Liikenteen polttoaineverotuksen kiristysehdotus vesittäisi hallituksen päästövähennys- ja työllisyystavoitteita

Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää katsoo, että liikennepolttoaineen kulutuksen vähentämisen sijaan Suomessa tulisi pyrkiä vähäpäästöisempiin polttoaineisiin. Yritysten kustannusten lisääminen heikentäisi yritysten toimintamahdollisuuksia Suomessa.

Keskuskauppakamarin veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää. Kuva: Roni Rekomaa.

Pääministeri Rinteen hallitusohjelman mukaan liikenteen vero- ja maksu-uudistuksilla pyritään muuttamaan verotuksen tasoa suunnitelmallisesti päästötavoitteet huomioiden. Kujanpää toivoo, että hallituksen nyt esittämät liikennepolttoaineiden 250 miljoonan euron veronkiristykset vuodelle 2020 huomioitaisiin osana suunnitelmallista liikenteen vero- ja maksu-uudistusta.

Kujanpää katsoo, että polttoaineen kulutuksen vähentämistavoitteen sijaan veromuutoksilla tulisi ohjata vähäpäästöisten polttoaineiden käyttöön. Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotettu liikennepolttoaineiden veronkorotuksen kohdistaminen energiasisältöveroon on hänen mielestään ristiriidassa hallituksen päästövähennystavoitteiden kanssa.

”Mahdollisia veronkorotuksia tulisi energiasisältöveron sijaan painottaa hiilidioksidiveroon. Tämä voimistaisi päästöohjautuvuutta ja parantaisi biopolttoaineiden kilpailukykyä”, Kujanpää sanoo,

Kujanpää muistuttaa, että pitkien etäisyyksien Suomessa valtaosa yritysten tavaravirroista kulkee maanteillä. Liikennepolttoaineiden veronkorotusten siirtyminen maantiekuljetusten hintoihin lisäisi kaupan ja teollisuuden kustannuksia, mikä vaikuttaisi haitallisesti yritysten kilpailukykyyn.

”Liikennepolttoaineiden verotus on Suomessa jo nyt kansainvälisesti korkeaa. Maantieteellisistä syistä yrityksillä ei myöskään ole vaihtoehtoja maantiekuljetuksille. Suomalaisten yritysten kilpailukyvyn heikentäminen vähentäisi yritysten mahdollisuuksia työllistää ja ehkäisisi siten myös hallituksen työllisyystavoitteen toteutumista”, Kujanpää päättää.

Keskuskauppakamarin veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää. Kuva: Roni Rekomaa.

Suomen pitäisi ottaa Virosta mallia startup-yritysten toimintaedellytysten kehittämiseen2.10.2019 10:03:41 EESTTiedote

Startup-yritysten toimintaedellytysten parantamiseksi Suomi voisi ottaa monessa asiassa esimerkkiä Virosta, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri. Viro on ollut viime vuosina useissa kansainvälisissä vertailuissa Suomen yläpuolella, kun arvioitavana on ollut, mikä Euroopan maa on paras kasvuyritysten toiminnan näkökulmasta. Ei ole sattumaa, että Viro on kärkisijoilla myös tarkasteltaessa startup-yritysten määrää suhteessa väkilukuun.

Työperäisellä maahanmuutolla korjausliike väestöennusteeseen30.9.2019 16:13:41 EESTTiedote

Keskuskauppakamari vaatii hallitukselta nopeita toimia työ- ja koulutusperäisen maahanmuuton edistämiseksi. Vaatimusta tukee tänään julkaistu Tilastokeskuksen uusi väestöennuste, jonka sanoma on karu. Syntyvyys laskee entisestään ja Suomen väkiluku kääntyy laskuun jo vuonna 2031. Hallituksen on syytä tarttua toimeen, jotta joskus tulevaisuudessa voidaan osoittaa ennusteen olleen väärä.