LEADER –tutkimus: Victoza® vähensi vakavien sydäntapahtumien ja ennenaikaisen kuoleman riskiä tyypin 2 diabetespotilailla

New Orleans, USA,13. kesäkuu 2016 – Novo Nordisk ilmoitti 13. kesäkuuta, että Victoza®(liraglutidi) vähensi lumehoitoon verrattuna merkitsevästi (13 %) riskiä saada vakava sydän- ja verisuonipäätetapahtuma (sydän- ja verisuoniperäinen kuolema, sydäninfarkti tai aivohalvaus(95% luottamusväli: 0.78; 0.97, p=0.01), lisättynä tavanomaiseen hoitoon 9340 tyypin 2 diabetespotilaalla, joilla oli korkea sydän- ja verisuonisairauksien riski. LEADER -tutkimuksen päätulokset esitettiin American Diabetes Associationin (ADA) tieteellisessä konferenssissa (ADA 2016) ja julkaistiin samanaikaisesti New England Journal of Medicine -lehdessä.1, 2 Victoza® on ainoa lääkeviranomaisen hyväksymä GLP-1-reseptoriagonisti, jonka on osoitettu vähentävän sydän- ja verisuonitapahtumien riskiä verrattuna lumehoitoon ja lisättynä tavanomaiseen hoitoon.

Liraglutidihoito vähensi merkitsevästi 22 %:lla sydän- ja verisuoniperäisen kuoleman riskiä lumelääkkeeseen verrattuna (95% luottamusväli: 0.66; 0.93, p=0.007). Lisäksi liraglutidi vähensi ei-fataalin sydäninfarktin (HR=0.88, 95% luottamusväli: 0.75; 1.03, p=0.11) sekä ei-fataalin aivohalvauksen (HR=0.89, 95% luottamusväli: 0.72; 1.11, p=0.30) riskiä.1, 2

“Tyypin 2 diabeteksen hoito, joka voi samalla pienentää vakavien sydän- ja verisuonitapahtumien riskiä, on tärkeä asia, sillä sydän- ja verisuonisairaudet ovat suurin syy tyypin 2 diabetespotilaiden ennenaikaiseen kuolemaan”, toteaa Dr John Buse, LEADER -tutkimuksen ohjausryhmän puheenjohtaja ja Pohjois-Carolinan yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan diabeteskeskuksen ja endokrinologiatoimialan johtaja.

Liraglutidihoitoa saaneilla potilailla kaikkien kuolemantapausten määrä oli 15 % pienempi kuin lumehoitoa saaneilla (95% luottamusväli: 0.74; 0.97, p=0.02). Tutkimuksessa selvitettiin myös laajennettua sydän- ja verisuonitapahtumien riskiä, johon sisältyivät kolmen yllä mainitun päätetapahtuman lisäksi epästabiili, sairaalahoitoa vaativa sepelvaltimotautikohtaus, sepelvaltimoiden pallolaajennus tai ohitusleikkaus sekä sairaalahoitoa vaativa sydämen vajaatoiminta. Laajennettu sydän- ja verisuonitapahtumien riski väheni liraglutidilla hoidetuilla potilailla 12 % verrattuna lumehoidossa olleisiin potilaisiin (95% luottamusväli: 0.81; 0.96, p=0.005).1, 2

Liraglutidi paransi verensokeritasapainoa lumehoitoa tehokkaammin. Potilaiden pitkäaikaista verensokeripitoisuutta kuvaava HbA1c-arvo oli tutkimuksen alkuvaiheessa molemmissa ryhmissä 8.7 %. Kummassakin ryhmässä potilaita hoidettiin normaaliin tapaan muilla diabeteslääkkeillä tavanomaisen hoitokäytännön mukaisesti. Kolmen vuoden seuranta-aikana hoitojen välinen ero oli -0.40 % (95% luottamusväli: -0.45; -0.34). Myös painon lasku oli suurempaa liraglutidiryhmässä verrattuna lumehoitoryhmään (hoitojen välinen ero -2.3 kg, 95% luottamusväli: -2.5; -2.0). Tutkimuksen alussa potilaiden keskimääräinen paino oli liraglutidiryhmässä 91.9 kg ja lumehoitoryhmässä 91.6 kg.1, 2

Tutkimuksessa ei havaittu merkitsevää eroa haittatapahtumien ilmaantumisessa potilasryhmien välillä (liraglutidi 62.3% vs lumehoito 60.8%). Yleisin hoidon keskeyttämiseen johtanut haittatapahtuma liittyi ruuansulatuskanavan häiriöihin liraglutidia käyttäneillä potilailla. Liraglutidiryhmässä haimatulehduksia oli vähemmän kuin lumeryhmässä, mutta ero ei ollut tilastollisesti merkittävä.1, 2

Tietoa LEADER-tutkimuksesta

LEADER oli kansainvälinen, satunnaistettu, kaksoissokkoutettu, lumekontrolloitu monikeskustutkimus, jossa selvitettiin Victoza®-valmisteen(liraglutidi) pitkäaikaisvaikutuksia tavanomaiseen hoitoon lisättynä tyypin 2 diabetespotilailla, joilla oli korkea vakavien sydän- ja verisuonitapahtumien riski. Tavanomainen hoito piti sisällään elämäntapaohjauksen, verensokeri- sekä sydän- ja verisuonitautilääkityksen.

LEADER -tutkimus alkoi syyskuussa 2010 ja siihen osallistui 9340 tyypin 2 diabetesta sairastavaa potilasta 32 maasta. Suomesta mukana oli 132 potilasta. Tutkimuspotilaita seurattiin 3.5–5 vuotta. Ensisijainen päätetapahtuma oli aika, joka kuluu satunnaistamisesta ensimmäiseen vakavaan sydän- ja verisuonitapahtumaan, joita ovat sydän- ja verisuoniperäinen kuolema, ei-fataali sydäninfarkti tai ei-fataali aivohalvaus.2

Tietoa Victoza® -valmisteesta

Victoza® on tarkoitettu aikuisille tyypin 2 diabetes mellituksen hoitoon glukoositasapainon saavuttamiseksi monoterapiana tai yhdistelmähoitona suun kautta otettavien, veren glukoosipitoisuutta alentavien lääkkkeiden ja/tai perusinsuliinin kanssa kun niillä, yhdessä ruokavalion ja liikunnan kanssa, ei saavuteta riittävää glukoositasapainoa. Victoza® vaikuttaa kuten elimistön GLP-1-suolistohormoni: se stimuloi insuliinin eritystä beetasoluista vain silloin kun verensokeri on korkealla. Victoza® alentaa painoa ja vähentää kehon rasvan määrää vähentämällä näläntunnetta ja elimistön energiansaantia.

Muita markkinoilla olevia GLP-1-reseptoriagonisteja ovat Byetta®, Bydureon® (vaikuttava aine kummassakin eksenatidi), Lyxumia® (vaikuttava aine liksisenatidi) ja Trulicity® (vaikuttava aine dulaglutidi).

Lähdeviitteet

1. Results of the liraglutide effect and action in diabetes - evaluation of cardiovascular outcome results (LEADER) trial. Symposium 3-CT-SY24 at the 76th Scientific Sessions of the American Diabetes Association (ADA). 13 June 2016.
  2. Marso SP, Daniels GH, Brown-Frandsen K, et al. Liraglutide and cardiovascular outcomes in type 2 diabetes. New England Journal of Medicine. 2016; In Press. DOI: 10.1056/NEJMoa1603827.
  3. EMA. Victoza® EU summary of product characteristics. April 2016. Available at: http://ec.europa.eu/health/documents/community-register/2016/20160526135038/anx_135038_en.pdf. Last accessed: 11 June 2016.
  4. Internal Calculations based on IMS Midas Quantum data. September 2015.
  5. FDA. Victoza® US prescribing information. April 2016. Available at: http://www.novo-pi.com/victoza.pdf. Last accessed: June 2016.

Novo Nordisk hakee Fiasp®-valmisteen käyttöaiheen laajentamista lapsille ja nuorille12.3.2019 09:30:22 EETTiedote

Bagsværd, Tanska, 1. maaliskuuta 2019 – Novo Nordisk ilmoitti, että se on toimittanut myyntiluvan muutoshakemuksen Euroopan lääkevirastoon (EMA) ja Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirastoon (FDA) Fiasp®-valmisteen (pikavaikutteinen aspartinsuliini) käyttöaiheen laajentamiseksi, jotta valmiste hyväksytään käytettäväksi uutena ateriainsuliinina tyypin 1 diabetesta sairastaville lapsille ja nuorille.

Diabetes yleistyy, hoitoon tulossa muutoksia20.12.2017 15:07:11 EETTiedote

Diabeteksen yleistyminen Suomessa ja maailmalla jatkuu. Vaikka hoitokulut ovat potilasta kohden laskeneet, monitahoinen sairaus aiheuttaa ihmisille ja terveydenhuollolle suuria haasteita. Erityisesti huonosta hoitotasapainosta johtuvat liitännäissairaudet tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Joulukuun 12. päivä järjestetyssä Kansallisessa diabetesfoorumissa vaadittiin, että sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksessa kiinnitetään erityistä huomiota sairauden ehkäisemiseen sekä hoitamiseen. Diabetesliiton teettämän valtakunnallisen rekisteritutkimuksen mukaan lisäsairaudet yli kaksinkertaistavat tyypin 2 diabeteksen kustannukset. Tampereen yliopiston laskelmien mukaan pelkästään diabeetikoiden sairaanhoidon kustannukset ilman avopalveluja olivat vuonna 2011 noin 1,5 miljardia euroa eli noin 9 prosenttia terveydenhuollon menoista. THL:n rekisteritutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudulla oli vuonna 2014 jo noin 67 000 diabeetikkoa, mikä vastaa Hämeenlinnan kokoisen kaupungin asukasmäärä