Lempäälän uimahallin suunnittelu käynnistyy

Ideaparkin alle noin 30 metrin syvyyteen rakennettavan Lempäälän uimahallin suunnittelijat on valittu. A-Insinöörit toimii uimahalliyhtiön rakennuttajakonsulttina sekä vastaa rakenne-, geo- ja akustiikkasuunnittelusta.

Lempäälän uimahalli rakennetaan kauppakeskus Ideaparkin alle. Kuva: Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy

Lempäälään kauan odotetun uimahallin suunnittelijavalinnat on tehty ja suunnitteluvaihe käynnistyy. Uimahalli on tulossa kauppakeskus Ideaparkin alle louhittuun maanalaiseen luolastoon.

Uimahalliin on suunniteltu altaita kuntouintiin, vesijuoksuun ja uimaopetukseen sekä muun muassa hieronta-allas, kylmäallas ja saunoja.

A-Insinöörit toimii Lempäälän kunnan ja Ideaparkin yhdessä omistaman Kiinteistö Oy Lempäälän uimahallin rakennuttajakonsulttina sekä vastaa uimahallin rakenne-, geo- ja akustiikkasuunnittelusta.

– Olemme tyytyväisiä, että hanke käynnistyy viimein konkreettisesti. Uimahallin suunnitelmat ovat jo pitkällä, ja niissä on huomioitu laajasti kuntalaisten toiveita. Maan alle toteutettava uimahalli on haastavuudessaan ainutlaatuinen, mikä vaatii suunnittelijoilta paljon, Kiinteistö Oy Lempäälän Uimahallin hallituksen puheenjohtaja Jocka Träskbäck sanoo.

– On hienoa saada lempääläläisten kauan odottaman uimahallin toteutus- ja lupasuunnittelu käyntiin. Suunnittelu ja rakentaminen on tarkoitus toteuttaa tälle hankkeelle räätälöitynä sovellettuna yhteistoiminnallisena projektinjohtourakkana, jossa hyödynnetään allianssimaisia toimintatapoja. Tällä tavalla huomioidaan hankkeen tekninen vaativuus ja tiukka aikataulu, rakennuttamisjohtaja Marko Yli-Rantala A-Insinööreistä kertoo.

Lempäälän uimahallin pääsuunnittelijaksi ja arkkitehdiksi valittiin Arkkitehtuuritoimisto Arktes Oy. Päätoteuttajan kilpailutus käynnistyy kesäkuussa.

Töiden on määrä alkaa luolastossa lähikuukausina. Lempäälän kunnanvaltuusto päätti uimahallin rakentamishankkeen käynnistämisestä marraskuussa. Hankkeelle haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön liikuntapaikkarakentamisen investointiavustusta.

Jocka Träskbäck, hallituksen puheenjohtaja, Kiinteistö Oy Lempäälän Uimahalli
puh. 0500 660 869
jocka.traskback@lempaala.fi

Marko Yli-Rantala, rakennuttamisjohtaja, A-Insinöörit
puh. 040 674 0886
marko.yli-rantala@ains.fi

A-Insinöörit on ennakkoluuloton rakentamisen suunnittelu- ja konsulttitalo. Tehtävämme on auttaa asiakkaita onnistumaan kiinteistö- ja rakennushankkeissa. Lopputuloksen lisäksi meille on tärkeää tapa, jolla siihen päästään. Teemme asiat yhdessä ja paremmin, ja haastamme samalla koko alaa uudistumaan. Yli 1000 hengen luova ja luotettu asiantuntijajoukko tekee töitä rakennuttamisen, arkkitehtisuunnittelun, rakennesuunnittelun, infrarakentamisen ja teollisuus- ja talotekniikan hankkeissa 16 toimipisteessä Suomessa ja kansainvälisesti. A-Insinöörit – ihmisiä, joiden kanssa rakennat rohkeasti parempaa. www.ains.fi

”Melu kuuluu kuvaan” – tutkimus selvittää meluntorjunnan esteitä teollisuudessa27.4.2022 09:05:03 EEST | Tiedote

Salakalava taustamelu jää teollisuuden työpaikoilla usein liian vähälle huomiolle. A-Insinöörien tutkimushankkeessa selvitetään, mikä estää meluntorjuntaa ja kehitetään toimintamallia, joka auttaa tarttumaan stressiä ja kuulovaurioita aiheuttavaan meteliin. 27. huhtikuuta vietetään kansainvälistä melutietoisuuden päivää (International Noise Awareness Day).