HSL Helsingin seudun liikenne

Liityntäpysäköintiä käytetään eniten työmatkoilla

Jaa
Liityntäpysäköintimatkoista yli 90 % alkaa kotoa ja runsas puolet niistä päättyy työpaikalle. Tärkeimpinä syinä liityntäpysäköinnin käyttämiseen autoilijat mainitsevat ruuhkat, vaikeuden löytää pysäköintipaikkaa ja pysäköinnin hinnan määränpäässä. Tiedot selviävät HSL:n syksyllä 2019 teettämästä Helsingin seudun työssäkäyntialueen liityntäpysäköintitutkimuksesta.
HSL:n syksyllä 2019 teettämään Helsingin seudun työssäkäyntialueen liityntäpysäköintitutkimukseen vastasi kaikkiaan 2 344 autoilijaa ja 1 371 pyöräilijää.
HSL:n syksyllä 2019 teettämään Helsingin seudun työssäkäyntialueen liityntäpysäköintitutkimukseen vastasi kaikkiaan 2 344 autoilijaa ja 1 371 pyöräilijää.

Tutkimus tehtiin ensimmäistä kertaa kokonaan nettikyselynä Helsingin seudun työssäkäyntialueen raide- ja linja-autoasemien sekä tärkeimpien bussipysäkkien liityntäpysäköintialueilla. Autojen tuulilaseihin ja polkupyörien ohjaustankoihin jaettiin aamupäivällä tutkimuskortti, jossa oli QR-koodi ja nettiosoite, joista pääsi vastaamaan tutkimukseen. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 2 344 autoilijaa ja 1 371 pyöräilijää.

Liityntäpysäköintiä käyttävistä autoilijoista 76 % kertoo jatkavansa matkaa joukkoliikenteellä, pyöräilijöistä joukkoliikenteeseen suuntaa 80 %. Osuus on laskenut vuoden 2014 vastaavasta tutkimuksesta, jossa 89 % molemmista ryhmistä ilmoitti, että jatkaa matkaansa joukkoliikenteellä.

”Kehäradan ja länsimetron uusien asemien yhteydessä on lukuisia palveluita sekä autoilijoille että pyöräilijöille. Ne todennäköisesti houkuttelevat liityntäpysäköintipaikoille muitakin kuin joukkoliikenteen matkustajia. Liityntäpysäköinti on kuitenkin tarkoitettu niille, jotka jatkavat matkaansa joukkoliikenteellä, sillä paikat tarjoavat helpon liityntäyhteyden niillekin, jotka asuvat kauempana asemasta tai pysäkistä. Liityntäpysäköinti vähentää ruuhkia ja auttaa sujuvoittamaan Helsingin seudun liikennettä”, ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori sanoo.

”Liityntäpysäköintipaikkojen käyttöaste oli vuonna 2019 keskimäärin 75 %. Vuosina 2015–2019 käyttöaste on kasvanut seitsemän prosenttiyksikköä. Tulevaisuudessa liityntäpysäköinnin suosio kasvaa yhä, kun länsimetron jatke Kivenlahteen valmistuu ja seudun raideliikennettä kehitetään”, erikoistutkija Antti Vuorela toteaa.

Tutkimuksessa kysyttiin myös liityntäpysäköinnin kehityskohteita. Vastaajat toivoivat, että pysäköintipaikalta on sujuva joukkoliikenneyhteys, liityntäpysäköintipaikkoja on riittävästi ja että pysäköintialue on lähellä matkan lähtöpaikkaa. Lisäksi toivottiin, että turvallisuuteen kiinnitetään huomiota.

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
HSL, erikoistutkija Antti Vuorela, puh. 040 504 4582
HSL, ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, puh. 040 767 2208

Kuvat

HSL:n syksyllä 2019 teettämään Helsingin seudun työssäkäyntialueen liityntäpysäköintitutkimukseen vastasi kaikkiaan 2 344 autoilijaa ja 1 371 pyöräilijää.
HSL:n syksyllä 2019 teettämään Helsingin seudun työssäkäyntialueen liityntäpysäköintitutkimukseen vastasi kaikkiaan 2 344 autoilijaa ja 1 371 pyöräilijää.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Uuden kaupunkipyöräpalvelun valmistelu on nyt käynnissä15.3.2024 08:13:45 EET | Tiedote

Uuden, seudullisen kaupunkipyöräpalvelun valmistelu etenee. HSL ja kunnat tavoittelevat vuodelle 2026 seudun yhteistä kaupunkipyöräpalvelua, jossa asiakkaat voivat käyttää kaupunkipyöriä kuntarajoista riippumatta. Uuden palvelun potentiaalia ja ominaisuuksia selvitetään parhaillaan yhdessä 11 kunnan kanssa. Helsingin, Espoon ja Vantaan nykyisten kaupunkipyörien sopimuskaudet ovat päättymässä vuonna 2025.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye