Liikennevahinkojen määrää ei ole saatu laskuun

Vuoden 2018 liikennevahingoista 82 prosenttia oli omaisuusvahinkoja ja 18 prosenttia henkilövahinkoja. Yleisin vahinkotyyppi oli peruutusvahinko, vahingoista tapahtui peruutettaessa lähes joka kolmas. Henkilövahingoista puolet oli yksittäisonnettomuuksia eli sellaisia onnettomuuksia, joissa on osallisena vain yksi ajoneuvo ja sen matkustajat. Omaisuusvahingoista yksittäisonnettomuuksia oli viidennes. Valtaosa liikennevahingoista (75 %) aiheutui henkilö- tai pakettiautolla.
– Kun liikennevahinkoja tarkastelee pidemmällä aikavälillä, huomaa vahinkojen vähenemisen hidastuneen viime vuosina. Vahinkojen määrä on pysynyt lähes ennallaan, toissa vuonna määrässä oli jopa nousua. Teknologian ja liikennejärjestelmän kehittämisellä on mahdollisuus vähentää liikennevahinkoja. Toistaiseksi teknologian kehitys ei kuitenkaan ole vähentänyt kolareita yhtä nopeasti kuin on toivottu. Lisäksi on hyvä huomata, että myös jokainen kuljettaja voi omalla toiminnallaan pyrkiä välttämään vahinkoja, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari arvioi tilastojen kehitystä.
Mopolla ja moottoripyörällä aiheutuneiden vahinkojen määrä on pysynyt viime vuosina suurin piirtein ennallaan. Vuonna 2018 sattui 2 800 mopovahinkoa ja 2 300 moottoripyörävahinkoa.
Haastava talvikeli aiheutti kolaripiikkejä
Pahimmat kolaripiikit osuivat vuonna 2018 kolmen viikon jaksolle tammikuun puolivälin jälkeen, jolloin keliolosuhteet olivat haastavia. Piikkipäivinä sattui 529–569 vahinkoa, kun keskimäärin vahinkoja sattuu päivässä noin 280. Kolmannes kaikista liikennevahingoista sattui lumisella tai jäisellä kelillä.
– Lumipyry ja talvikelin äkillinen lauhtuminen luovat haastavat olosuhteet liikenteeseen. Vahinkoja voi silloin torjua ihan yksinkertaisilla keinoilla kuten alentamalla nopeutta ja jättämällä riittävän turvavälin, OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty neuvoo.
Missä kolaroidaan eniten? Tarkastele liikennevahinkoja sähköisessä portaalissa
Vuoden 2018 kolaririkkaimmat kunnat on koottu liikennevahinkotilaston kärkikuntaliitteeseen. Lisäksi vuoden 2018 liikennevahinkoaineistoja voi tarkastella OTIn Liikennevahinkoportti-palvelussa, joka sisältää liikennevakuutuksesta korvatut vahingot kaikkiaan kymmeneltä vuodelta. Portaalissa vahinkoja voi tarkastella useasta eri näkökulmasta, esimerkiksi paikkakuntakohtaisesti. Avoin ja maksuton portaali löytyy osoitteesta www.oti.fi/liikennevahinkoportti
Lisätietoja:
Liitteet (pdf): OTIn vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto 2018 sekä kärkikuntaliite (kunnat, joissa yli 250 vahinkoa vuosittain).
Liikennevahinkoportti-palvelu: www.oti.fi/liikennevahinkoportti
- Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, 050 306 9884
- Liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, 040 922 1365
etunimi.sukunimi@oti.fi - Viestintä, 040 450 4700
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Kuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta

Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki
Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Poliisina onnettomuustutkinnan ytimessä jokainen yksityiskohta ratkaisee26.6.2025 06:20:00 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu I Kun poliisi kohtaa liikenneonnettomuuden, hän näkee usein vain yhden hetken tapahtumaketjusta. Tutkijalautakuntatyössä näkökulma laajenee. Siinä pureudutaan syihin, seurauksiin ja mahdollisuuksiin estää vastaavat onnettomuudet tulevaisuudessa.
OTI: Mikroliikennelaki parantaa turvallisuutta – seuranta alkaa18.6.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutti tukee 17.6. voimaan tullutta mikroliikennelakia ja pitää sitä tärkeänä askeleena liikenneturvallisuuden parantamisessa. Lain vaikutuksia seurataan, ja OTI:n mukaan jatkossakin on syytä arvioida sääntelyn tarkentamistarpeita.
Veteen suistuneet autot: mitä tutkijalautakunnat kertovat?12.6.2025 11:50:00 EEST | Blogi
Onnettomuudet, joissa autot päätyvät veteen, ovat äärimmäisen vaarallisia, mutta niistä voi selvitä oikeilla ennaltaehkäisy- ja pelastautumistoimilla, kirjoittaa Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty.
Ajokortti-ikä takaisin 18 vuoteen15.5.2025 07:15:00 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu I Oikeuslääkäri Sanna Ahola toivoo etänä tehtyjen ajokorttitarkastusten lopettamista ja ajokortti-iän nostamista takaisin 18 vuoteen. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntajäsenenä hän korostaa, että nuorten kuljettajien riskien arviointi on epävarmaa ja usko omaan kuolemattomuuteen vahva.
Kiinnostus liikenneonnettomuuksien tutkintaan virisi jo lapsuudessa10.4.2025 07:10:00 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu I Onnettomuustutkintatyö kiinnosti Visa Sarparantaa jo lapsena. Nyt hän työskentelee Kymenlaakson tutkijalautakunnan uutena käyttäytymistiedejäsenenä, ja on tehtävästä silmin nähden innostunut. Siviilityönään hän on työterveys- ja ilmailupsykologi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme