Liikennevahinkojen määrää ei ole saatu laskuun

Vuoden 2018 liikennevahingoista 82 prosenttia oli omaisuusvahinkoja ja 18 prosenttia henkilövahinkoja. Yleisin vahinkotyyppi oli peruutusvahinko, vahingoista tapahtui peruutettaessa lähes joka kolmas. Henkilövahingoista puolet oli yksittäisonnettomuuksia eli sellaisia onnettomuuksia, joissa on osallisena vain yksi ajoneuvo ja sen matkustajat. Omaisuusvahingoista yksittäisonnettomuuksia oli viidennes. Valtaosa liikennevahingoista (75 %) aiheutui henkilö- tai pakettiautolla.
– Kun liikennevahinkoja tarkastelee pidemmällä aikavälillä, huomaa vahinkojen vähenemisen hidastuneen viime vuosina. Vahinkojen määrä on pysynyt lähes ennallaan, toissa vuonna määrässä oli jopa nousua. Teknologian ja liikennejärjestelmän kehittämisellä on mahdollisuus vähentää liikennevahinkoja. Toistaiseksi teknologian kehitys ei kuitenkaan ole vähentänyt kolareita yhtä nopeasti kuin on toivottu. Lisäksi on hyvä huomata, että myös jokainen kuljettaja voi omalla toiminnallaan pyrkiä välttämään vahinkoja, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari arvioi tilastojen kehitystä.
Mopolla ja moottoripyörällä aiheutuneiden vahinkojen määrä on pysynyt viime vuosina suurin piirtein ennallaan. Vuonna 2018 sattui 2 800 mopovahinkoa ja 2 300 moottoripyörävahinkoa.
Haastava talvikeli aiheutti kolaripiikkejä
Pahimmat kolaripiikit osuivat vuonna 2018 kolmen viikon jaksolle tammikuun puolivälin jälkeen, jolloin keliolosuhteet olivat haastavia. Piikkipäivinä sattui 529–569 vahinkoa, kun keskimäärin vahinkoja sattuu päivässä noin 280. Kolmannes kaikista liikennevahingoista sattui lumisella tai jäisellä kelillä.
– Lumipyry ja talvikelin äkillinen lauhtuminen luovat haastavat olosuhteet liikenteeseen. Vahinkoja voi silloin torjua ihan yksinkertaisilla keinoilla kuten alentamalla nopeutta ja jättämällä riittävän turvavälin, OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty neuvoo.
Missä kolaroidaan eniten? Tarkastele liikennevahinkoja sähköisessä portaalissa
Vuoden 2018 kolaririkkaimmat kunnat on koottu liikennevahinkotilaston kärkikuntaliitteeseen. Lisäksi vuoden 2018 liikennevahinkoaineistoja voi tarkastella OTIn Liikennevahinkoportti-palvelussa, joka sisältää liikennevakuutuksesta korvatut vahingot kaikkiaan kymmeneltä vuodelta. Portaalissa vahinkoja voi tarkastella useasta eri näkökulmasta, esimerkiksi paikkakuntakohtaisesti. Avoin ja maksuton portaali löytyy osoitteesta www.oti.fi/liikennevahinkoportti
Lisätietoja:
Liitteet (pdf): OTIn vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto 2018 sekä kärkikuntaliite (kunnat, joissa yli 250 vahinkoa vuosittain).
Liikennevahinkoportti-palvelu: www.oti.fi/liikennevahinkoportti
- Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, 050 306 9884
- Liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, 040 922 1365
etunimi.sukunimi@oti.fi - Viestintä, 040 450 4700
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Kuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta

Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki
Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Mediakutsu: Autojen uuden turvatekniikan vaikutukset liikennekuolemiin - tilaisuus Kajaanissa 2.10.15.9.2025 12:45:00 EEST | Kutsu
Tervetuloa Onnettomuustietoinstituutin mediatilaisuuteen Kajaanissa torstaina 2.10. klo 11.00–11.30. Tilaisuudessa tarkastellaan, miten autojen turvatekniikka on vaikuttanut liikennekuolemiin ja mitä on odotettavissa tulevaisuudessa.
Kysely: Alkolukko tärkein liikenneturvallisuustoimi11.9.2025 05:00:00 EEST | Tiedote
Alkolukko toistuvasti päihtyneenä ajaneiden autoihin nousi tärkeimmäksi liikenneturvallisuustoimeksi tuoreessa kyselyssä. Huoli rattijuopumuksista on kasvanut kahdessa vuodessa, ja kuljettajan ajoterveys korostuu aiempaa selvemmin.
Alkolukko autoihin, ikäpoikkeuslupa pois ja automaattivalvonta Helsingin sisääntuloväylille – asiantuntijan suorat ehdotukset28.8.2025 07:30:00 EEST | Uutinen
Alkolukko kaikkiin autoihin, ikäpoikkeusluvan poisto ja automaattinen liikennevalvonta Helsingin sisääntuloteille. Näin lähes 470 kuolemaan johtanutta onnettomuutta tutkinut Marko Kelkka parantaisi liikenneturvallisuutta.
Poliisina onnettomuustutkinnan ytimessä jokainen yksityiskohta ratkaisee26.6.2025 06:20:00 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu I Kun poliisi kohtaa liikenneonnettomuuden, hän näkee usein vain yhden hetken tapahtumaketjusta. Tutkijalautakuntatyössä näkökulma laajenee. Siinä pureudutaan syihin, seurauksiin ja mahdollisuuksiin estää vastaavat onnettomuudet tulevaisuudessa.
OTI: Mikroliikennelaki parantaa turvallisuutta – seuranta alkaa18.6.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutti tukee 17.6. voimaan tullutta mikroliikennelakia ja pitää sitä tärkeänä askeleena liikenneturvallisuuden parantamisessa. Lain vaikutuksia seurataan, ja OTI:n mukaan jatkossakin on syytä arvioida sääntelyn tarkentamistarpeita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme