Liityntäpysäköintiä käytetään eniten työmatkoilla
Tutkimus tehtiin ensimmäistä kertaa kokonaan nettikyselynä Helsingin seudun työssäkäyntialueen raide- ja linja-autoasemien sekä tärkeimpien bussipysäkkien liityntäpysäköintialueilla. Autojen tuulilaseihin ja polkupyörien ohjaustankoihin jaettiin aamupäivällä tutkimuskortti, jossa oli QR-koodi ja nettiosoite, joista pääsi vastaamaan tutkimukseen. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 2 344 autoilijaa ja 1 371 pyöräilijää.
Liityntäpysäköintiä käyttävistä autoilijoista 76 % kertoo jatkavansa matkaa joukkoliikenteellä, pyöräilijöistä joukkoliikenteeseen suuntaa 80 %. Osuus on laskenut vuoden 2014 vastaavasta tutkimuksesta, jossa 89 % molemmista ryhmistä ilmoitti, että jatkaa matkaansa joukkoliikenteellä.
”Kehäradan ja länsimetron uusien asemien yhteydessä on lukuisia palveluita sekä autoilijoille että pyöräilijöille. Ne todennäköisesti houkuttelevat liityntäpysäköintipaikoille muitakin kuin joukkoliikenteen matkustajia. Liityntäpysäköinti on kuitenkin tarkoitettu niille, jotka jatkavat matkaansa joukkoliikenteellä, sillä paikat tarjoavat helpon liityntäyhteyden niillekin, jotka asuvat kauempana asemasta tai pysäkistä. Liityntäpysäköinti vähentää ruuhkia ja auttaa sujuvoittamaan Helsingin seudun liikennettä”, ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori sanoo.
”Liityntäpysäköintipaikkojen käyttöaste oli vuonna 2019 keskimäärin 75 %. Vuosina 2015–2019 käyttöaste on kasvanut seitsemän prosenttiyksikköä. Tulevaisuudessa liityntäpysäköinnin suosio kasvaa yhä, kun länsimetron jatke Kivenlahteen valmistuu ja seudun raideliikennettä kehitetään”, erikoistutkija Antti Vuorela toteaa.
Tutkimuksessa kysyttiin myös liityntäpysäköinnin kehityskohteita. Vastaajat toivoivat, että pysäköintipaikalta on sujuva joukkoliikenneyhteys, liityntäpysäköintipaikkoja on riittävästi ja että pysäköintialue on lähellä matkan lähtöpaikkaa. Lisäksi toivottiin, että turvallisuuteen kiinnitetään huomiota.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
HSL, erikoistutkija Antti Vuorela, puh. 040 504 4582
HSL, ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, puh. 040 767 2208
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Joukkoliikennematkustus kasvoi Espoossa ja Kirkkonummella27.3.2024 10:03:47 EET | Tiedote
Helsingin seudun asukkaat liikkuvat aiempaa vähemmän. Erityisesti autoilu ja joukkoliikenteen käyttö ovat vähentyneet, kun etätyöt ovat yleistyneet. Espoossa ja Kirkkonummella joukkoliikennematkustus on seudun muista kunnista poiketen lisääntynyt.
Kaupunkipyöräkausi alkaa taas 1.4. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla20.3.2024 10:28:17 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. tuplasti pidempien matka-aikojen kera. Koko kaupunkipyöräkausi on nyt ostettavissa. Tänä vuonna Vantaa tarjoaa 50-vuotisjuhliensa kunniaksi maksuttoman kaupunkipyöräkauden.
HSL:n hallituksen päätöksiä 19.3.202419.3.2024 12:46:38 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 19. maaliskuuta 2024 ja teki päätökset seuraavista asioista.
HSL:n lipputulot lähellä vuoden 2019 tasoa – tavoitteena myös matkustajamäärien kasvu19.3.2024 12:13:20 EET | Tiedote
HSL:n lipputulot olivat vuonna 2023 yhteensä noin 376,4 miljoonaa euroa, mikä on vain 1,7 prosenttia vähemmän kuin koronaa edeltäneenä vuonna 2019. Matkustajamäärät jäivät kuitenkin vuoden 2019 tasosta noin 13 prosenttia. Yhteensä HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin viime vuonna 344 miljoonaa kertaa.
Uuden kaupunkipyöräpalvelun valmistelu on nyt käynnissä15.3.2024 08:13:45 EET | Tiedote
Uuden, seudullisen kaupunkipyöräpalvelun valmistelu etenee. HSL ja kunnat tavoittelevat vuodelle 2026 seudun yhteistä kaupunkipyöräpalvelua, jossa asiakkaat voivat käyttää kaupunkipyöriä kuntarajoista riippumatta. Uuden palvelun potentiaalia ja ominaisuuksia selvitetään parhaillaan yhdessä 11 kunnan kanssa. Helsingin, Espoon ja Vantaan nykyisten kaupunkipyörien sopimuskaudet ovat päättymässä vuonna 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme