Litmanen – Kympin matkassa on Suomen kaikkien aikojen parhaan jalkapalloilijan perusteellinen pelaajatarina

Jari Litmanen on Suomen kaikkien aikojen paras jalkapalloilija. Uutuuskirjassa käydään läpi Lahdessa kasvaneen lahjakkuuden nousu Suomen A-maajoukkueen kapteeniksi ja kansainväliseksi supertähdeksi 1990-luvulla.

Suomen kaikkien aikojen parhaan jalkapalloilijan Jari Litmasen tarinassa riittää yllätyksiä. Juuri ilmestyneessä elämäkerrassa Litmanen – Kympin matkassa kirjoittajat Juha Kanerva ja Petri Lahti pureutuvat pelintekijän uran moniin menestyshetkiin, mutta myös loukkaantumisten ja epäonnistuneiden seuravalintojen aiheuttamiin suvantovaiheisiin.

Mukana on muun muassa tarkka selvitys siirtoriidasta, kun Litmanen lähti HJK:sta ja päätyi nopeasti MyPan kautta Ajaxin riveihin. Kun siirto tapahtui kesällä 1992, MyPa ilmoitti ettei se paljasta koskaan Litmasen siirtosummaa. Kirjassa esitellään MyPan ja Ajaxin välinen virallinen siirtosopimus – sekä paperiin kirjatut yllätyspykälät vähemmän tiedettyine yksityiskohtineen.

Kirjassa perehdytään myös siihen, miksi Litmanen jäi niin usein vaihtopenkille tai kokoonpanon ulkopuolelle menestyksekästä Ajax-pestiä seuranneissa ajanjaksoissa Liverpoolissa ja FC Barcelonassa. Asiaa kommentoivat niin kotimaiset kuin ulkomaiset jalkapallon asiantuntijat.

Mukana on myös paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia Litmasen taipaleesta kuningaslajissa: hänen uransa ainoat ulosajot, pelaajan Espanjan nykyiselle maajoukkuevalmentajalle Luis Enriquelle tekemä mehevä pukukoppipila, HJK:n sakkokassan räjäyttäminen kolikoilla hedelmäpussissa sekä kuvailuja hänen unohtumattomista esityksistään Veikkausliigasta Mestarien liigaan.

Seurajoukkueuran lisäksi kirjassa käsitellään tarkasti Litmasen pelit Suomen A-maajoukkueessa neljällä eri vuosikymmenellä. Näkemyksiään kertovat useat Litmasta valmentaneet maajoukkueluotsit.

Tutustu kirjaan: www.readme.fi/kirja/litmanen-kympin-matkassa/

Arvostelukappaleen tilaus: paivi.hertel@readme.fi

Paula Koivuniemi - Superladyn matkassa kertoo maamme ykkösartistin ainutlaatuisen tarinan9.9.2021 10:54:26 EEST | Tiedote

Uutuuskirja Paula Koivuniemi - Superladyn matkassa kertoo poikkeuksellisen menestyksekkäästä urasta läpi vuosikymmenien, mutta ennen kaikkea lahjakkaasta ihmisestä, jossa on monia erilaisia ja yllättäviä puolia. Paula on ollut niin hyvä jätkä, että hän on menestynyt poikkeuksellisen hyvin miehisessä maailmassa. Hän on ollut rohkeasti nainen. Lähes 300-sivuinen kirja tulee saataville myös äänikirjojen suoratoistopalveluihin.

Salpalinja suojasi Suomen – linnoituksen tarina ja merkitys koskettaa jokaista suomalaista24.8.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Nyt 80 vuotta Salpalinjan pääaseman rakentamisen jälkeen ilmestyneessä Terho Ahosen kirjassa kerrotaan linnoituksen tarina. Readme.fi:n kustantama Salpalinja – Suomen suoja on kattava kertomus Neuvostoliiton vastaisten rajojemme linnoittamisesta talvisodan jälkeen. Teos kansantajuistaa Salpalinjan synnyn syyt, rakentamisen, rakenteet ja sen vaikutukset aina tähän päivään asti. Salpalinjan perintö elää.

Karita Tykän uutuuskirjassa otetaan viikon kevennystauko kehon ja mielen hyvinvoinnille23.8.2021 08:52:18 EEST | Tiedote

Vaikuttaja-hyvinvointivalmentaja Karita Tykän uudessa teoksessa 7 päivän DETOX by Karita matkataan seitsemässä päivässä kohti raikasta ja ihanaa oloa. Detox-matka on kirjailijan oma tapa toistuvasti tukea kehon ja mielen puhdistumista ja antaa taukoa keholle ja mielelle – nyt, tämän kirjan myötä sama ohjelma on saatavana kaikille! Kirja on myös loistava apu elämäntapamuutokseen tai matkaan kohti kevyempää mieltä ja itsensä hyväksymistä.

Torstaina ilmestyvä uutuuskirja Äitivuosi kannustaa omannäköiseen äitiyteen22.3.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Äitiys ja pikkulasten vanhemmuus ovat olleet viime aikoina pinnalla. Suomessa on koettu huolta syntyvyyden laskusta ja pohdittu syitä sen takana. Syiksi on arveltu muun muassa nuorten aikuisten käsityksiä vanhemmuudesta: negatiiviset mielikuvat pikkulapsiarjen kuormittavuudesta ja vanhemman vastuusta saavat lykkäämään lasten hankkimista. Samaan aikaan mediassa puhutaan paljon tasa-arvoisesta vanhemmuudesta ja perhevapaiden uudistamisesta. Myös #metoo-liike muuttaa äideille varattuja rooleja ja äitiyden kokemusta.