Leena Laitinen on Lastensuojelun Keskusliiton hallituksen uusi puheenjohtaja

Lastensuojelun Keskusliitto sai sääntömääräisessä syyskokouksessaan 25.11.2021 uuden puheenjohtajan. Puheenjohtajaksi valittiin Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen. Keskusliittoa vuodesta 2007 luotsannut professori Pentti Arajärvi astuu sivuun tehtävästään vuoden vaihteessa.
Kuva: Pekka Hannila

Sääntömääräisessä syyskokouksessa 25.11.2021 luotiin suuntaa Lastensuojelun Keskusliiton tuleville vuosille hyväksymällä keskusliiton uusi strategia vuosille 2022–2025 ja toimintasuunnitelma vuosille 2022–2023 sekä valitsemalla keskusliiton hallitukselle uusi puheenjohtaja ja neljä uutta hallituksen jäsentä.

Keskusliiton uudeksi puheenjohtajaksi valittiin syyskokouksessa Leena Laitinen. Laitinen työskentelee tällä hetkellä Alkon toimitusjohtajana. Hänen vahvuuksiaan ovat pitkä kokemus hallitustyöskentelystä sekä strategisesta johtamisesta. Johtajana hän korostaa yhdessä tekemistä ja selkeää tavoitteellisuutta. Hänelle on tärkeää tukea lasten ja nuorten äänen kuulumista sekä varhaista tukemista. Uudessa tehtävässään hän haluaa jatkaa ja kehittää Lastensuojelun Keskusliiton jäsenyhteisöjen välistä hyvää yhteistyötä sekä varmistaa eri näkökulmien huomioinnin.

– Lämmin kiitos luottamuksestanne, Laitinen sanoi. – Lastensuojelun Keskusliiton toiminta ja aihepiiri ovat äärimmäisen tärkeitä ja on ilo ja suuri kunnia päästä tekemään yhdessä töitä sen eteen, että lasten ja nuorten ääni saadaan kuuluviin.

Hallitukseen varsinaisiksi jäseniksi valittiin johtaja Riitta Hyytinen (Pelastakaa Lapset ry), kehittämispäällikkö Onni Westlund (Pesäpuu ry), kehitysjohtaja Jussi Ketonen (Perhekuntoutuskeskus Lauste) sekä kehittämispäällikkö Riitta Alatalo (Nuorten Ystävät ry). Uusiksi varajäseniksi valittiin Sari Nikula (Parasta Lapsille), Sami Teikko (Koulutus elämään -säätiö), Anita Kytökangas (Kotkan kaupunki), Minna Pitkänen (Helsingin kaupunki) sekä Suvi Laru (Parisuhdekeskus Kataja). Uusi hallitus aloittaa toimintansa vuoden 2022 alussa. Professori Pentti Arajärvi, joka on toiminut keskusliiton hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2007 lähtien, hoitaa tehtäväänsä vuoden 2021 loppuun saakka.

– Lapset ovat Suomen ja yhteiskuntamme tulevaisuus, sanoi professori Arajärvi. – Jos emme välitä lapsista, emme välitä tulevaisuudestamme. Suomen viime vuosien lapsipolitiikkaan voimme onneksi olla kohtuullisen tyytyväisiä. Pyrkimys on muun muassa lapsistrategian kautta luoda lapsia ja perheitä kunnioittava Suomi. Lapsen oikeuksien tulee tunkeutua kaikkeen päätöksentekoon ja kaikille hallinnonaloille. Ei ole olemassa erillistä lapsipolitiikkaa – kaikki politiikka on lapsipolitiikkaa.

Strategia 2022–2025: Koska lapset ovat tärkeintä, mitä meillä on

Lastensuojelun Keskusliitolla on vuosina 2022–2025 neljä strategista päätavoitetta:

1. Kaikki politiikka on lapsipolitiikkaa. Lastensuojelun Keskusliitto tuo esille lapsen oikeuksien näkökulmaa päätöksenteossa sekä edistää lapsimyönteiseen päätöksentekoon liittyvien työkalujen käyttöä, kansallisen lapsistrategian toimeenpanoa ja lapsen oikeuksien komitean suosituksia.
  2. Lapsen oikeus olla oma itsensä toteutuu. Keskusliitto edistää jokaisen lapsen oikeutta omaan identiteettiinsä ja pyrkii vähentämään eri vähemmistöryhmiin kohdentuvaa syrjintää.
  3. Jokaisella lapsella on turvallinen elämä. Keskusliitto varmistaa osaltaan toimivien ja laadukkaiden palvelujen toteutumista muun muassa perhekeskustyössä ja lastensuojelussa sekä vahvistamalla lapsen mahdollisuuksia väkivallattomaan lapsuuteen.
  4. Lapsilla ja perheillä on uskoa tulevaisuuteen. Keskusliitto pyrkii pienentämään koronan varjoa lasten, nuorten ja perheiden elämässä sekä vahvistamaan lasten ja nuorten toimijuutta ilmastokysymyksissä ja tuomaan heidän ääntään esille yhteiskunnassa.

– Kiinnitämme strategiakaudella erityistä huomiota myös oman henkilöstömme hyvinvointiin ja jaksamiseen, sanoi toiminnanjohtaja Ulla Siimes. – Korona on vaikuttanut työhömme ja pakottanut meidät uudistamaan toimintaamme. Tulemme strategiakaudella vahvistamaan omaa osaamistamme muun muassa ennakoinnissa ja seurannassa sekä visuaalisessa viestinnässä.

Lastensuojelun Keskusliiton hallituksen varsinaiset jäsenet vuonna 2022:

• Toiminnanjohtaja Kai Laitinen, Erityshuoltojärjestöjen liitto Ehjä ry (2020–22)
  • Pääsihteeri Milla Kalliomaa, Mannerheimin Lastensuojeluliitto (2020–22)
  • Projektikoordinaattori/kokemusasiantuntija Aino Taipalus, Osallisuuden aika (2020–2022)
  • Johtaja, perhe- ja sosiaalipalvelut, Mari Ahlström, Espoon kaupunki (2020–22)
  • Toiminnanjohtaja Pia Sundell, Barnavårdsföreningen i Finland r.f. (2021–23)
  • Toiminnanjohtaja Pauliina Lampinen, Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö (2021–23)
  • Pääsihteeri Riitta Särkelä, Ensi- ja turvakotien liitto ry (2021–23)
  • Lastentautien erikoislääkäri Tea Nieminen, Suomen Lastenlääkäriyhdistys ry (2021–23)
  • Johtaja, kotimaan ohjelma, Riitta Hyytinen, Pelastakaa Lapset ry (2022–24)
  • Kehittämispäällikkö Onni Westlund, Pesäpuu ry (2022–24)
  • Kehitysjohtaja Jussi Ketonen, Perhekuntoutuskeskus Lauste (2022–24)
  • Kehittämispäällikkö Riitta Alatalo, Nuorten Ystävät ry (2022–24)

Toiminnanjohtaja Ulla Siimes, ulla.siimes@lskl.fi, p. 040 553 0981

Kuva: Pekka Hannila

Lastensuojelun Keskusliitto on vuonna 1937 perustettu keskusjärjestö, joka edistää toiminnallaan lapsen oikeuksia ja kehittää lastensuojelun laatua. Lastensuojelun Keskusliitolla on 98 jäsenjärjestöä sekä 39 kunta- tai kuntayhtymäjäsentä.