Lisää monimuotoisuutta sähkölinjojen vierimetsiin

Kolopuuta ja monimuotoisuutta lisätään sähkölinjojen vierimetsissä tuottamalla tekopökkelöitä. MTK, SLC ja Energiateollisuus päivittivät yhteisen suosituksensa johtoalueiden vierimetsien hoidosta. Uudella toimintamallilla voidaan kustannustehokkaasti lisätä monille lajeille arvokasta lahopuuta vierimetsien hoidon yhteydessä.

MTK, SLC ja Energiateollisuus käynnistivät syksyllä 2016 hankkeen, jonka tarkoituksena oli päivittää yhteiset suositukset sähkölinjojen vierimetsien hoidosta ja lisätä monimuotoisuudelle arvokasta lahopuuta sähkölinjojen vierimetsiin. Hankkeessa laadittiin ohjeet tekopökkelöiden tuottamiselle sekä testattiin toimintamallia kolmen verkkoyhtiön kanssa eri puolilla maata. Testauksen toteuttivat PKS Sähkönsiirto Oy, Savon Voima Verkko Oy ja Fingrid Oyj.

Suosituksen mukaan vierimetsien hoidossa tekopökkelöitä voidaan tehdä koneellisessa hakkuussa katkaisemalla puu 2-4 metrin korkeudelta ja jättämällä latvaosa karsimattomana maahan. Tekopökkelöksi valitaan rinnankorkeusläpimitaltaan yli 10 cm:n paksuisia, kaupallisesti vähäarvoisia puulajeja ja puita, kuten jo vioittuneita tai kuolleita puita.

Luonnon monimuotoisuutta lisäävien tekopökkelöiden tuottamisesta sovitaan hakkuusopimuksessa. Pökkelöitä voidaan tuottaa tarkoituksenmukaisiin kohtiin, ellei maanomistaja erikseen tätä kiellä. Tekopökkelöistä ja lahopuusta maksetaan maanomistajalle korvaus metsään jäävän korvattavan ainespuun osalta.

Verkkoyhtiö vastaa vierimetsien hoitoon ja reunavyöhykkeen hakkuisiin liittyvästä tiedottamisesta maanomistajille, sopii työn toteuttamisesta korjuu-urakoitsijan kanssa ja toimittaa urakoitsijalle tarvittavat ohjeet. Seuraava askel toimintamallin käytäntöön viemisessä onkin tiedottaminen ja metsäammattilaisten ja urakoitsijoiden perehdyttäminen käytännön toteutukseen.

Metsien eliölajeista neljännes, noin 5000 lajia, on riippuvaisia lahopuusta. Kuolleen ja lahonneen puuaineksen väheneminen on tavallisin näiden lajien uhanalaisuuden syy. Lahopuuriippuvaisia lajeja löytyy kovakuoriaisista kääpiin ja monet kolopesivät linnut tarvitsevat pystykeloja ja pökkelöitä pesäpuiksi.

Ohjeet vierimetsien hoitoon löytyvät osoitteesta: https://energia.fi/ajankohtaista_ja_materiaalipankki/materiaalipankki?type%5B0%5D=5#search-view

Metsäasiantuntija Lea Jylhä, MTK ry, puh. 040 848 8081
Skogsombudsman Stefan Borgman, SLC rf, tel. 040 158 8815
Asiantuntija Jukka Makkonen, Energiateollisuus ry, puh. 040 702 8634

Vetoomus ministeri Annika Saarikolle maatalousyrittäjien oikeusturvan puolesta15.10.2018 16:04Tiedote

Maatalousyrittäjien oikeusturvassa etenkin sosiaali-, terveys- ja työttömyysturva-asioissa sekä lomituksessa on epäkohtia, jotka vaikuttavat suoraan yrittäjien jaksamiseen ja toimeentuloon. Osin jopa dramaattisesti. MTK-liittojen hyvinvointihankkeissa työskentelevät Maija Pispa Pirkanmaalta, Riitta Seppälä Satakunnasta ja Niina Suorsa Pohjois-Savosta luovuttivat yhteisen vetoomuksen ongelmien ratkaisemiseksi ministeri Saarikolle.

Metsänhoitoyhdistykset työllistävät kymmeniä uusia metsureita4.10.2018 10:34Tiedote

Metsänhoitoyhdistyksissä on tällä hetkellä noin 40 avointa metsurin paikkaa auki TöitäSuomesta.fi-sivustolla. Halu palkata ammattitaitoisia metsureita on metsänhoitoyhdistyksissä kova. – Metsuripula on pahenemassa lähivuosina ja tilannetta parantaviin koulutuspolittiisiin ja työllistämistä helpottaviin toimenpiteisiin on ryhdyttävä välittömästi, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola vaatii.