Lisää monimuotoisuutta sähkölinjojen vierimetsiin

Kolopuuta ja monimuotoisuutta lisätään sähkölinjojen vierimetsissä tuottamalla tekopökkelöitä. MTK, SLC ja Energiateollisuus päivittivät yhteisen suosituksensa johtoalueiden vierimetsien hoidosta. Uudella toimintamallilla voidaan kustannustehokkaasti lisätä monille lajeille arvokasta lahopuuta vierimetsien hoidon yhteydessä.

MTK, SLC ja Energiateollisuus käynnistivät syksyllä 2016 hankkeen, jonka tarkoituksena oli päivittää yhteiset suositukset sähkölinjojen vierimetsien hoidosta ja lisätä monimuotoisuudelle arvokasta lahopuuta sähkölinjojen vierimetsiin. Hankkeessa laadittiin ohjeet tekopökkelöiden tuottamiselle sekä testattiin toimintamallia kolmen verkkoyhtiön kanssa eri puolilla maata. Testauksen toteuttivat PKS Sähkönsiirto Oy, Savon Voima Verkko Oy ja Fingrid Oyj.

Suosituksen mukaan vierimetsien hoidossa tekopökkelöitä voidaan tehdä koneellisessa hakkuussa katkaisemalla puu 2-4 metrin korkeudelta ja jättämällä latvaosa karsimattomana maahan. Tekopökkelöksi valitaan rinnankorkeusläpimitaltaan yli 10 cm:n paksuisia, kaupallisesti vähäarvoisia puulajeja ja puita, kuten jo vioittuneita tai kuolleita puita.

Luonnon monimuotoisuutta lisäävien tekopökkelöiden tuottamisesta sovitaan hakkuusopimuksessa. Pökkelöitä voidaan tuottaa tarkoituksenmukaisiin kohtiin, ellei maanomistaja erikseen tätä kiellä. Tekopökkelöistä ja lahopuusta maksetaan maanomistajalle korvaus metsään jäävän korvattavan ainespuun osalta.

Verkkoyhtiö vastaa vierimetsien hoitoon ja reunavyöhykkeen hakkuisiin liittyvästä tiedottamisesta maanomistajille, sopii työn toteuttamisesta korjuu-urakoitsijan kanssa ja toimittaa urakoitsijalle tarvittavat ohjeet. Seuraava askel toimintamallin käytäntöön viemisessä onkin tiedottaminen ja metsäammattilaisten ja urakoitsijoiden perehdyttäminen käytännön toteutukseen.

Metsien eliölajeista neljännes, noin 5000 lajia, on riippuvaisia lahopuusta. Kuolleen ja lahonneen puuaineksen väheneminen on tavallisin näiden lajien uhanalaisuuden syy. Lahopuuriippuvaisia lajeja löytyy kovakuoriaisista kääpiin ja monet kolopesivät linnut tarvitsevat pystykeloja ja pökkelöitä pesäpuiksi.

Ohjeet vierimetsien hoitoon löytyvät osoitteesta: https://energia.fi/ajankohtaista_ja_materiaalipankki/materiaalipankki?type%5B0%5D=5#search-view

Metsäasiantuntija Lea Jylhä, MTK ry, puh. 040 848 8081
Skogsombudsman Stefan Borgman, SLC rf, tel. 040 158 8815
Asiantuntija Jukka Makkonen, Energiateollisuus ry, puh. 040 702 8634

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.