Lisää monimuotoisuutta sähkölinjojen vierimetsiin

Kolopuuta ja monimuotoisuutta lisätään sähkölinjojen vierimetsissä tuottamalla tekopökkelöitä. MTK, SLC ja Energiateollisuus päivittivät yhteisen suosituksensa johtoalueiden vierimetsien hoidosta. Uudella toimintamallilla voidaan kustannustehokkaasti lisätä monille lajeille arvokasta lahopuuta vierimetsien hoidon yhteydessä.

MTK, SLC ja Energiateollisuus käynnistivät syksyllä 2016 hankkeen, jonka tarkoituksena oli päivittää yhteiset suositukset sähkölinjojen vierimetsien hoidosta ja lisätä monimuotoisuudelle arvokasta lahopuuta sähkölinjojen vierimetsiin. Hankkeessa laadittiin ohjeet tekopökkelöiden tuottamiselle sekä testattiin toimintamallia kolmen verkkoyhtiön kanssa eri puolilla maata. Testauksen toteuttivat PKS Sähkönsiirto Oy, Savon Voima Verkko Oy ja Fingrid Oyj.

Suosituksen mukaan vierimetsien hoidossa tekopökkelöitä voidaan tehdä koneellisessa hakkuussa katkaisemalla puu 2-4 metrin korkeudelta ja jättämällä latvaosa karsimattomana maahan. Tekopökkelöksi valitaan rinnankorkeusläpimitaltaan yli 10 cm:n paksuisia, kaupallisesti vähäarvoisia puulajeja ja puita, kuten jo vioittuneita tai kuolleita puita.

Luonnon monimuotoisuutta lisäävien tekopökkelöiden tuottamisesta sovitaan hakkuusopimuksessa. Pökkelöitä voidaan tuottaa tarkoituksenmukaisiin kohtiin, ellei maanomistaja erikseen tätä kiellä. Tekopökkelöistä ja lahopuusta maksetaan maanomistajalle korvaus metsään jäävän korvattavan ainespuun osalta.

Verkkoyhtiö vastaa vierimetsien hoitoon ja reunavyöhykkeen hakkuisiin liittyvästä tiedottamisesta maanomistajille, sopii työn toteuttamisesta korjuu-urakoitsijan kanssa ja toimittaa urakoitsijalle tarvittavat ohjeet. Seuraava askel toimintamallin käytäntöön viemisessä onkin tiedottaminen ja metsäammattilaisten ja urakoitsijoiden perehdyttäminen käytännön toteutukseen.

Metsien eliölajeista neljännes, noin 5000 lajia, on riippuvaisia lahopuusta. Kuolleen ja lahonneen puuaineksen väheneminen on tavallisin näiden lajien uhanalaisuuden syy. Lahopuuriippuvaisia lajeja löytyy kovakuoriaisista kääpiin ja monet kolopesivät linnut tarvitsevat pystykeloja ja pökkelöitä pesäpuiksi.

Ohjeet vierimetsien hoitoon löytyvät osoitteesta: https://energia.fi/ajankohtaista_ja_materiaalipankki/materiaalipankki?type%5B0%5D=5#search-view

Metsäasiantuntija Lea Jylhä, MTK ry, puh. 040 848 8081
Skogsombudsman Stefan Borgman, SLC rf, tel. 040 158 8815
Asiantuntija Jukka Makkonen, Energiateollisuus ry, puh. 040 702 8634

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.