Lisää yhteisvastuuta vasta, kun rähmäpankit on saatu ojennukseen

Pankkiunionin yhteinen valvonta ja kriisinratkaisumekanismi ovat lisänneet sekä vakautta että luottamusta pankkisektoriin. Joidenkin mielestä unionista puuttuu kuitenkin vielä yksi osa, yhteinen talletussuoja. Tällä hetkellä talletussuoja on kansallisella vastuulla.

”Euroopassa on useita rähmäisessä kunnossa olevia pankkeja, joiden taakkana ovat muun muassa kriisiajoilta periytyneet järjestämättömät saamiset sekä suuret kotivaltioiden velkakirjaomistukset”, toteaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Rähmäpankit on siis saatava ryhdistäytymään ennen kuin voidaan edetä yhteisen talletussuojan luomisessa. Muuten hyvin asiansa hoitaneet tahot, kuten suomalaiset pankit ja niiden asiakkaat, joutuvat helposti maksajiksi.

”Talletussuojaa koskevaan yhteisvastuuseen ei pidä mennä ennen kuin nykyiset ongelmat on korjattu”, Kauppi paaluttaa.

Kaupin mukaan Suomi on toiminut pankkiunionineuvotteluissa tähän asti oikeansuuntaisesti vaatimalla riskien vähentämistä ennen kuin voidaan alkaa puhua riskien lisäjakamisesta. Ylipäätään talous- ja rahaliiton kehittämisessä on nojattava markkinakuriin ja jäsenmaiden oman vastuun korostamiseen.

Suomen EU-puheenjohtajuuskauden ohjelmassa linjataan, että talouspolitiikan koordinaatiossa on lisättävä avoimuutta ja yksinkertaistettava kehikkoa. Viimesijainen vastuu talouspolitiikasta kuuluu kuitenkin jäsenmaille itselleen.

”Vain terve pankkisektori voi rahoittaa tarvittavat investoinnit teknologiseen kehitykseen tai ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun. Siksi määrätietoinen riskienvähennys on välttämätöntä. Samassa yhteydessä on mietittävä, miten voitaisiin katkaista pankkien ja valtioiden välinen kohtalonyhteys”, Kauppi sanoo. Eräiden maiden pankeilla on taseissaan huomattavia määriä oman valtionsa velkapapereita. Tällöin valtiontalouden ongelmat voivat alkaa heiluttaa nopeasti myös maan pankkeja.

Finanssiala ry:n SuomiAreena-keskustelussa maanantaina 15. heinäkuuta keskustellaan EU:n ja euron tulevaisuudesta eli juuri näistä rähmäisistä pankeista ja pankkiunionin loppuunsaattamisesta. Toimittaja Susanne Päivärinnan juontamaan keskusteluun osallistuvat vihreiden Satu Hassi, keskustan Antti Kurvinen, SDP:n Kaisa Penny, perussuomalaisten Sakari Puisto ja kokoomuksen Saara-Sofia Sirén. Tilaisuus alkaa kello 14:30 Antinkatu 5:n lavalla Porissa ja sitä voi seurata suorana lähetyksenä täältä.

FA edellyttää palvelulupauksen selkeyttämistä sotessa – julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuus uuteen kunniaan!25.9.2020 13:59:29 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteiden uudistus palvelujen saatavuuden turvaamiseksi ja laadun parantamiseksi on välttämätöntä. Hallituksen esityksellä ei saavuteta näitä tavoitteita, todetaan Finanssiala ry:n (FA) lausunnossa sote-uudistukseen. FA vetoaa, että julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuus nostetaan uuteen kunniaan sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Pankkeja koskevat viranomaispäätökset on perusteltava ymmärrettävästi, jyrähtää EU-tuomioistuin24.9.2020 17:14:28 EESTTiedote

EU-tuomioistuin on kumonnut saksalaispankeille määrätyn vakausmaksupäätöksen. EU:n yhteinen kriisinratkaisuneuvosto (Single Resolution Board, SRB) päätti vuonna 2017 vakausmaksujen suuruudesta noin 3500 luottolaitokselle, joiden joukossa olleet kolme saksalaispankkia valittivat päätöksestä tuomioistuimeen. Tuomioistuin kumosi päätöksen, koska puutteellisista perusteluista ei käynyt ilmi, miksi maksun suuruus oli mitä oli.

Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä vilkastunut – yritykset edelleen alamaissa22.9.2020 15:11:10 EESTTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on kesän 2020 aikana palautunut normaaliksi. Koronapandemian vaikutus näyttää jääneen vain tilapäiseksi pudotukseksi. Myös odotukset lainanottohalukkuudesta ovat parantuneet. Sen sijaan yritysten luotonkysyntä on edelleen alamaissa. Kesän aikana luottoja on myönnetty vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Investointeihin ei näytä olevan juurikaan lainanottohalukkuutta. Barometrikysely III/2020 tehtiin pankinjohtajille elo-syyskuun vaihteessa.

Muistutuskutsu webinaariin: Ilmastotalkoot – meidän kaikkien yhteinen savotta21.9.2020 13:49:28 EESTKutsu

Korona on mullistanut arkemme sekä Suomen ja muun Euroopan talouden odotettuakin nopeammin. Ilmastopolitiikka on noussut uuteen valoon. Pitäisikö meidän nyt luopua kunnianhimoisista ilmastotavoitteista vai kannattaisiko juuri nyt keskittyä erityisesti vihreään ja ilmastoystävälliseen elvytykseen? Näistä aiheista keskustellaan Finanssiala ry:n ja vastuullisen sijoittamisen foorumin Finsifin järjestämässä vihreän rahoituksen webinaarissa keskiviikkona 23.9.2020 klo 9 - 11.