Liikenteen polttoaineverotuksen kiristysehdotus vesittäisi hallituksen päästövähennys- ja työllisyystavoitteita

Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää katsoo, että liikennepolttoaineen kulutuksen vähentämisen sijaan Suomessa tulisi pyrkiä vähäpäästöisempiin polttoaineisiin. Yritysten kustannusten lisääminen heikentäisi yritysten toimintamahdollisuuksia Suomessa.

Keskuskauppakamarin veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää. Kuva: Roni Rekomaa.

Pääministeri Rinteen hallitusohjelman mukaan liikenteen vero- ja maksu-uudistuksilla pyritään muuttamaan verotuksen tasoa suunnitelmallisesti päästötavoitteet huomioiden. Kujanpää toivoo, että hallituksen nyt esittämät liikennepolttoaineiden 250 miljoonan euron veronkiristykset vuodelle 2020 huomioitaisiin osana suunnitelmallista liikenteen vero- ja maksu-uudistusta.

Kujanpää katsoo, että polttoaineen kulutuksen vähentämistavoitteen sijaan veromuutoksilla tulisi ohjata vähäpäästöisten polttoaineiden käyttöön. Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotettu liikennepolttoaineiden veronkorotuksen kohdistaminen energiasisältöveroon on hänen mielestään ristiriidassa hallituksen päästövähennystavoitteiden kanssa.

”Mahdollisia veronkorotuksia tulisi energiasisältöveron sijaan painottaa hiilidioksidiveroon. Tämä voimistaisi päästöohjautuvuutta ja parantaisi biopolttoaineiden kilpailukykyä”, Kujanpää sanoo,

Kujanpää muistuttaa, että pitkien etäisyyksien Suomessa valtaosa yritysten tavaravirroista kulkee maanteillä. Liikennepolttoaineiden veronkorotusten siirtyminen maantiekuljetusten hintoihin lisäisi kaupan ja teollisuuden kustannuksia, mikä vaikuttaisi haitallisesti yritysten kilpailukykyyn.

”Liikennepolttoaineiden verotus on Suomessa jo nyt kansainvälisesti korkeaa. Maantieteellisistä syistä yrityksillä ei myöskään ole vaihtoehtoja maantiekuljetuksille. Suomalaisten yritysten kilpailukyvyn heikentäminen vähentäisi yritysten mahdollisuuksia työllistää ja ehkäisisi siten myös hallituksen työllisyystavoitteen toteutumista”, Kujanpää päättää.

Keskuskauppakamarin veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää. Kuva: Roni Rekomaa.

Varma kesän merkki ei ole vain västäräkki, vaan myös erilaiset huijausyritykset - Keskuskauppakamari kehottaa tarkkuuteen9.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yrityksiin kohdistuvat huijausyritykset ovat muuttuneet arkipäiväiseksi ilmiöksi, jotka lisääntyvät kesäisin. Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen kehottaa olemaan tarkkana niin laskujen maksatuksen kuin salasanojen suhteen kesän aikana sekä perehdyttämään kesätyöntekijät huijausyritysten varalta.

Kauppakamarin EU-katsaus: Nyt on Euroopan jälleenrakennuksen aika1.7.2020 00:01:00 EESTTiedote

Euroopan unionin taloudellinen jälleenrakennus koronakriisin seurauksena on keskeisin asia heinäkuussa alkavalla Saksan EU-puheenjohtajuuskaudella, sanoo Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori tänään julkaistussa kauppakamarin EU-katsauksessa. Suomen ja suomalaisten yritysten kannalta on olennaista, minkälaisen muodon Euroopan jälleenrakennus saa ja kuinka nopeasti se tervehdyttää koronakriisin runtelemat vientimarkkinamme.

Koronakysely: Puolet yrityksistä vähensi investointejaan koronakriisin takia30.6.2020 00:01:00 EESTTiedote

Puolet kauppakamareiden kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoo koronakriisin vähentäneen yrityksen investointikykyä. Reilu viidesosa, 22 prosenttia, näistä yrityksistä kertoo investointien vähentyneen peräti 75-100 prosenttia ajasta ennen koronapandemian puhkeamista. Suurimmalla osalla näistä yrityksistä, noin 47 prosentilla, investoinnit ovat vähentyneet 1-25 prosenttia.