Lihashuoltovasara on tämän joulun hulavanne – korona kaksinkertaisti kuntoiluvälineiden myynnin

Suomessa on meneillään varsinainen hyvinvointibuumi, toteaa käyttötavarakaupan myyntijohtaja Päivi Hole S-ryhmän marketkaupasta. Erilaisten kuntoiluvälineiden, kuten käsipainojen ja hulavanteiden, kysyntä on ollut kovaa koronakeväästä lähtien – maalis- ja lokakuun välisenä aikana niiden myynti on kaksinkertaistunutviime vuoteen verrattuna.
Lisääntyneen kuntoilun myötä myös kehonhuolto on tärkeässä roolissa, ja joulukaupan suosikkituotteen ennustetaankin olevan tänä vuonna lihashuoltovasara, jonka värähtelyn avulla voi hieroa urheilusta kipeytyneitä lihaksia. Lihashuoltovasaroita oli myyty marraskuun puoleen väliin mennessä jo yli 12 000 kappaletta, ja myynnin uskotaan tuplaantuvan joulukaupan kiihtyessä. Myös muut kehonhuoltoon käytettävät apuvälineet kiinnostavat nyt Prisman asiakkaita: esimerkiksi kestosuosikin asemaan nousseita foam rollereita eli hierontarullia kääritään moneen joulupakettiin tänäkin vuonna.
Kasvanut kiinnostus hyvinvointia kohtaan näkyy myös siinä, että urheilu- ja älykelloja kääritään moneen joulupakettiin. Niiden myynti on kasvanut jo vuosia, mutta tänä vuonna kysynnän kehitys on ollut poikkeuksellisen kovaa: äly- ja urheilukellojen myynti on kasvanut yli 50 prosenttia maaliskuun ja lokakuun välisenä aikana. Myös muu elektroniikka käy hyvin kaupaksi joulun alla.
”Musiikin ystävälle – tai esimerkiksi etätyötä tekevälle – nappivalinta joululahjaksi ovat täysin langattomat bluetooth-nappikuulokkeet. Yhdeksi tämän joulun hittilahjaksi ennustetaan myös JBL:n PartyboxGo -kaiutinta”, Hole sanoo.
Tänä jouluna kotoillaan ja kokkaillaan
Kuluneen vuoden aikana on vietetty poikkeuksellisen paljon aikaa kotona, ja kodin varusteluun on haluttu myös panostaa. Esimerkiksi ruoanvalmistukseen liittyvien pienten keittiökoneiden ja -laitteiden myynti on kasvanut 25 % maaliskuun ja lokakuun välisenä aikana, ja ne tulevat olemaan erittäin kysyttyjä myös joulukaupassa.
”Kotona kasvanut ruoanlaiton lisääntyminen näkyy ruoanvalmistustuotteiden myynneissä. Monesta lahjapaketista saattaa tänä jouluna löytyä ihan pannuja ja patojakin, joiden myynti on myös ollut 25 % kasvussa maalis-lokakuussa. Astioiden ja kattauksen puolella uskomme erityisesti Mittava-sarjan joulunpunaisen kausivärin olevan hitti”, Hole toteaa.
Hyvinvointi- ja terveellisyystrendi näkyy kuntoiluvälineiden lisäksi myös ruoanlaittovälineissä. Kotikokkailun saralla tämän joulun ehdoton hitti tulevat olemaan airfryerit eli ilmafriteerauslaitteet, joilla ruoka kypsyy ilman rasvaa.
Kotoilutrendiin liittyy myös pelaamisen suosion kasvu. Monen joululahjatoivelistaan on varmasti kirjattu pelitarvikkeita, kuten pelikuulokkeita, -näppäimistöjä, -hiiriä, -näyttöjä ja pelitietokoneitakin. Myös perinteisten pala- ja lautapelien kysyntä on kasvussa jo kolmatta vuotta, ja tämän vuoden maalis-lokakuussa niiden myynti on kehittynyt yli 40 %. Suosittuja joululahjoja ovat niin perinteiset suosikkipelit, kuten Monopoly ja Afrikan tähti, kuin tämän syksyn uutuudetkin. Myös legojen suosio on lähtenyt taas kasvuun.
Entistä useampi tilaa joululahjat verkkokaupasta
Koronavuosi on näkynyt Prismassa myös verkkokaupan kasvuna. Joulukauppa käynnistyi verkossa toden teolla marraskuun asiakasomistajapäivien aikana, jolloin Prisma.fi:ssä rikottiin myyntiennätyksiä.
”Jouluostosten tekoon on kuitenkin vielä hyvin aikaa myös verkossa. Verkkokaupassa joululahjatilaukset tulee tehdä viimeistään 18.12., jotta ne ehtivät ajoissa pukinkonttiin”, Hole vinkkaa.
Samalla hän muistuttaa, että monessa perheessä joulunodotukseen liittyy myös rahatilanteen aiheuttamaa stressiä: rahojen riittäminen joululahjoihin ei ole kaikille itsestäänselvyys etenkään tänä vuonna. Prisman verkkokaupassa voikin nyt tehdä hyvää ja lahjoittaa jouluiloa vähävaraisille lapsille eri puolilla Suomea Hope ry:n kautta.
Marraskuun puolivälissä alkaneen kampanjan aikana on jo lahjoitettu yli 600 joululahjaa, ja lahjoituksia ehtii tehdä Prisman verkkokaupassa vielä 13.12. saakka. Lahjoitetut tuotteet toimitetaan asiakkaan valitsemaan Hope ry:n toimipisteeseen, jossa vapaaehtoiset paketoivat lahjat ja toimittavat ne paikallisille, vähävaraisille lapsille ja nuorille.
Pukinkontin kestosuosikkeja ovat muun muassa nämä:
- Pehmeät paketit, esim. pyjamat, aamutakit, merinovillaiset alusasut, pussilakanat talvisissa kuoseissa, fleece-huovat, Reino- ja Aino-tossut
- Astiat ja sisustustuotteet, esim. Iittalan Teema-lautaset, patalaput ja -kintaat jouluisissa väreissä, paistolämpömittari, löylytuoksut
- Talviurheiluvälineet, esim. rattikelkat, lasten sukset ja monot, lumiliukurit
- Lasten pehmolelut (tänä vuonna erityisesti pehmolaiskiainen)
- Kirjat, esim. Mitä Missä Milloin ja Guinness World Records sekä kotimaisten suosikkikirjailijoiden uusimmat teokset.
Tilasto: Kuntoilubuumi näkyy Prisman käyttötavarakaupan myynnissä https://infogram.com/1py1dzyeqxez6gb3mkn22z59dwhe5w0g91?live
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi Hole, käyttötavarakaupan myyntijohtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, p. 010 76 82453, paivi.hole@sok.fi
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Oulun ravintolakentälle tunnustusta – Radisson Blu Oulu sai arvostetun Rotisseur-kilven13.10.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Radisson Blu Hotel Oulun yhteydessä toimiva Tilausravintola Toivo on saanut kunnian liittyä kansainväliseen gastronomiseen yhteisöön, ja vihitty Chaîne des Rôtisseurs -kilpiravintolaksi.
S-ryhmän tammi–syyskuun myynti kasvoi edellisvuodesta10.10.2025 07:57:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa 2025 oli 10 761,8 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Marketkaupan ohella kauppa kävi vilkkaasti etenkin S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa.
Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme




