Leikkipäivä 23.4. tuo aikuiset ja lapset yhteen kestävän kehityksen teemalla

Leikkipäivää vietetään lauantaina 23.4.2022 ’Leikkien pallon puolesta’. – Leikissä eri sukupolvet kohtaavat ja se on tärkeä osa kestävää kehitystä, sanoo leikin asiantuntija Katriina Heljakka Leikkipäivä-ohjelmaa koordinoivasta MLL:stä ja kutsuu järjestämään oman leikkitempauksen.

Leikki on aina suhteessa johonkin, sanoo leikkipäivää MLL:ssä koordinoiva leikin asiantuntija Katriina Heljakka.

Leikkipäivää on toteuttamassa jo yli 50 monipuolista toimijaa varhaiskasvatuksesta, kasvatusalalta, terveydenhuollosta, sosiaalisektorilta ja urheilujärjestöistä. Kuka tahansa voi järjestää oman riemukkaan leikkitempauksen vaikkapa perheen, ystäväpiirin tai naapuruston kesken tai työpaikoilla ja opiskeluyhteisöissä. Leikkipäivän vietto voi olla mitä tahansa vartin mittaisesta tuokiosta koko päivän kestävään tapahtumaan.

– Vakavienkin asioiden keskellä tarvitsemme leikkirauhaa ja entistä enemmän leikin tuomaa vapautumista ja yhteisöllisyyden tunnetta. Leikki on sosiaalista liimaa, joka saa meidät tarttumaan yhteen ja kuljettaa lähemmäksi toisiamme. Kestävä elämä on sosiaalista kestävyyttä, ihmisten välisen toiminnan edistämistä, sanoo leikistä toista väitöskirjaa tekevä Katriina Heljakka.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on koonnut kestävän leikin periaatteet Leikkipäivä-verkoston asiantuntijakirjoituksista. Kestävän leikin periaatteisiin sisältyy, että leikki on kaikenikäisten oikeus, se on ylisukupolvista, yhdenvertaista, yhteisöllistä ja ympäristöystävällistä. Leikki voi olla mielen sisäistä ja intiimiä mutta ennen kaikkea se on vuorovaikutusta maailman ja muiden ihmisten kanssa.

– Kestävä leikki voidaan saavuttaa kokoamalla eri-ikäisiä yhteen ja kutsumalla leikkiin ihmisiä, jotka eivät muuten pääsisi helposti mukaan. Pallo kutsuu leikkiin ja iloon ja kerää yhteen. Yhteistä äidinkieltä ei välttämättä tarvita. Pallo voi olla lentopallo, jalkapallo, pingispallo, superpallo, rantapallo tai ilmapallo. Leikkipankistamme löytyy lähes 70 palloleikkiä ja kaikissa niissä on ajatus yhdessä leikkimisestä.
Leikkiin voi yhdistää ympäristöarvoja. Perinneleikit ry:n leikissä ”Lajittelijat” rajataan neliön muotoinen leikkialue. Alueen kulmiin merkitään biojäte, muovi, metalli ja kartonki. Lajittelijat yrittävät saada muut kiinni. Kodeissa voi myös leikkiä ”säätäväisiä ja tuhlailevia suihkuttelijoita” ”energiankulutushippaa” tai lelukirpputoria.

– Useimmilla lelusarjoilla on vain kahden - kolmen vuoden elinikä. Suhteet leluihin, lelun tarina voivat olla pitkäkestoisempia—tulevaisuudessa kestävä suhtautuminen leluihin on entistä tärkeämpää. Kestävässä leikissä voidaan edistää lasten kanssa lelujen kierrätystä, uudelleenkäyttöä ja jakamismalleja sekä kehittää korjausratkaisuja. Leikkivälineinä voi välillä hyödyntää keittiövälineitä, keppejä ja pelkästään pahvilaatikko saa pilkkeen silmäkulmaan. Vinkkejä ja materiaaleja Leikkipäivän järjestämiseen saa leikkipaiva.fi-sivustolta.

– Aikuinen tuo leikkiin kestävän kehityksen ajattelua ja toimintaa. Itse leikissä aikuinen on lapsen rinnalla kanssaleikkijä, joka oppii lapselta ja lapsen kautta avautuu uusia näkökulmia. Maltan tuskin odottaa, minkälaisia luovia ratkaisuja leikkitempauksien järjestäjät saavat aikaan, Katriina Heljakka sanoo.

Leikkipäivä-viikkoa vietetään 18.– 23. huhtikuuta. Viikko huipentuu valtakunnalliseen Leikkipäivään lauantaina 23.4.2022. #leikkipäivä2022

MLL:n noin 500 perhekahvilaa ovat taas avanneet ovensa ja tarjoavat turvallisia ilon ja leikin hetkiä lapsille ja aikuisille. MLL on työstämässä niihin ja kohtaamispaikoille leikin ohjeistuksia usealla kielellä.

Kestävä leikki on
• kaikenikäisten oikeus – leikissä huomioidaan lapset, nuoret ja aikuiset
• ylisukupolvista – leikkiin kuuluvat läsnäolo ja vuorovaikutus eri-ikäisten kesken
• yhdenvertaista – leikissä toteutuvat osallisuus, esteettömyys ja saavutettavuus
• yhteisöllistä – leikki rakentuu yhdessäolosta, yhdessä tekemisestä ja välittämisestä
• ympäristöystävällistä – leikissä toteutuu eettisyys, ekologisuus ja taloudellisuus
• pitkäikäistä – leikkiin voi palata, sitä voi jatkaa, kaikilla on leikkirauha.

MLL, koonti Leikkipäivä-verkoston asiantuntijakirjoituksista.

Äitienpäivänä palkittavissa näkyy Suomen kansan monimuotoisuus29.4.2022 15:26:29 EEST | Tiedote

Valtakunnallisessa äitienpäiväjuhlassa 8. toukokuuta 2022 kolmekymmentä kasvattajana ansioitunutta äitiä saa Suomen Valkoisen Ruusun Ritarikunnan I luokan mitalin kultaristein. Kunniamerkit antaa äideille tasavallan presidentti Sauli Niinistö äitienpäivänä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto järjestää valtakunnallisen äitienpäiväjuhlan yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa 8. toukokuuta 2022 Säätytalolla Helsingissä.

Äitienpäivänä palkittavissa näkyy Suomen kansan monimuotoisuus28.4.2022 12:37:18 EEST | Tiedote

MLL: Tarve maahanmuuttajaäitien ystäville kasvanut – ystävä tärkeä kotoutumisen kannalta31.3.2022 15:10:31 EEST | Tiedote

MLL:n kautta ystävän saaneiden maahanmuuttajaäitien mukaan suomenkielisen ystävän löytyminen on ollut keskeistä kielen oppimisen ja kotoutumisen kannalta, mutta ennen kaikkea oman jaksamisen ja hyvinvoinnin näkökulmasta. MLL on järjestänyt Ystäväksi maahanmuuttajaäidille -toimintaa jo yli kymmenen vuoden ajan ja hakee nyt maanlaajuisesti vapaaehtoisia ystäviä suureen tarpeeseen.