Lisää työvoiman tarjontaa työperäisen maahanmuuton byrokratiaa järkevöittämällä

Kauppakamarin jäsenyritysten iso huolenaihe on, mistä työnantajat löytävät nyt ja tulevaisuudessa osaavaa työvoimaa. Osaavan työvoiman saatavuus on kasvun ja samalla uusien työpaikkojen syntymisen este.

Suomen työllisyysasteen tulisi nousta 75 %:iin, jotta hyvinvointivaltion menot elintasosta tinkimättä voidaan kattaa. 1 %:n nousu työllisyysasteessa tarkoittaa valtion budjetissa noin 1 miljardin euron liikkumavaraa, jota voidaan ohjata esimerkiksi koulutus- ja infrainvestointeihin.

- Yritysten rekrytointitarpeisiin vastaaminen onnistuu työvoiman tarjontaa lisäämällä. Pitkällä aikavälillä työvoiman tarjonta määrää työllisyysasteen. Tärkeä keino lisätä työvoiman tarjontaa on tehostaa työperäiseen maahanmuuttoon liittyviä oleskelu- ja työlupaprosesseja, Helsingin seudun kauppakamari johtaja Markku Lahtinen korostaa.

Uudenmaan työlupayksikössä käsittelyaikaa saatiin lyhennettyä 7 kk:sta 1 kk:een pelkästään olemassa olevia prosesseja kehittämällä. Samanlainen palvelumuotoiluprojekti tulisi toteuttaa läpi koko viranomaisketjun tavoitteena maksimissaan 1 kk:n käsittelyaika ja huippuosaajille 2 viikon käsittelyaika.

Hallitusohjelmaan tarvitaan seuraavanlainen yksinkertainen kirjaus: Syksyn 2019 aikana perataan läpi työn tekemisen luvittamiseen liittyvä oleskelulupaprosessi tavoitteena parantaa viranomaisten yhteistyötä, karsia turhia päätöksentekovaiheita ja lyhentää käsittelyaikoja. Palvelumuotoiluprojekti toteutetaan yhteistyössä yritysten ja viranomaisten kanssa.

Lisätietoja:

johtaja Markku Lahtinen
markku.lahtinen@chamber.fi

Johtaja Markku Lahtinen
markku.lahtinen@chamber.fi

Chamber Talent Boost -projekti käynnistyi – yrityksille uudenlaista tukea kansainvälistymiseen27.6.2019 07:15:00 EESTTiedote

Työperäisen maahanmuuton ja kansainvälisten osaajien merkitys osana yritysten kohtaaman osaajapulan ratkaisua on entistä merkittävämpi. Helsingin seudun kauppakamarin kesäkuussa käynnistämä Chamber Talent Boost -projekti tukee yritysten valmiuksia tunnistaa ja löytää kansainvälistä osaamista sekä tehostaa kansainvälisten osaajien kiinnittymistä työmarkkinoille. Chamber Talent Boost -projekti on osa pääkaupunkiseutualueen Kansainväliset osaajat yritysten kasvun vauhdittajina -hanketta.

Kesäpukeutuminen työpaikalla – mikä on sopivaa ja mikä ei24.6.2019 11:01:04 EESTTiedote

Kesä on Suomessa aikaa, jolloin voimme vihdoinkin heittää raskaat talvitamineemme kaappiin ja tavata käsivartemme ja paljaat varpaamme. Vaateliikkeet tuovat silmiemme eteen mitä raikkaampia asusteita. Odotetun helteen tullessa haluamme pukeutua mahdollisimman kevyesti. Sointuvatko pukeutumisen keveys ja työpaikalla sopiva pukeutuminen yhteen? Tulisiko kesäpukeutumisesta ja pukeutumisesta yleensäkin ohjeistaa työpaikalla?