Liikuntalahjakortti joululahjaksi – aineettomat lahjat ilahduttavat myös jouluna

Moni on saanut lahjaksi turhaa tavaraa, kuten erikoisen koriste-esineen, vääränmallisen vaatekappaleen tai turhan helyn, joka on päätynyt roskikseen. HSY:n tarjoamat inspiroivat elämyslahjavinkit löytyvät sivustolta annajotainmuuta.fi. Jouluna on hyvä muistaa myös jätteiden lajittelu.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on koonnut elämyslahjavinkkejä annajotainmuuta.fi-sivustolle. Sieltä löytyy kymmeniä lahjaideoita, jotka sisältävät tavaran sijaan elämyksiä ja yhteistä aikaa. Tavaraa paremmat lahjaideat lievittävät viime hetken ostospaniikkia, kun ei tarvitse lähteä etsimään lahjaa ruuhkaisiin kauppoihin. Lahjaksi voi antaa esimerkiksi extreme-elämyksen, opastusta digilaitteen käyttöön, hemmotteluhoidon tai liikuntalahjakortin.

- Antamalla lahjaksi palveluja, elämyksiä, aikaa ja hyvää mieltä voi helposti tehdä osansa kiertotalouden edistämiseksi. Samalla jätteen määrä vähenee, kun ei tule tehtyä hutiostoja, eivätkä lahjat päädy heti joulun jälkeen roskikseen, vinkkaa HSY:n ympäristöasiantuntija Elina Mattero-Meronen.

Näin lajittelet jätteet jouluna: Joulupallot, kimallenauhat ja lahjapaperit sekajäteastiaan, tuikkukynttilöiden kuoret metallinkeräykseen

Jätteiden lajittelu on tärkeää myös jouluna. Alumiinivuoat, tuikkukynttilöiden kuoret sekä muut alumiiniroskat kuuluvat metallinkeräykseen. Lahjapaperit tulee laittaa sekajätteeseen, jolloin niistä tuotetaan jätevoimalassa kaukolämpöä ja sähköä. Myös risat joulukoristeet, kuten joulupallot ja kimallenauhat sekä kynttilälyhty kuuluvat sekajäteastiaan. Jätteen määrää voi vähentää suosimalla pitkäikäisiä koristeita, kestoastioita ja pakkaamattomia kynttilöitä.

- Moni ihmettelee, miksi lahjapaperit eivät kelpaa paperin- tai kartonginkeräykseen. Lahjapaperit tulee laittaa sekajäteastiaan, koska ne ovat pinnoitettuja ja sisältävät paljon painovärejä, tarroja ja teippejä. Uudelleenkäytettävät lahjapussit ovat hyvä keino vähentää lahjapaperijätteen määrää, ohjeistaa HSY:n ympäristöasiantuntija Minna Partti.

Rikkoutuneet led-kynttilät ja valosarjat tulee viedä sähkölaitekeräykseen, ei sekajätteeseen.

- Konvehtirasioiden suklaista nautitaan lähes jokaisessa kodissa jouluna. Rasian pahvinen kuori tulee laittaa kartonginkeräykseen. Rasian muovinen kääre ja suklaiden muovialusta kuuluvat muovipakkauksiin, Partti jatkaa.

Jos uutena vuotena on käytössä vielä aikaisemmin ostettuja tinoja, on hyvä muistaa, että ne ovat vaarallista jätettä, sillä ne sisältävät runsaasti lyijyä. Käytetyt tinat tulee viedä maksutta HSY:n vaarallisten jätteiden konttiin tai Sortti-asemalle.

Vinkkejä joulun jätteiden lajitteluun löytyy HSY:n verkkosivuilta www.hsy.fi/joulu. Ohjeita jätteiden lajittelusta löytyy myös osoitteesta www.hsy.fi/jateopas.

Vältä ruokahävikkiä - osta ruokaa kohtuudella

Jouluna syntyvän ruokajätteen määrää voi helposti vähentää ostamalla jouluruokia kohtuudella.

- Jos joulun ruokia jää yli, ne voi tuunata uusiksi aterioiksi. Ruokajäte ja kinkunrasva eivät kuulu wc-pyttyyn. Ruokajätteen paikka on biojäteastiassa, jolloin siitä saadaan biokaasua ja kompostia Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa. Myös hyytyneen rasvan voi laittaa biojätteeseen. Nestemäisen rasvan voi laittaa tiiviissä pakkauksessa sekajätteeseen, kertoo Partti.

Jouluna syntyy paljon pakkausjätettä, joten kierrätyspisteiden ja kiinteistöjen jäteastioita on hyvä täyttää maltilla. Lahjapaperit ja -pakkaukset voivat odottaa hetken vaikka varastossa, jos jäteastiat ovat täynnä. Pakkauslaatikot kannattaa tilan säästämiseksi litistää ennen keräysastiaan laittamista.

Joulun jätteiden lajittelu: ympäristöasiantuntija Minna Partti, puh. 040 593 6348, minna.partti@hsy.fi

Elämyslahjat ja Anna jotain muuta -sivusto: ympäristöasiantuntija Elina Mattero-Meronen, puh. 050 381 5445, elina.mattero-meronen@hsy.fi

Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla/korjattu kustannus 2,6 Milj.€18.9.2020 12:39:46 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön./Korjattu tiedote, kustannusarvio 2,6 Milj. € ei 1,6 Milj. €

HSY:n hallituksen päätökset 18.8.202018.9.2020 12:00:39 EESTTiedote

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Ylästöntien pumppaamon uudelleenrakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajiksi valittiin Kemira Oyj ja Voda Nordic Oy - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra - betoniset monitoimikaivot tilataan Rudus Oy:lta ja muoviset monitoimikaivot sekä tarvikkeet Pipelife Finland Oy:lta - urakoitsijaksi tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella valittiin Urbaser Oy - vartiointipalveluiden tarjoajaksi valittiin AVA

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.9.202016.9.2020 07:43:33 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.9.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames HSY:n hallitus päättää muun muassa seuraavien hankesuunnitelmien hyväksymisestä: - Ylästöntien pumppaamon uudelleen rakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajat - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsija - monitoimikaivojen hankinta - urakoitsijan valinta tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella - vartiointipalveluiden tarjoajan valinta. Hallitus saa tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2021-2023 sekä vesihuollon ja jätehuollon inve

Sortti-asemille tuotu poistotekstiiliä lähes 120 000 kiloa – tuo ainoastaan kuivia, hajuttomia ja homeettomia vaatteita14.9.2020 08:46:00 EESTTiedote

HSY:n Sortti-asemille on tuotu lähes 120 000 kiloa poistotekstiiliä 10 kuukauden aikana. Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit. Keräykseen tuodusta tekstiilistä suurin osa kelpaa kierrätykseen. Noin 30 prosenttia tekstiilistä on sellaista, jota ei voi jatkojalostaa uusien tuotteiden raaka-aineeksi.