Liedon Vesi valitsi Digitan IoT-verkon vesihuollon digitalisointiin

Digita on solminut Liedon Veden kanssa 10 vuoden sopimuksen IoT-palveluiden toimittamisesta veden etäluentaan liittyen. Digita valikoitui kumppaniksi tarjoamalla ainoan kustannustehokkaan ja toimivan ratkaisun vesilaitoksen käyttöön.

”Olemme aktiivisesti seuranneet IoT:n kehitystä muutaman vuoden ajan ja haastatelleet vesimittaritoimittajia tarkoituksenamme siirtyä veden etäluentaan. Vakuutuin Digitan LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvan IoT-verkon tiedonsiirron kustannustehokkuudesta ja verkon kattavuudesta. Lisäksi verkon laajennettavuus myös muihin IoT-sovelluksiin oli keskeinen valintakriteeri”, kertoo Liedon Veden vesihuoltopäällikkö Aki Teini. Liedon Vesi yhdessä Liedon kunnan kanssa suunnittelee verkon hyödyntämistä myös muihin IoT-käyttötarkoituksiin.

”Vesimittarien etäluenta palvelee niin asiakkaitamme kuin meitäkin. Saamme läpinäkyvyyden ja tarkkuuden veden kulutukseen, ja automaation hoitamaan perinteinen mittarinluku. Asiakkaamme voivat jatkossa saada vaikkapa kuukausittaisen laskun aiemman kolmen vuosittaisen laskun sijasta. Omaa vedenkulutusta on helppo seurata ja ennakoida”, sanoo Teini. ”Erittäin tärkeitä ovat myös palvelun hälytysominaisuudet, joiden avulla pääsemme nopeasti kiinni poikkeamiin ja mahdollisiin korjaustoimiin”, jatkaa Teini.

”On hienoa, että pääsimme nopeasti ja mutkattomasti yhteistyöhön innovatiivisen Liedon Veden kanssa. Tavoitteenahan on vaihtaa kaikki Liedon alueen noin 6 000 vesimittaria uusiin etäluettaviin älymittareihin. Pystyimme myös nopean verkonrakennuksen avulla vakuuttamaan asiakkaan Digitasta luotettavana kumppanina. Valtakunnallinen asiantuntijaorganisaatiomme on verkon laajentamisessa keskeisessä roolissa”, kertoo Digitan IoT-palveluiden myyntipäällikkö Mona Miettinen.

Median yhteydenotot

Liedon Vesi, vesihuoltopäällikkö Aki Teini, p. 050 4616 428, aki.teini(a)lieto.fi

Digita Oy, myyntipäällikkö Mona Miettinen, p. 0400 721 700, mona.miettinen(a)digita.fi

Liedon Vesi toimittaa laadukasta talousvettä häiriöttä kuluttajille ja johtaa jätevedet puhdistamolle. Se myös hoitaa vesihuoltoverkoston suunnittelun ja huollon ja jätevesipumppaamoiden kunnossapidon.

Digita omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa ja on maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Yhtiö on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja. Digitan palveluihin kuuluvat tietoliikennemastot, konesali- ja esineiden internet (IoT) -palvelut ja tulevaisuuden broadcasting-palvelut. Palveluita tarjotaan maan suurimmille matkapuhelinoperaattoreille, internet- ja mediayhtiöille, infrastruktuuriyhtiöille ja kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 180 alan osaajaa. www.digita.fi, www.digitamahdollistaa.fi

Digitan antenni-tv-verkossa tehdään maksu-tv-palveluihin liittyviä muutostöitä 31.12.2019 – tee television kanavahaku uudelleen30.12.2019 10:30:00 EETTiedote

Antenni-tv-verkon maksu-tv-palvelut näkyvät Digitan verkossa HD-tasoisena 1.1.2020 alkaen. Maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee Digitan antenni-tv-verkossa nykyisestä 85 prosentin väestöpeitosta 90 prosenttiin. HD-jakelun käynnistyminen Digitan verkossa edellyttää teknisiä muutostöitä, joita tehdään tiistaina 31.12.2019 klo 9:30 alkaen. Muutostöiden jälkeen tulee tehdä television kanavahaku uudelleen. Tv-katsojia palvelee muutostöiden jälkeen Digitan kuluttajapalvelu Digita Info arkisin klo 8-20 ja poikkeuksellisesti 1.1.2020 klo 12-20. Maksu-tv-palveluihin liittyvissä asioissa kuluttajia palvelee DNA:n asiakaspalvelu.

Radiokanavien kuuluvuusalueisiin tulossa muutoksia vuoden 2020 alussa käynnistyvän radion uuden toimilupakauden myötä30.12.2019 09:15:11 EETTiedote

Radion uuden toimilupakauden käynnistyessä 1.1.2020 radiokanavien kuuluvuusalueisiin tulee merkittäviä muutoksia radiotaajuuksien vaihtuessa radiokanavalta toiselle. Uudet kuuluvuusalueet perustuvat Traficomin ja valtioneuvoston 15.11.2018 myöntämiin uusiin ohjelmistotoimilupiin. Muutokset koskevat vain osaa kaupallisia radiokanavia, eivätkä vaikuta esimerkiksi Ylen radiokanaviin.

Antenni-tv-verkon maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee23.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Digita tarjoaa antenni-tv-verkossaan maksu-tv-palveluja HD-tasoisena vuoden 2020 alusta. Maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee Digitan antenni-tv-verkossa nykyisestä 85 prosentin väestöpeitosta 90 prosenttiin. Maksu-tv-palveluja lähetetään jatkossa nykyisten tv-asemien lisäksi myös Fiskarsin, Haapaveden, Kerimäen, Kolin, Mikkelin, Pernajan, Vaasan ja Vuokatin tv-asemilta. Jatkossa HD-kanavien vastaanottoon ei tarvita erillistä antennia.