Lehdistökutsu: Asukas nukahti suihkuun ja muita klassikkoja - kuka vastaa vahingoista?

Taloyhtiöissä ja julkisuudessa käydään säännöllisin väliajoin keskustelua siitä, kuka vastaa asunnon korjauksista. Osakkaan ja taloyhtiön vastuista määrätään asunto-osakeyhtiölaissa, mutta hyvin yleisellä tasolla. Uudistettu Taloyhtiön vastuunjakotaulukko auttaa lain tulkinnassa.

Osakas remontoi kylpyhuonettaan ja lattiasta paljastuu kosteusvaurio. Maksaako korjaukset osakas, koska kyse on hänen remontistaan, vai taloyhtiö, koska lattiarakenteet kuuluvat yhtiön kunnossapitovastuulle? Asunto-osakeyhtiölaki jää rajanvedoissa hyvin yleiselle tasolle, eikä anna suoria vastauksia vastuukysymyksiin.

Kiinteistöliiton ja Kiinteistöliitto Uusimaan lakimiehet sekä tekniset asiantuntijat neuvovat taloyhtiöitä vastuunjakokysymyksissä ja muissa ongelmatilanteissa. Tuoreimmat linjaukset vastuista on kerätty Taloyhtiön vastuunjakotaulukkoon, jota suomalaiset taloyhtiöt ovat noudattaneet jo vuosikymmenten ajan. Taloyhtiön vastuunjakotaulukosta ja sitä täydentävästä VastuunjakotaulukkoPlussasta ilmestyvät uudet painokset marraskuun puolivälissä.

Tervetuloa kuulemaan jo ennen oppaiden julkaisua, mitä uutta oppaissa on ja mitkä ovat yleisimmät vastuunjakoon liittyvät pulmatilanteet ja väärinkäsitykset taloyhtiöissä.

Aika: Maanantai 7.11.2016 klo 17.00–17.30

Paikka: Espoon Kulttuurikeskus, kokoustila 0-kerros, Kulttuuriaukio 2, Espoo

Ohjelma:

- Miksi Vastuunjakotaulukko? Miten vastuunjakoa lain mukaan pitää tulkita ja mitkä ovat yleisimmät virhekäsitykset
Mia Pujals, johtava lakimies, Kiinteistöliitto Uusimaa ry
- Taloyhtiön vastuunjakotaulukko 2017 ja VastuunjakotaulukkoPlus 2017 -oppaat: mitä ne ovat ja mikä muuttuu?
Maria Kangasluoma, liiketoimintajohtaja, Kiinteistöalan Kustannus Oy
- Tekninen neuvonta ja muut Kiinteistöliitto Uusimaan jäsenpalvelut taloyhtiön apuna
Jari Hännikäinen, neuvontainsinööri, Kiinteistöliitto Uusimaa ry

Toimittajat voivat esittää kysymyksiä tilaisuuden lopussa sekä jäädä seuraamaan Louhisalissa kello 18.00 alkavaa Kiinteistöliitto Uusimaan avointa koulutusiltaa Kunnossapitovastuut ja osakkaan muutostyöt taloyhtiössä. Tätä ennen tarjoamme kahvit kello 17.30. Lisätietoa löytyy osoitteesta www.kiinteistoliitto.fi/uusimaa

Tervetuloa!

Ilmoittautumiset perjantaihin 4.11. mennessä: marika.sipila@kliittouusimaa.fi

Taloyhtiö, naapurisopu ja turvallisuus uuden vuoden juhlinnassa30.12.2020 11:10:02 EETTiedote

Täydennysrakentaminen Helsingissä ei kasva nykytoimin23.10.2020 07:00:56 EESTTiedote

Asuminen Helsingissä kallistuu hurjaa vauhtia10.9.2020 13:06:33 EESTTiedote

Helsinki on ylivoimainen ykkönen 5 vuoden kustannusnousujen tarkastelussa. Kiinteistöverot ja muut kuntakohtaisesti määrittyvät asuinkiinteistön maksut nousivat 2015-2020 yhteensä 18,1 %. Kustannusten kasvu on ylivoimaisesti suurin jo muutenkin kalliissa Helsingissä. Suurista kaupungeista seuraavaksi eniten asuminen kallistui Espoossa 12,0 %:n nousulla. Vantaalla kustannusten nousu jäi 6 %:iin eli alle maan keskiarvon, joka oli 7,2 %.

Taloyhtiön yhtiökokoukset turvallisesti myös korona-aikaan – käytännön vinkit17.8.2020 10:02:16 EESTTiedote

Jo keväällä voimaan astunut koronasta johtuva poikkeuslaki on mahdollistanut yhtiökokouksen siirtämisen aina syyskuun loppuun asti. Uudellamaalla on moni taloyhtiö lykännyt kokousta, joten nyt syksyn saapuessa on tulossa mittava määrä eri tavoin järjestettyjä yhtiökokouksia. ”Yhtiökokousaihe alkaa näkymään myös yhdistyksen puhelinneuvontaan tulevissa kysymyksissä”, sanoo Kiinteistöliitto Uusimaan johtava lakimies Katriina Sarekoski.