LEADER –tutkimus: Victoza® vähensi vakavien sydäntapahtumien ja ennenaikaisen kuoleman riskiä tyypin 2 diabetespotilailla

New Orleans, USA,13. kesäkuu 2016 – Novo Nordisk ilmoitti 13. kesäkuuta, että Victoza®(liraglutidi) vähensi lumehoitoon verrattuna merkitsevästi (13 %) riskiä saada vakava sydän- ja verisuonipäätetapahtuma (sydän- ja verisuoniperäinen kuolema, sydäninfarkti tai aivohalvaus(95% luottamusväli: 0.78; 0.97, p=0.01), lisättynä tavanomaiseen hoitoon 9340 tyypin 2 diabetespotilaalla, joilla oli korkea sydän- ja verisuonisairauksien riski. LEADER -tutkimuksen päätulokset esitettiin American Diabetes Associationin (ADA) tieteellisessä konferenssissa (ADA 2016) ja julkaistiin samanaikaisesti New England Journal of Medicine -lehdessä.1, 2 Victoza® on ainoa lääkeviranomaisen hyväksymä GLP-1-reseptoriagonisti, jonka on osoitettu vähentävän sydän- ja verisuonitapahtumien riskiä verrattuna lumehoitoon ja lisättynä tavanomaiseen hoitoon.

Liraglutidihoito vähensi merkitsevästi 22 %:lla sydän- ja verisuoniperäisen kuoleman riskiä lumelääkkeeseen verrattuna (95% luottamusväli: 0.66; 0.93, p=0.007). Lisäksi liraglutidi vähensi ei-fataalin sydäninfarktin (HR=0.88, 95% luottamusväli: 0.75; 1.03, p=0.11) sekä ei-fataalin aivohalvauksen (HR=0.89, 95% luottamusväli: 0.72; 1.11, p=0.30) riskiä.1, 2

“Tyypin 2 diabeteksen hoito, joka voi samalla pienentää vakavien sydän- ja verisuonitapahtumien riskiä, on tärkeä asia, sillä sydän- ja verisuonisairaudet ovat suurin syy tyypin 2 diabetespotilaiden ennenaikaiseen kuolemaan”, toteaa Dr John Buse, LEADER -tutkimuksen ohjausryhmän puheenjohtaja ja Pohjois-Carolinan yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan diabeteskeskuksen ja endokrinologiatoimialan johtaja.

Liraglutidihoitoa saaneilla potilailla kaikkien kuolemantapausten määrä oli 15 % pienempi kuin lumehoitoa saaneilla (95% luottamusväli: 0.74; 0.97, p=0.02). Tutkimuksessa selvitettiin myös laajennettua sydän- ja verisuonitapahtumien riskiä, johon sisältyivät kolmen yllä mainitun päätetapahtuman lisäksi epästabiili, sairaalahoitoa vaativa sepelvaltimotautikohtaus, sepelvaltimoiden pallolaajennus tai ohitusleikkaus sekä sairaalahoitoa vaativa sydämen vajaatoiminta. Laajennettu sydän- ja verisuonitapahtumien riski väheni liraglutidilla hoidetuilla potilailla 12 % verrattuna lumehoidossa olleisiin potilaisiin (95% luottamusväli: 0.81; 0.96, p=0.005).1, 2

Liraglutidi paransi verensokeritasapainoa lumehoitoa tehokkaammin. Potilaiden pitkäaikaista verensokeripitoisuutta kuvaava HbA1c-arvo oli tutkimuksen alkuvaiheessa molemmissa ryhmissä 8.7 %. Kummassakin ryhmässä potilaita hoidettiin normaaliin tapaan muilla diabeteslääkkeillä tavanomaisen hoitokäytännön mukaisesti. Kolmen vuoden seuranta-aikana hoitojen välinen ero oli -0.40 % (95% luottamusväli: -0.45; -0.34). Myös painon lasku oli suurempaa liraglutidiryhmässä verrattuna lumehoitoryhmään (hoitojen välinen ero -2.3 kg, 95% luottamusväli: -2.5; -2.0). Tutkimuksen alussa potilaiden keskimääräinen paino oli liraglutidiryhmässä 91.9 kg ja lumehoitoryhmässä 91.6 kg.1, 2

Tutkimuksessa ei havaittu merkitsevää eroa haittatapahtumien ilmaantumisessa potilasryhmien välillä (liraglutidi 62.3% vs lumehoito 60.8%). Yleisin hoidon keskeyttämiseen johtanut haittatapahtuma liittyi ruuansulatuskanavan häiriöihin liraglutidia käyttäneillä potilailla. Liraglutidiryhmässä haimatulehduksia oli vähemmän kuin lumeryhmässä, mutta ero ei ollut tilastollisesti merkittävä.1, 2

Tietoa LEADER-tutkimuksesta

LEADER oli kansainvälinen, satunnaistettu, kaksoissokkoutettu, lumekontrolloitu monikeskustutkimus, jossa selvitettiin Victoza®-valmisteen(liraglutidi) pitkäaikaisvaikutuksia tavanomaiseen hoitoon lisättynä tyypin 2 diabetespotilailla, joilla oli korkea vakavien sydän- ja verisuonitapahtumien riski. Tavanomainen hoito piti sisällään elämäntapaohjauksen, verensokeri- sekä sydän- ja verisuonitautilääkityksen.

LEADER -tutkimus alkoi syyskuussa 2010 ja siihen osallistui 9340 tyypin 2 diabetesta sairastavaa potilasta 32 maasta. Suomesta mukana oli 132 potilasta. Tutkimuspotilaita seurattiin 3.5–5 vuotta. Ensisijainen päätetapahtuma oli aika, joka kuluu satunnaistamisesta ensimmäiseen vakavaan sydän- ja verisuonitapahtumaan, joita ovat sydän- ja verisuoniperäinen kuolema, ei-fataali sydäninfarkti tai ei-fataali aivohalvaus.2

Tietoa Victoza® -valmisteesta

Victoza® on tarkoitettu aikuisille tyypin 2 diabetes mellituksen hoitoon glukoositasapainon saavuttamiseksi monoterapiana tai yhdistelmähoitona suun kautta otettavien, veren glukoosipitoisuutta alentavien lääkkkeiden ja/tai perusinsuliinin kanssa kun niillä, yhdessä ruokavalion ja liikunnan kanssa, ei saavuteta riittävää glukoositasapainoa. Victoza® vaikuttaa kuten elimistön GLP-1-suolistohormoni: se stimuloi insuliinin eritystä beetasoluista vain silloin kun verensokeri on korkealla. Victoza® alentaa painoa ja vähentää kehon rasvan määrää vähentämällä näläntunnetta ja elimistön energiansaantia.

Muita markkinoilla olevia GLP-1-reseptoriagonisteja ovat Byetta®, Bydureon® (vaikuttava aine kummassakin eksenatidi), Lyxumia® (vaikuttava aine liksisenatidi) ja Trulicity® (vaikuttava aine dulaglutidi).

Lähdeviitteet

1. Results of the liraglutide effect and action in diabetes - evaluation of cardiovascular outcome results (LEADER) trial. Symposium 3-CT-SY24 at the 76th Scientific Sessions of the American Diabetes Association (ADA). 13 June 2016.
  2. Marso SP, Daniels GH, Brown-Frandsen K, et al. Liraglutide and cardiovascular outcomes in type 2 diabetes. New England Journal of Medicine. 2016; In Press. DOI: 10.1056/NEJMoa1603827.
  3. EMA. Victoza® EU summary of product characteristics. April 2016. Available at: http://ec.europa.eu/health/documents/community-register/2016/20160526135038/anx_135038_en.pdf. Last accessed: 11 June 2016.
  4. Internal Calculations based on IMS Midas Quantum data. September 2015.
  5. FDA. Victoza® US prescribing information. April 2016. Available at: http://www.novo-pi.com/victoza.pdf. Last accessed: June 2016.

Suomen Novo Nordisk aloittaa matkustamisesta aiheutuvien CO₂-päästöjen kompensoinnin yhdessä Taimiteon kanssa osana kunnianhimoista ympäristöstrategiaansa20.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Fiasp® hyväksytty Euroopassa diabeteksen hoitoon nuorille ja yli 1-vuotiaille lapsille29.8.2019 10:24:26 EESTTiedote

Bagsværd, Tanska, 22.8.2019 – Novo Nordisk ilmoitti tänään, että Euroopan komissio on hyväksynyt Fiasp®-valmisteen (pikavaikutteinen aspartinsuliini) käyttöaiheen laajentamisen nuorten ja 1-vuotiaiden ja sitä vanhempien lasten diabeteksen hoitoon. Tämä täydentää aiempaa käyttöaihetta, joka kattoi ainoastaan aikuiset. Lapsille ja nuorille Fiasp® suositellaan annettavaksi ennen ateriaa (0–2 minuuttia ennen aterian aloittamista). Fiasp® voidaan antaa myös enintään 20 minuuttia aterian aloittamisen jälkeen (aterianjälkeinen annostelu) tilanteissa, joissa nautittavan ruuan määrä on epävarma. Jos Fiasp® annetaan ilta-aterian jälkeen, yöaikaisen hypoglykemian (matala verensokeri) välttämiseksi suositellaan verensokeritasapainon tarkkaa seurantaa1. --- Viite: 1 Fiasp® valmisteyhteenveto. Päivitetty viimeksi: 07/2019