Leikkipäivä 23.4. tuo aikuiset ja lapset yhteen kestävän kehityksen teemalla

Leikkipäivää vietetään lauantaina 23.4.2022 ’Leikkien pallon puolesta’. – Leikissä eri sukupolvet kohtaavat ja se on tärkeä osa kestävää kehitystä, sanoo leikin asiantuntija Katriina Heljakka Leikkipäivä-ohjelmaa koordinoivasta MLL:stä ja kutsuu järjestämään oman leikkitempauksen.
Leikki on aina suhteessa johonkin, sanoo leikkipäivää MLL:ssä koordinoiva leikin asiantuntija Katriina Heljakka.

Leikkipäivää on toteuttamassa jo yli 50 monipuolista toimijaa varhaiskasvatuksesta, kasvatusalalta, terveydenhuollosta, sosiaalisektorilta ja urheilujärjestöistä. Kuka tahansa voi järjestää oman riemukkaan leikkitempauksen vaikkapa perheen, ystäväpiirin tai naapuruston kesken tai työpaikoilla ja opiskeluyhteisöissä. Leikkipäivän vietto voi olla mitä tahansa vartin mittaisesta tuokiosta koko päivän kestävään tapahtumaan.

– Vakavienkin asioiden keskellä tarvitsemme leikkirauhaa ja entistä enemmän leikin tuomaa vapautumista ja yhteisöllisyyden tunnetta. Leikki on sosiaalista liimaa, joka saa meidät tarttumaan yhteen ja kuljettaa lähemmäksi toisiamme. Kestävä elämä on sosiaalista kestävyyttä, ihmisten välisen toiminnan edistämistä, sanoo leikistä toista väitöskirjaa tekevä Katriina Heljakka.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on koonnut kestävän leikin periaatteet Leikkipäivä-verkoston asiantuntijakirjoituksista. Kestävän leikin periaatteisiin sisältyy, että leikki on kaikenikäisten oikeus, se on ylisukupolvista, yhdenvertaista, yhteisöllistä ja ympäristöystävällistä. Leikki voi olla mielen sisäistä ja intiimiä mutta ennen kaikkea se on vuorovaikutusta maailman ja muiden ihmisten kanssa.

– Kestävä leikki voidaan saavuttaa kokoamalla eri-ikäisiä yhteen ja kutsumalla leikkiin ihmisiä, jotka eivät muuten pääsisi helposti mukaan. Pallo kutsuu leikkiin ja iloon ja kerää yhteen. Yhteistä äidinkieltä ei välttämättä tarvita. Pallo voi olla lentopallo, jalkapallo, pingispallo, superpallo, rantapallo tai ilmapallo. Leikkipankistamme löytyy lähes 70 palloleikkiä ja kaikissa niissä on ajatus yhdessä leikkimisestä.
Leikkiin voi yhdistää ympäristöarvoja. Perinneleikit ry:n leikissä ”Lajittelijat” rajataan neliön muotoinen leikkialue. Alueen kulmiin merkitään biojäte, muovi, metalli ja kartonki. Lajittelijat yrittävät saada muut kiinni. Kodeissa voi myös leikkiä ”säätäväisiä ja tuhlailevia suihkuttelijoita” ”energiankulutushippaa” tai lelukirpputoria.

– Useimmilla lelusarjoilla on vain kahden - kolmen vuoden elinikä. Suhteet leluihin, lelun tarina voivat olla pitkäkestoisempia—tulevaisuudessa kestävä suhtautuminen leluihin on entistä tärkeämpää. Kestävässä leikissä voidaan edistää lasten kanssa lelujen kierrätystä, uudelleenkäyttöä ja jakamismalleja sekä kehittää korjausratkaisuja. Leikkivälineinä voi välillä hyödyntää keittiövälineitä, keppejä ja pelkästään pahvilaatikko saa pilkkeen silmäkulmaan. Vinkkejä ja materiaaleja Leikkipäivän järjestämiseen saa leikkipaiva.fi-sivustolta.

– Aikuinen tuo leikkiin kestävän kehityksen ajattelua ja toimintaa. Itse leikissä aikuinen on lapsen rinnalla kanssaleikkijä, joka oppii lapselta ja lapsen kautta avautuu uusia näkökulmia. Maltan tuskin odottaa, minkälaisia luovia ratkaisuja leikkitempauksien järjestäjät saavat aikaan, Katriina Heljakka sanoo.

Leikkipäivä-viikkoa vietetään 18.– 23. huhtikuuta. Viikko huipentuu valtakunnalliseen Leikkipäivään lauantaina 23.4.2022. #leikkipäivä2022

MLL:n noin 500 perhekahvilaa ovat taas avanneet ovensa ja tarjoavat turvallisia ilon ja leikin hetkiä lapsille ja aikuisille. MLL on työstämässä niihin ja kohtaamispaikoille leikin ohjeistuksia usealla kielellä.

Kestävä leikki on
• kaikenikäisten oikeus – leikissä huomioidaan lapset, nuoret ja aikuiset
• ylisukupolvista – leikkiin kuuluvat läsnäolo ja vuorovaikutus eri-ikäisten kesken
• yhdenvertaista – leikissä toteutuvat osallisuus, esteettömyys ja saavutettavuus
• yhteisöllistä – leikki rakentuu yhdessäolosta, yhdessä tekemisestä ja välittämisestä
• ympäristöystävällistä – leikissä toteutuu eettisyys, ekologisuus ja taloudellisuus
• pitkäikäistä – leikkiin voi palata, sitä voi jatkaa, kaikilla on leikkirauha.

MLL, koonti Leikkipäivä-verkoston asiantuntijakirjoituksista.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 73 000 jäsentä, 536 paikallisyhdistystä, 10 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. www.mll.fi

Barn- och ungdomstelefonen - en trygg plats att öva på olika färdigheter på barnets egna villkor21.3.2024 08:28:25 EET | Tiedote

Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder Barn- och ungdomstelefonen som en trygg och konfidentiell tjänst där barn och unga kan utveckla sociala färdigheter och lösa problem på sina egna villkor, med utrymme för både fantasi och humor. Under år 2023 besvarade Barn- och ungdomstelefonen på 1744 kontakter varav 1421 var telefonsamtal och 323 nätbrev. Kontakterna till nätbrevstjänsten ökade med 29 %.

MLL:n vuosiraportti - Lapset ja nuoret kärsivät aikuisten henkisestä väkivallasta21.3.2024 06:30:00 EET | Tiedote

Vuonna 2023 Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa sekä Barn- och Ungdomstelefonissa vastattiin yli 20 000 eri-ikäisen lapsen ja nuoren yhteydenottoon. Lähes 20 %:ssa yhteydenottoja puhuttiin mielenterveyden huolista, joiden taustalla vaikuttivat monesti vaikeudet perhesuhteissa sekä kaltoinkohtelun kokemukset. Pelkkä nuorten oireiden hoitoon keskittyvä tuki ei riitä, vaan tukea tarvitsee usein koko perhe.

Joka viides nuori kokee, etteivät vanhemmat välitä heidän netin käytöstään - “Kotona on tärkeää välittää eikä aina vaan kieltää kaikkea”6.2.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Netti on nuorille tärkeä kaverisuhteita vahvistava paikka, mutta moni kohtaa siellä myös kiusaamista ja häirintää, ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksia sekä koukuttavuutta. Nuorista 35 prosenttia haluaisi vähentää netin käyttöä, mutta kokee, ettei pysty. Aikuisilta ja palveluntarjoajilta he odottavat aktiivista roolia, rajaamista ja välittämistä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto selvitti yhteistyössä Elisa Oyj:n kanssa nuorten mediakäyttöä marraskuussa 2023 verkkokyselyllä, johon vastasi yli 3600 nuorta.