Linja-autohenkilökunnan lakko voi vaikuttaa laajasti joukkoliikenteen liikennöintiin 1.3.2023 alkaen (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)

Auto- ja kuljetusalan ammattiliitto AKT on ilmoittanut aloittavansa linja-autohenkilökunnan lakon. Mikäli neuvottelut eivät johda sopuun, lakko alkaa keskiviikkona 1.3.2023 kello 03.00 ja päättyy perjantaina 10.3.2023 kello 03.00.

Mahdollinen lakko koskee Itä-Suomessa Pohjois-Savon ELY-keskuksen hankkiman joukkoliikenteen Kuopion Liikenne Oy:n ja Savonlinja Oy:n liikennöimiä vuoroja. Lakon vaikutukset voivat olla merkittäviä etenkin Varkauden seudulla sekä Pohjois-Karjalassa laajasti kuntien välisessä liikenteessä. Lakon aikana suurin osa edellä mainittujen yhteysvälien vuoroista jää ajamatta.

Ajalla 1.- 9.3.2023 seuraavien yhteysvälien liikennettä ei ajeta lukuun ottamatta muutamia poikkeuksia:

• Kuopion Liikenne Oy

Varkauden paikallisliikenne
    Varkaus-Joroinen lähiliikenne*
    Kuopio-Pielavesi-Keitele*
    Kuopio-Varkaus

* 1.-3.3.2023 liikennöidään lähinnä yksittäisiä koulu- ja työmatkaliikennettä palvelevia vuoroja. Tarkista näiden vuorojen tiedot liikennöitsijältä, muutokset mahdollisia.

• Savonlinja Oy

Enonkoski-Savonlinna
    Joensuu-Ilomantsi**
    Joensuu-Lieksa**
    Joensuu-Nurmes-Valtimo
    Joensuu-Polvijärvi**
    Joensuu-Outokumpu-Kuopio**
    Joensuu-Kitee-Savonlinna**
    Kitee-Rääkkylä
    Rääkkylä-Hammaslahti**

** 1.-9.3.2023 liikennöidään lähinnä yksittäisiä koulu- ja työmatkaliikennettä palvelevia vuoroja. Tarkista näiden vuorojen tiedot liikennöitsijältä, muutokset mahdollisia.

Pohjois-Savon ELY-keskus toimii joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Pohjois-Savon, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan maakuntien alueella lukuun ottamatta Kuopion, Joensuun, Mikkelin ja Savonlinnan kaupunkiseutujen toimivalta-alueita. ELY-keskuksen sopimusliikenne on tyypillisesti seudullista alueen kuntakeskuksista keskuskaupunkiin suuntautuvaa tai kaupunkien välistä liikennettä. Näiden lisäksi erityisesti kaupunkien välillä voi olla markkinaehtoista kaukoliikennettä.

Pohjois-Savon ELY-keskus
Joukkoliikennevastaava Satu Huttunen p. 0295 026 709

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.