Lenita Toivakka Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtajaksi ja ICC:n maajohtajaksi

Lenita Toivakka on nimitetty Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtajaksi sekä Kansanvälisen kauppakamarin (ICC) maajohtajaksi. Toivakka siirtyy tehtävään Global Compact Finlandin pääsihteerin työstä. Toivakka aloittaa työssään 1.9.2021.

Lenita Toivakka siirtyy Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtajaksi ja ICC:n maajohtajaksi 1.9.2021 alkaen.

”On hienoa päästä tekemään töitä suomalaisten yritysten kanssa viennin vauhdittamiseksi. Suomalaista osaamista ja ratkaisuja tarvitaan kipeästi maailmalla. Keskuskauppakamari on tehnyt erittäin ansiokasta työtä suomalaisten vientiyritysten kanssa ja olen iloinen, että pääsen jatkamaan tätä arvokasta ja Suomelle elintärkeää työtä”, Toivakka sanoo.

Toivakalla on vahva tausta kansainvälisten asioiden osaajana sekä laajat verkostot niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Toivakka on toiminut muun muassa ulkomaankauppaministerinä, kansanedustajana sekä yrittäjänä. Koulutukseltaan Toivakka on kauppatieteiden maisteri.

”On ilo ja kunnia saada Lenita Toivakka Keskuskauppakamarin kansainvälisistä asioista, viennistä ja EU-asioista vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi. Lenita tuo entisenä ulkomaankauppaministerinä Keskuskauppakamariin uutta osaamista ja näköalaa yritysten kansainvälistymisen ja viennin edistämiseen”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Keskuskauppakamarin nykyinen kansainvälisten asioiden johtaja ja ICC:n maajohtaja Timo Vuori siirtyy EK:n palvelukseen syyskuun alussa.

Keskuskauppakamari ja Metsäteollisuus: Suomen kilpailukyky tarvitsee selkeitä ratkaisuja EU:n merenkulun päästökaupassa14.7.2021 16:52:52 EEST | Tiedote

Euroopan komission tänään osana Fit for 55-pakettia antama lainsäädäntöesitys merenkulun ulottamisesta päästökauppaan tuo markkinaehtoisen mekanismin keinovalikoimaan meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Meriliikenteestä erittäin riippuvaisen Suomen kannalta on kuitenkin ehdottoman tärkeää, että Suomi huolehtii päästövähennysten lisäksi vientialojen kilpailukyvystä, kun merenkulun päästökaupan yksityiskohdista sovitaan EU:ssa.

Suomen vienti jatkaa 8 prosentin kasvussa – matkustusrajoitukset jarruttavat kasvua, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori9.7.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kesäkuussa Suomen vienti jatkoi kasvuaan. Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan alkuperätodistusten kysyntä kasvoi maalis-kesäkuussa peräti 8 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. EU:n ulkopuolelle suuntautuvaa vientiä varten yritykset hakivat kesäkuussa kauppakamareista yhteensä 6226 alkuperätodistusta, mikä on jopa enemmän kuin viennin ennätysvuonna 2019, jolloin määrä oli 6217.

Kauppakamarikysely: Alkushokin jälkeen yritykset pärjäsivät koronapandemiassa ennakoimaansa paremmin – toimialakohtaiset erot kuitenkin suuria30.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Koronapandemian vaikutukset ja jäljet yritysten toimintaan ovat suuret, mutta eivät ihan niin suuret kuin mitä yritykset itse pandemian alussa arvioivat, selviää kauppakamareiden maaliskuun 2020 ja kesäkuun 2021 välillä tekemistä koronakyselyistä. Toiset toimialat, kuten teollisuus, ovat selvinneet kohtalaisen vähin vaurioin, kun taas majoitus- ja ravintola-ala sekä kulttuuri ovat olleet suurkärsijöitä.

Kauppakamarien PK-hallitusbarometri: Yrityksen ulkopuoliset hallituksen jäsenet tuovat lisäarvoa hallitustyöskentelyyn28.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

PK-yritysten hallituksen jäsenille maksetaan palkkioita todennäköisimmin niissä yrityksissä, joiden hallituksissa on yrityksen ulkopuolisia jäseniä. Hallitukset, joissa on ns. ulkopuolisia eli riippumattomia jäseniä, tuovat myös selvästi enemmän lisäarvoa yrityksen toimintaan ja ulkopuolisia jäseniä arvostetaan. Ulkopuolisia hallituksen jäseniä on kahdella viidestä PK-yrityksestä. Tiedot käyvät ilmi kauppakamarien joka toinen vuosi toteutettavasta PK-hallitusbarometristä, johon vastasi 804 yritysjohtajaa.