Leikkien lähelle luontoa – Leikkipäivän teema kannustaa ulos luontoon

Valtakunnallista Leikkipäivää vietetään tänä vuonna lauantaina 24. huhtikuuta. Teemana on Leikkien lähelle luontoa, sillä luonto ympäristönä innostaa ja inspiroi leikkiin. Luonnossa leikkiminen lisää niin lasten kuin aikuistenkin hyvinvointia, joten se on ajankohtaisen osuva aihe Leikkipäivälle ja sitä edeltävälle leikin teemaviikolle.
Leikkipäivä järjestetään 24.4.2021. Kuva: MLL / Anna Autio

Luonnossa oleilulla on monia positiivisia vaikutuksia samoin kuin leikillä, joten oli luontevaa yhdistää nämä kaksi Leikkipäivän teemaksi vuodelle 2021. Lisäksi Suomessa leikkimiseen sopivaa luontoa löytyy niin kaupungeista kuin maalta eikä matkakaan sinne ole pitkä – usein riittää, kun astuu ovesta ulos.

– Aina ei tarvitse mennä metsään asti. Myös kaupunkiympäristöstä löytyy puistoja, rantoja ja erilaisia pihapiirejä luontoelementteineen leikkipaikoiksi, Leikkipäivä-verkoston koordinaattori Eevamaija Paljakka toteaa.

YK:n lapsen oikeuksien komitea korostaa lasten mahdollisuuksia leikkiä vaihtelevassa fyysisessä ympäristössä sekä mahdollisuuksia kokea ja olla vuorovaikutuksessa luonnon kanssa. Luonto myös innostaa eri-ikäisiä puuhaamaan yhdessä ja näin liittää sukupolvia yhteiseen leikin iloon. Leikkipäivän ajatus on nimenomaan innostaa kaikkia ikään katsomatta mukaan leikkiin.

Luonto inspiroi leikkejä

Leikki ja mielikuvitus kulkevat käsikädessä ja ovat kaiken luovuuden perusta. Luonnossa leikkiminen avaakin monenlaisia mahdollisuuksia mielikuvitukselle: – Luonto inspiroi lasta ja aikuista luovuuteen. Luontoon meneminen on aina seikkailu, vaikka kohde olisi tuttu lähiympäristön puisto, ranta tai metsä. Se tarjoaa puheenaiheita, tekemistä, haasteita, piilopaikkoja ja aistiärsykkeitä, joita muu ympäristö ei samalla tavalla tarjoa,leikki-innovaattori Isa Pelto Perinneleikit ry:stä kuvailee.

– Luonnolla on myös monenlaisia hyvinvointivaikutuksia, se edistää terveyttä ja jaksamista. Se tarjoaa vastapainon hektiselle ja aikataulutetulle arjelle. Parasta on, että meillä jokaisella on oikeus leikkiä luonnossa huolimatta, siitä asuuko maalla vai kaupungissa, lastentoiminnan suunnittelija Anna Anttonen Suomen Ladusta sanoo.

Leikkipäivää voi viettää kotipihalla tai lähiluonnossa

Valtakunnallinen Leikkipäivä järjestetään lauantaina 24. huhtikuuta jo 6. kerran. Koko kyseinen viikko (19.–25.4.2021) on omistettu leikin teemaviikolle, jolla halutaan kannustaa kaikenikäisiä nauttimaan leikin ilosta.

Leikkipäivän tapahtumia järjestetään, mikäli koronatilanne sen sallii. Poikkeustilan vuoksi yleisötapahtumissa voi olla isoja alueellisia eroja. – Onneksi Leikkipäivää voi viettää rajoitusten mukaisesti pienelläkin porukalla kotipihalla tai lähiluonnossa. Olemme koonneet Leikkipäivän sivuille vinkkejä, miten päivää voi viettää myös omatoimisesti, Eevamaija Paljakka sanoo.

Näin poikkeusaikana ulkoilu ja leikit ulkona ovat parasta ajanviettoa, jota voi tehdä koronaturvallisesti. Ja myös muulloin, sillä Leikkipäivä on joka päivä.

Teemapäivän taustalla on koko ajan laajentuva Leikkipäivä-verkosto, johon kuuluu nyt yhteensä 41 erilaista tahoa, organisaatiota, järjestöä ja toimijaa. Sen tehtävä on nostaa esille leikin merkitystä yhteiskunnassa. Verkostoa koordinoidaan Mannerheimin Lastensuojeluliitossa.

koordinaattori Eevamaija Paljakka, eevamaija.paljakka(a)mll.fi, p. 050 438 0557
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

Leikkipäivä järjestetään 24.4.2021. Kuva: MLL / Anna Autio

Leikkipäivä kutsuu aikuisia ja lapsia viettämään kiireetöntä aikaa yhdessä leikkien vuoden jokaisena päivänä. Leikkipäivä-ohjelma edistää leikkiä monin tavoin jakaen muun muassa monipuolista leikkitietoutta ja -tutkimusta, keräten leikkiperinnettä ja kannustaen ihmisiä heittäytymään leikin vietäväksi. leikkipäivä.fi

Barn- och ungdomstelefonen - en trygg plats att öva på olika färdigheter på barnets egna villkor21.3.2024 08:28:25 EET | Tiedote

Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder Barn- och ungdomstelefonen som en trygg och konfidentiell tjänst där barn och unga kan utveckla sociala färdigheter och lösa problem på sina egna villkor, med utrymme för både fantasi och humor. Under år 2023 besvarade Barn- och ungdomstelefonen på 1744 kontakter varav 1421 var telefonsamtal och 323 nätbrev. Kontakterna till nätbrevstjänsten ökade med 29 %.

MLL:n vuosiraportti - Lapset ja nuoret kärsivät aikuisten henkisestä väkivallasta21.3.2024 06:30:00 EET | Tiedote

Vuonna 2023 Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa sekä Barn- och Ungdomstelefonissa vastattiin yli 20 000 eri-ikäisen lapsen ja nuoren yhteydenottoon. Lähes 20 %:ssa yhteydenottoja puhuttiin mielenterveyden huolista, joiden taustalla vaikuttivat monesti vaikeudet perhesuhteissa sekä kaltoinkohtelun kokemukset. Pelkkä nuorten oireiden hoitoon keskittyvä tuki ei riitä, vaan tukea tarvitsee usein koko perhe.

Joka viides nuori kokee, etteivät vanhemmat välitä heidän netin käytöstään - “Kotona on tärkeää välittää eikä aina vaan kieltää kaikkea”6.2.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Netti on nuorille tärkeä kaverisuhteita vahvistava paikka, mutta moni kohtaa siellä myös kiusaamista ja häirintää, ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksia sekä koukuttavuutta. Nuorista 35 prosenttia haluaisi vähentää netin käyttöä, mutta kokee, ettei pysty. Aikuisilta ja palveluntarjoajilta he odottavat aktiivista roolia, rajaamista ja välittämistä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto selvitti yhteistyössä Elisa Oyj:n kanssa nuorten mediakäyttöä marraskuussa 2023 verkkokyselyllä, johon vastasi yli 3600 nuorta.