Lentoyhtiöiden matkustamohenkilökunnan työntekijäkokemus huonontunut vain hieman pandemian aikana

Covid-19-pandemia on vaikuttanut matkailualaan ennennäkemättömällä tavalla ja sen vaikutukset näkyvät myös ilmailualalla. Tuhansittain lentoja on peruttu ympäri maailman, ja lentoyhtiöt ovat joutuneet tekemään vaikeita päätöksiä selvitäkseen kriisistä. Kuluja on leikattu muun muassa vähentämällä matkustamohenkilökunnan määrää. Miljoonia ihmisiä on lomautettu tai irtisanottu, ja miljoonien työpaikat ovat edelleen uhattuna.
Opinnäytetyössä selvitettiin matkustamohenkilökunnan työntekijäkokemuksia pandemian aikana 19:n eri lentoyhtiön työntekijältä Suomesta Australiaan. Tutkimus toteutettiin kyselynä sosiaalisessa mediassa matkustamohenkilökunnalle suunnatuissa, yksityishenkilöiden ylläpitämissä ryhmissä. Kyselyyn vastasi 150 henkilöä kuudelta mantereelta. Kyselyyn vastanneiden kesken oli suuria eroja, mutta lopputuloksena oli, että vain noin viidesosan työntekijäkokemus oli huonontunut pandemiasta johtuneiden henkilöstöön kohdistuvien säästötoimien takia. Tuloksista oli pääteltävissä, että työntekijäkokemus on kärsinyt suhteellisen vähän pandemian aikana.
Suurin osa niistä matkustamohenkilökunnan jäsenistä, jotka olivat kokeneet lentoyhtiöiden toimet epäoikeudenmukaisiksi, olivat olleet tyytymättömiä työnantajaansa jo ennen pandemiaa. Osa tilanteeseen tyytymättömistä myös epäili, että lentoyhtiöt ovat saattaneet käyttää pandemia-aikaa hyväkseen pienentääkseen henkilöstökuluja pysyvästi. Syitä työntekijäkokemuksen huonontumiseen oli useita. Äärimmäisenä esimerkkinä olivat vastaajat, jotka olivat saaneet tiedon työsuhteensa päättymisestä mediasta, eivätkä työnantajaltaan. Valtaosa vastanneista kuitenkin koki säästötoimet pakollisena pahana ja sanoi ymmärtävänsä, että vaikeina aikoina on tehtävä vaikeita päätöksiä.
Lentoturvallisuus ei ole uhattuna pandemian takia
Nykypäivänä suurin syy lento-onnettomuuksien syntyyn ovat inhimilliset erehdykset ja niistä johtuvat vaaratilanteet. Tämänkaltaisiin erehdyksiin voivat johtaa esimerkiksi stressi, pelko tai rutiinin puuttuminen. Mutta vaikka matkustamohenkilökunnalla olisi näinä haastavina aikoina aihetta tällaisiin tuntemuksiin, he eivät tutkimuksen mukaan kokeneet, että syytä huoleen olisi. Nämä turvallisuusalan ammattilaiset hoitavat työnsä kunnialla haasteista huolimatta.
Kolmasosa vastanneista kuitenkin koki, että heitä työllistävän lentoyhtiön toimissa koronaviruksen leviämisen estämiseksi olisi parantamisen varaa. Syiksi he mainitsivat lennot, jotka ovat koko pandemian ajan olleet niin täynnä, että etäisyyksiä matkustajien välillä on ollut mahdoton ylläpitää, sekä lentokoneiden puutteellisen siivouksen. He olivat myös sitä mieltä, että lentoyhtiöt eivät ole tarjonneet henkilökunnalle tarpeeksi suojavarusteita.
Pilviä ilmailualan horisontissa
Matkustamohenkilökunnalta kysyttiin myös mielipidettä ilmailualan tulevaisuudennäkymistä. Heidän odotuksensa tulevaisuudesta pandemian jälkeen olivat melko synkät. Melkein kolme neljäsosaa vastaajista epäili paluun "vanhaan normaaliin" olevan hidas ja haastava, ja että lentohenkilökunnan työolot tulisivat mahdollisesti kärsimään. Kymmenesosa kyselyyn vastanneista kuitenkin näki auringon pilvien takana. He uskoivat, että kun rajoituksia vähennetään, seuraa matkailubuumi, koska ihmiset ovat joutuneet olemaan neljän seinän sisällä jo yli vuoden.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jessica Lukkarila, opiskelija, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, puh 040 5703 925, jessica.lukkarila@myy.haaga-helia.fi
Salla Ursin, matkailuliiketoiminnan lehtori, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, puh 040 4887 062, salla.ursin@haaga-helia.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helian rehtoriksi on valittu Susanna Niinistö-Sivuranta30.6.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun hallitus on nimittänyt korkeakoulun uudeksi rehtori-toimitusjohtajaksi KT Susanna Niinistö-Sivurannan. Niinistö-Sivuranta aloittaa uudessa tehtävässään 1.1.2026.
Susanna Niinistö-Sivuranta has been elected as the president of Haaga-Helia30.6.2025 12:00:00 EEST | Press release
The Board of Haaga-Helia University of Applied Sciences has appointed EdD Susanna Niinistö-Sivuranta as the new President and CEO of Haaga-Helia. Niinistö-Sivuranta will start in her new position on 1 January 2026.
Haaga-Helia SuomiAreenassa: Mitä tapahtuu, kun yhä suurempi osa johtamisesta siirtyy tekoälylle?23.6.2025 13:11:23 EEST | Tiedote
Tekoäly mullistaa työelämän – mutta miten käy, kun algoritmit hyppäävät pomon paikalle? Mitä tapahtuu työntekijöiden kokemuksille luottamuksesta, oikeudenmukaisuudesta ja työn mielekkyydestä? Tule kuulemaan Haaga-Helian paneelikeskustelua Porin SuomiAreenaan perjantaina 27. kesäkuuta klo 10.00–10.45.
Maailman ensimmäinen TikTok-kurssi toi Haaga-Helialle pronssileijonan Cannesista18.6.2025 16:13:08 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, mainostoimisto Bob The Robot ja mediatoimisto ToinenPHD palkittiin pronssilla Cannes Lions -kilpailussa maailman ensimmäisestä korkeakoulukurssista, joka suoritettiin kokonaan TikTokissa.
Algoritmijohtaminen yleistyy suomalaisilla työpaikoilla – nuoret suhtautuvat iäkkäämpiä myönteisemmin16.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreen Kone johtajana -tutkimuksen ennakkotiedot paljastavat, että Suomessa jopa 49 prosenttia asiantuntija-, tieto- tai johtamistyötä tekevistä kokee kohdanneensa algoritmijohtamista työssään, mutta ihmispomo on yhä suositumpi vaihtoehto.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme