Liityntäpysäköintiä käytetään eniten työmatkoilla

Liityntäpysäköintimatkoista yli 90 % alkaa kotoa ja runsas puolet niistä päättyy työpaikalle. Tärkeimpinä syinä liityntäpysäköinnin käyttämiseen autoilijat mainitsevat ruuhkat, vaikeuden löytää pysäköintipaikkaa ja pysäköinnin hinnan määränpäässä. Tiedot selviävät HSL:n syksyllä 2019 teettämästä Helsingin seudun työssäkäyntialueen liityntäpysäköintitutkimuksesta.

HSL:n syksyllä 2019 teettämään Helsingin seudun työssäkäyntialueen liityntäpysäköintitutkimukseen vastasi kaikkiaan 2 344 autoilijaa ja 1 371 pyöräilijää.

Tutkimus tehtiin ensimmäistä kertaa kokonaan nettikyselynä Helsingin seudun työssäkäyntialueen raide- ja linja-autoasemien sekä tärkeimpien bussipysäkkien liityntäpysäköintialueilla. Autojen tuulilaseihin ja polkupyörien ohjaustankoihin jaettiin aamupäivällä tutkimuskortti, jossa oli QR-koodi ja nettiosoite, joista pääsi vastaamaan tutkimukseen. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 2 344 autoilijaa ja 1 371 pyöräilijää.

Liityntäpysäköintiä käyttävistä autoilijoista 76 % kertoo jatkavansa matkaa joukkoliikenteellä, pyöräilijöistä joukkoliikenteeseen suuntaa 80 %. Osuus on laskenut vuoden 2014 vastaavasta tutkimuksesta, jossa 89 % molemmista ryhmistä ilmoitti, että jatkaa matkaansa joukkoliikenteellä.

”Kehäradan ja länsimetron uusien asemien yhteydessä on lukuisia palveluita sekä autoilijoille että pyöräilijöille. Ne todennäköisesti houkuttelevat liityntäpysäköintipaikoille muitakin kuin joukkoliikenteen matkustajia. Liityntäpysäköinti on kuitenkin tarkoitettu niille, jotka jatkavat matkaansa joukkoliikenteellä, sillä paikat tarjoavat helpon liityntäyhteyden niillekin, jotka asuvat kauempana asemasta tai pysäkistä. Liityntäpysäköinti vähentää ruuhkia ja auttaa sujuvoittamaan Helsingin seudun liikennettä”, ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori sanoo.

”Liityntäpysäköintipaikkojen käyttöaste oli vuonna 2019 keskimäärin 75 %. Vuosina 2015–2019 käyttöaste on kasvanut seitsemän prosenttiyksikköä. Tulevaisuudessa liityntäpysäköinnin suosio kasvaa yhä, kun länsimetron jatke Kivenlahteen valmistuu ja seudun raideliikennettä kehitetään”, erikoistutkija Antti Vuorela toteaa.

Tutkimuksessa kysyttiin myös liityntäpysäköinnin kehityskohteita. Vastaajat toivoivat, että pysäköintipaikalta on sujuva joukkoliikenneyhteys, liityntäpysäköintipaikkoja on riittävästi ja että pysäköintialue on lähellä matkan lähtöpaikkaa. Lisäksi toivottiin, että turvallisuuteen kiinnitetään huomiota.

Lisätietoja:
HSL, erikoistutkija Antti Vuorela, puh. 040 504 4582
HSL, ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, puh. 040 767 2208

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.7.20202.7.2020 13:23:28 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 51b/2020 ratkaisu Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen kulkevaa linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Liikennöitsijöille maksettava lisäkorvaus bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista kalustotyypistä riippuen 50 tai 100 euroa/bussi/kk ajanjaksolla 16.3.–30.9.2020. Lisäksi hallitus valtuutti HSL:n toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.12.2020 saakka. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Toimivallan siirto toimitusjohtajalle koronavirustilanteessa mahdollisesti tapahtuv

Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen26.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.