ja Elina Maaniityn kirjoittaman kirjan Ivan Timiriasew – Helsinkiläinen valokuvaaja.