Liikunnalla hyvää oloa viinilasillisen sijasta

Tipaton tammikuu on pyörähtänyt käyntiin. Tänä vuonna Tipaton-kampanjalla kannustetaan miettimään oman alkoholin käytön syitä ja käyttötilanteita. Usein alkoholin käytöllä haetaan hyvää oloa tai rentoutumista. Oman kehon mielihyvähormonien tuotantoa voi aktivoida esimerkiksi liikunnan avulla.

Voisiko hyvää oloa, rauhoittumista ja rentoutumista saavuttaa vaikkapa liikunnan tai harrastusten kautta? Rankan työviikon jälkeen rentoutumiseen voi kokeilla esimerkiksi joogaa tai meditaatiota, joita löytyy nyt entistä paremmin etäyhteyksillä toteutettuna, suoraan omaan kotiin puhelimen tai tabletin kautta.

– Mihin alkoholia tarvitsen? Mistä syistä ja missä tilanteissa sitä käytän, ja millaisia uusia tottumuksia voisi löytyä saunaoluen tai punaviinilasillisen tilalle? Tipaton tarjoaa mahdollisuuden tarkastella omaa suhdettaan alkoholiin, kertoo Tipaton tammikuu -kampanjaa koordinoiva Maaret Väkinen EHYT ry:stä.

Myös yhteinen tekeminen ystävien, sukulaisten ja perheen kanssa voi tuoda iloa ja hyvää oloa. Korona-epidemia vaikuttaa osaltaan siihen, miten voimme tavata toisiamme.

– Keräsimme vuoden 2020 tammikuussa vinkkejä siihen, mitä uutta tekemistä voisi olla alkoholin tilalla. Saimme kaikkiaan yli 80 ehdotusta, ja mukana on hyviä vinkkejä myös korona-aikana tehtäväksi. Yhteistä tekemistä voi tietyissä puitteissa soveltaa myös etäyhteyksillä toteutettavaksi: esimerkiksi lautapeli-ilta onnistuu Teamsin tai vastaavan välityksellä, Väkinen kertoo.

– Tai sitten voi sopia kaamoskävelytreffit tai pimeäretken luontoon, jolloin tapaaminen onnistuu ulkoilmassa turvallisesti, kun muistaa huolehtia turvaväleistä. Kaamoskävelylle voi lähteä kaukanakin asuvan kanssa ja keskustella samalla puhelimessa, Likesin viestintäpäällikkö Annaleena Aira vinkkaa.

Vinkkejä ja ideoita löytyy verkkosivulta tipaton.fi

Tipaton tammikuu on perinne, joka on jatkunut jo vuosikymmeniä. Tipattomalle voi ryhtyä itselleen sopivalla tavalla, esimerkiksi viettämällä kuukauden kokonaan ilman alkoholia, tai vähentämällä alkoholin käyttöä.

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto ja EHYT ry koordinoivat Tipattoman tammikuun viestintätoimia. Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö Likes on Tipaton tammikuu -kampanjan yhteistyökumppani vuonna 2021. Lisätietoa: www.likes.fi

Maaret Väkinen
viestinnän asiantuntija
EHYT ry / Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto
maaret.vakinen@ehyt.fi

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 56 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

Kannabiksen käyttö on arkipäiväistynyt - kokevatko nuoret sosiaalista painetta käyttää kannabista?2.11.2020 09:00:00 EETTiedote

Kannabiksen kokeilu ja käyttö on arkipäiväistynyt 2010-luvulla etenkin nuorten aikuisten kohdalla. Yleisintä kannabiksen kokeilu ja käyttö on 25–34-vuotiailla. Heistä lähes puolet on vähintään kokeillut kannabista. Huomionarvoista on kuitenkin, että tätä nuorempien kohdalla kannabiksen kokeilu ei ole lisääntynyt. Peruskouluikäisten kannabiskokeiluja on harvemmalla kuin joka kymmenennellä, lukiolaisista alle 15 prosentilla ja ammattikouluissa opiskelevista noin joka viidennellä. Useimmilla kannabiskokeilut jäävät muutamaan kertaan. Suurin osa suomalaisista ei ole kokeillut kannabista. Nuoret kokevat pääsääntöisesti kannabiksesta kieltäytymisen helpoksi, mutta päinvastaisiakin kokemuksia on YAD Youth Against Drugs ry keräsi nuorten kokemuksia kannabikseen liitetystä sosiaalisesta paineesta pienen, omissa somekanavissa jaetun kyselyn kautta. Kyselyyn vastasi neljäkymmentä 13–35-vuotiasta nuorta. Vastaajien keski-ikä oli 25,6 vuotta. – Kysely ei ole tieteellinen tutkimus, mutta valottaa hi