Leikkien lähelle luontoa – Leikkipäivän teema kannustaa ulos luontoon

Valtakunnallista Leikkipäivää vietetään tänä vuonna lauantaina 24. huhtikuuta. Teemana on Leikkien lähelle luontoa, sillä luonto ympäristönä innostaa ja inspiroi leikkiin. Luonnossa leikkiminen lisää niin lasten kuin aikuistenkin hyvinvointia, joten se on ajankohtaisen osuva aihe Leikkipäivälle ja sitä edeltävälle leikin teemaviikolle.

Leikkipäivä järjestetään 24.4.2021. Kuva: MLL / Anna Autio

Luonnossa oleilulla on monia positiivisia vaikutuksia samoin kuin leikillä, joten oli luontevaa yhdistää nämä kaksi Leikkipäivän teemaksi vuodelle 2021. Lisäksi Suomessa leikkimiseen sopivaa luontoa löytyy niin kaupungeista kuin maalta eikä matkakaan sinne ole pitkä – usein riittää, kun astuu ovesta ulos.

– Aina ei tarvitse mennä metsään asti. Myös kaupunkiympäristöstä löytyy puistoja, rantoja ja erilaisia pihapiirejä luontoelementteineen leikkipaikoiksi, Leikkipäivä-verkoston koordinaattori Eevamaija Paljakka toteaa.

YK:n lapsen oikeuksien komitea korostaa lasten mahdollisuuksia leikkiä vaihtelevassa fyysisessä ympäristössä sekä mahdollisuuksia kokea ja olla vuorovaikutuksessa luonnon kanssa. Luonto myös innostaa eri-ikäisiä puuhaamaan yhdessä ja näin liittää sukupolvia yhteiseen leikin iloon. Leikkipäivän ajatus on nimenomaan innostaa kaikkia ikään katsomatta mukaan leikkiin.

Luonto inspiroi leikkejä

Leikki ja mielikuvitus kulkevat käsikädessä ja ovat kaiken luovuuden perusta. Luonnossa leikkiminen avaakin monenlaisia mahdollisuuksia mielikuvitukselle: – Luonto inspiroi lasta ja aikuista luovuuteen. Luontoon meneminen on aina seikkailu, vaikka kohde olisi tuttu lähiympäristön puisto, ranta tai metsä. Se tarjoaa puheenaiheita, tekemistä, haasteita, piilopaikkoja ja aistiärsykkeitä, joita muu ympäristö ei samalla tavalla tarjoa,leikki-innovaattori Isa Pelto Perinneleikit ry:stä kuvailee.

– Luonnolla on myös monenlaisia hyvinvointivaikutuksia, se edistää terveyttä ja jaksamista. Se tarjoaa vastapainon hektiselle ja aikataulutetulle arjelle. Parasta on, että meillä jokaisella on oikeus leikkiä luonnossa huolimatta, siitä asuuko maalla vai kaupungissa, lastentoiminnan suunnittelija Anna Anttonen Suomen Ladusta sanoo.

Leikkipäivää voi viettää kotipihalla tai lähiluonnossa

Valtakunnallinen Leikkipäivä järjestetään lauantaina 24. huhtikuuta jo 6. kerran. Koko kyseinen viikko (19.–25.4.2021) on omistettu leikin teemaviikolle, jolla halutaan kannustaa kaikenikäisiä nauttimaan leikin ilosta.

Leikkipäivän tapahtumia järjestetään, mikäli koronatilanne sen sallii. Poikkeustilan vuoksi yleisötapahtumissa voi olla isoja alueellisia eroja. – Onneksi Leikkipäivää voi viettää rajoitusten mukaisesti pienelläkin porukalla kotipihalla tai lähiluonnossa. Olemme koonneet Leikkipäivän sivuille vinkkejä, miten päivää voi viettää myös omatoimisesti, Eevamaija Paljakka sanoo.

Näin poikkeusaikana ulkoilu ja leikit ulkona ovat parasta ajanviettoa, jota voi tehdä koronaturvallisesti. Ja myös muulloin, sillä Leikkipäivä on joka päivä.

Teemapäivän taustalla on koko ajan laajentuva Leikkipäivä-verkosto, johon kuuluu nyt yhteensä 41 erilaista tahoa, organisaatiota, järjestöä ja toimijaa. Sen tehtävä on nostaa esille leikin merkitystä yhteiskunnassa. Verkostoa koordinoidaan Mannerheimin Lastensuojeluliitossa.

koordinaattori Eevamaija Paljakka, eevamaija.paljakka(a)mll.fi, p. 050 438 0557
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

Leikkipäivä järjestetään 24.4.2021. Kuva: MLL / Anna Autio

Leikkipäivä kutsuu aikuisia ja lapsia viettämään kiireetöntä aikaa yhdessä leikkien vuoden jokaisena päivänä. Leikkipäivä-ohjelma edistää leikkiä monin tavoin jakaen muun muassa monipuolista leikkitietoutta ja -tutkimusta, keräten leikkiperinnettä ja kannustaen ihmisiä heittäytymään leikin vietäväksi. leikkipäivä.fi