Lihashuoltovasara on tämän joulun hulavanne – korona kaksinkertaisti kuntoiluvälineiden myynnin
Koronavuosi on innostanut suomalaiset kuntoilemaan ja pitämään itsestään huolta, ja hyvinvointitrendi näkyy vahvasti myös tänä jouluna pukinkonttiin käärittävissä lahjoissa. Joulun hiteiksi ennustetaan esimerkiksi lihashuoltovasaroita ja airfryereita. Toinen vahvasti joulukaupassa näkyvä trendi on kotoilu.

Suomessa on meneillään varsinainen hyvinvointibuumi, toteaa käyttötavarakaupan myyntijohtaja Päivi Hole S-ryhmän marketkaupasta. Erilaisten kuntoiluvälineiden, kuten käsipainojen ja hulavanteiden, kysyntä on ollut kovaa koronakeväästä lähtien – maalis- ja lokakuun välisenä aikana niiden myynti on kaksinkertaistunutviime vuoteen verrattuna.
Lisääntyneen kuntoilun myötä myös kehonhuolto on tärkeässä roolissa, ja joulukaupan suosikkituotteen ennustetaankin olevan tänä vuonna lihashuoltovasara, jonka värähtelyn avulla voi hieroa urheilusta kipeytyneitä lihaksia. Lihashuoltovasaroita oli myyty marraskuun puoleen väliin mennessä jo yli 12 000 kappaletta, ja myynnin uskotaan tuplaantuvan joulukaupan kiihtyessä. Myös muut kehonhuoltoon käytettävät apuvälineet kiinnostavat nyt Prisman asiakkaita: esimerkiksi kestosuosikin asemaan nousseita foam rollereita eli hierontarullia kääritään moneen joulupakettiin tänäkin vuonna.
Kasvanut kiinnostus hyvinvointia kohtaan näkyy myös siinä, että urheilu- ja älykelloja kääritään moneen joulupakettiin. Niiden myynti on kasvanut jo vuosia, mutta tänä vuonna kysynnän kehitys on ollut poikkeuksellisen kovaa: äly- ja urheilukellojen myynti on kasvanut yli 50 prosenttia maaliskuun ja lokakuun välisenä aikana. Myös muu elektroniikka käy hyvin kaupaksi joulun alla.
”Musiikin ystävälle – tai esimerkiksi etätyötä tekevälle – nappivalinta joululahjaksi ovat täysin langattomat bluetooth-nappikuulokkeet. Yhdeksi tämän joulun hittilahjaksi ennustetaan myös JBL:n PartyboxGo -kaiutinta”, Hole sanoo.
Tänä jouluna kotoillaan ja kokkaillaan
Kuluneen vuoden aikana on vietetty poikkeuksellisen paljon aikaa kotona, ja kodin varusteluun on haluttu myös panostaa. Esimerkiksi ruoanvalmistukseen liittyvien pienten keittiökoneiden ja -laitteiden myynti on kasvanut 25 % maaliskuun ja lokakuun välisenä aikana, ja ne tulevat olemaan erittäin kysyttyjä myös joulukaupassa.
”Kotona kasvanut ruoanlaiton lisääntyminen näkyy ruoanvalmistustuotteiden myynneissä. Monesta lahjapaketista saattaa tänä jouluna löytyä ihan pannuja ja patojakin, joiden myynti on myös ollut 25 % kasvussa maalis-lokakuussa. Astioiden ja kattauksen puolella uskomme erityisesti Mittava-sarjan joulunpunaisen kausivärin olevan hitti”, Hole toteaa.
Hyvinvointi- ja terveellisyystrendi näkyy kuntoiluvälineiden lisäksi myös ruoanlaittovälineissä. Kotikokkailun saralla tämän joulun ehdoton hitti tulevat olemaan airfryerit eli ilmafriteerauslaitteet, joilla ruoka kypsyy ilman rasvaa.
Kotoilutrendiin liittyy myös pelaamisen suosion kasvu. Monen joululahjatoivelistaan on varmasti kirjattu pelitarvikkeita, kuten pelikuulokkeita, -näppäimistöjä, -hiiriä, -näyttöjä ja pelitietokoneitakin. Myös perinteisten pala- ja lautapelien kysyntä on kasvussa jo kolmatta vuotta, ja tämän vuoden maalis-lokakuussa niiden myynti on kehittynyt yli 40 %. Suosittuja joululahjoja ovat niin perinteiset suosikkipelit, kuten Monopoly ja Afrikan tähti, kuin tämän syksyn uutuudetkin. Myös legojen suosio on lähtenyt taas kasvuun.
Entistä useampi tilaa joululahjat verkkokaupasta
Koronavuosi on näkynyt Prismassa myös verkkokaupan kasvuna. Joulukauppa käynnistyi verkossa toden teolla marraskuun asiakasomistajapäivien aikana, jolloin Prisma.fi:ssä rikottiin myyntiennätyksiä.
”Jouluostosten tekoon on kuitenkin vielä hyvin aikaa myös verkossa. Verkkokaupassa joululahjatilaukset tulee tehdä viimeistään 18.12., jotta ne ehtivät ajoissa pukinkonttiin”, Hole vinkkaa.
Samalla hän muistuttaa, että monessa perheessä joulunodotukseen liittyy myös rahatilanteen aiheuttamaa stressiä: rahojen riittäminen joululahjoihin ei ole kaikille itsestäänselvyys etenkään tänä vuonna. Prisman verkkokaupassa voikin nyt tehdä hyvää ja lahjoittaa jouluiloa vähävaraisille lapsille eri puolilla Suomea Hope ry:n kautta.
Marraskuun puolivälissä alkaneen kampanjan aikana on jo lahjoitettu yli 600 joululahjaa, ja lahjoituksia ehtii tehdä Prisman verkkokaupassa vielä 13.12. saakka. Lahjoitetut tuotteet toimitetaan asiakkaan valitsemaan Hope ry:n toimipisteeseen, jossa vapaaehtoiset paketoivat lahjat ja toimittavat ne paikallisille, vähävaraisille lapsille ja nuorille.
Pukinkontin kestosuosikkeja ovat muun muassa nämä:
- Pehmeät paketit, esim. pyjamat, aamutakit, merinovillaiset alusasut, pussilakanat talvisissa kuoseissa, fleece-huovat, Reino- ja Aino-tossut
- Astiat ja sisustustuotteet, esim. Iittalan Teema-lautaset, patalaput ja -kintaat jouluisissa väreissä, paistolämpömittari, löylytuoksut
- Talviurheiluvälineet, esim. rattikelkat, lasten sukset ja monot, lumiliukurit
- Lasten pehmolelut (tänä vuonna erityisesti pehmolaiskiainen)
- Kirjat, esim. Mitä Missä Milloin ja Guinness World Records sekä kotimaisten suosikkikirjailijoiden uusimmat teokset.
Tilasto: Kuntoilubuumi näkyy Prisman käyttötavarakaupan myynnissä https://infogram.com/1py1dzyeqxez6gb3mkn22z59dwhe5w0g91?live
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi Hole, käyttötavarakaupan myyntijohtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, p. 010 76 82453, paivi.hole@sok.fi
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 19 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.
S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2019 noin 11,7 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa 38 000 työntekijällään.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä palkkaa ensi kesänä 12 000 nuorta: ”Tilannearvioissa on alueellista vaihtelua”22.1.2021 09:53:44 EET | Tiedote
S-ryhmä työllistää kesällä 2021 ympäri Suomen noin 12 000 nuorta myymälöissä, ravintoloissa, hotelleissa ja liikennemyymälöissään. Arvio on lähes sillä tasolla, jolla kausiapualaisia työllistettiin ennen koronakriisiä. Nuorille halutaan välittää toiveikkaita signaaleja ja katsoa kesään jo luottavaisesti. Koronatilanteen kehittymistä kuitenkin seurataan tiiviisti koko ajan.
S-ryhmällä jo 77 hiilipäästötöntä kiinteistöä – pohjoinen hyvässä vauhdissa21.1.2021 08:35:00 EET | Tiedote
S-ryhmä etenee vauhdilla kunnianhimoisten ilmastotavoitteidensa toteuttamisessa. Vuoden vaihteessa jo 77 ryhmän toimipaikkaa oli yltänyt nollapäästöisiksi. Hyviä esimerkkejä löytyy eri puolilta Suomea, mutta erityisen nopeaa kehitys on ollut Pohjois-Suomessa Osuuskauppa Arinan alueella.
Korona-aika pudotti ruokakaupan hävikkiä – S-ryhmä tähtää ruokahävikin puolittamiseen15.1.2021 08:40:00 EET | Tiedote
S-ryhmän ruokakauppojen hävikki laski vuoden 2020 aikana peräti seitsemän prosenttia. Muutoksen taustalta löytyvät sekä toiminnan kehittäminen että koronan takia selvästi kasvanut kysyntä. S-ryhmän uutena tavoitteena on edetä kohti ruokahävikin puolittamista.
MSC-sertifikaatteja kalatiskeille, QR-koodeja tonnikalapurkkeihin – S-ryhmä auttaa valitsemaan vastuullista kalaa14.1.2021 08:32:03 EET | Tiedote
S-ryhmä haluaa tehdä vastuullisen kalan valitsemisen asiakkaille aiempaa helpommaksi. Rainbow-tonnikalapurkista löytyy nyt QR-koodi, jonka avulla voi jäljittää ostamansa tonnikalan matkan valtamerestä purkkiin ja kaupan hyllylle. Myymälöiden kalatiskien vastuullisuussertifiointi puolestaan etenee Food Market Herkuista muihin marketkaupan ketjuihin. Tammikuun aikana peräti 14 myymälän kalatiski saa MSC-sertifikaatin.
Edelläkävijyys vastuullisuusasioissa toi kaikille Pohjois-Karjalan Sokos Hotelleille kestävästä matkailusta kertovan Sustainable Travel Finland -tunnuksen11.1.2021 13:00:00 EET | Tiedote
Break Sokos Hotellit Koli ja Bomba sekä Joensuun Original Sokos Hotellit Vaakuna ja Kimmel ovat saaneet joulukuussa 2020 Sustainable Travel Finland -tunnuksen. Tunnuksen saa, kun täyttää Visit Finlandin luoman kestävän kehityksen kriteeristön, joka huomioi niin hotellin ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden. Hotelleja operoivalle Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle ihmisten, luonnon ja oman maakunnan hyvinvointi on koko toiminnan lähtökohta, jonka eteen on jo pitkään tehty monipuolisesti työtä.
Erikoinen vuosi päättyi pitkään joulumyyntiin ja sopivasti alkaneeseen talveen8.1.2021 08:00:00 EET | Tiedote
Virpi Viinikainen aloitti S-ryhmän markettien käyttötavarakaupan johtajana 1.9.2020. Koronapandemian värittämä vuosi oli varmasti uran erikoisimpia, mutta tarjosi paljon myös positiivista. Useissa tuoteryhmissä huimasti kasvaneihin myynteihin pystyttiin vastaamaan ketterillä liikkeillä. Talvi taas tuli alennusmyyntien kannalta kreivin aikaan.
Uudenvuodenlupaukset näkyvät ostoskoreissa: 20 % enemmän hedelmiä, 20 % vähemmän makeisia7.1.2021 08:36:01 EET | Tiedote
Joulun herkuttelujen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä hieman kevyemmin ja terveellisemmin, ja tämä näkyy myös ruokaostoksissa. Tammikuussa myydään tavallista enemmän tuoreita hedelmiä ja kasvispakasteita, kun taas karkkien ja sipsien myynti laskee, osoittaa S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018-2020. Myös tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät tilastoissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme