Litmanen – Kympin matkassa on Suomen kaikkien aikojen parhaan jalkapalloilijan perusteellinen pelaajatarina

Jari Litmanen on Suomen kaikkien aikojen paras jalkapalloilija. Uutuuskirjassa käydään läpi Lahdessa kasvaneen lahjakkuuden nousu Suomen A-maajoukkueen kapteeniksi ja kansainväliseksi supertähdeksi 1990-luvulla.

Suomen kaikkien aikojen parhaan jalkapalloilijan Jari Litmasen tarinassa riittää yllätyksiä. Juuri ilmestyneessä elämäkerrassa Litmanen – Kympin matkassa kirjoittajat Juha Kanerva ja Petri Lahti pureutuvat pelintekijän uran moniin menestyshetkiin, mutta myös loukkaantumisten ja epäonnistuneiden seuravalintojen aiheuttamiin suvantovaiheisiin.

Mukana on muun muassa tarkka selvitys siirtoriidasta, kun Litmanen lähti HJK:sta ja päätyi nopeasti MyPan kautta Ajaxin riveihin. Kun siirto tapahtui kesällä 1992, MyPa ilmoitti ettei se paljasta koskaan Litmasen siirtosummaa. Kirjassa esitellään MyPan ja Ajaxin välinen virallinen siirtosopimus – sekä paperiin kirjatut yllätyspykälät vähemmän tiedettyine yksityiskohtineen.

Kirjassa perehdytään myös siihen, miksi Litmanen jäi niin usein vaihtopenkille tai kokoonpanon ulkopuolelle menestyksekästä Ajax-pestiä seuranneissa ajanjaksoissa Liverpoolissa ja FC Barcelonassa. Asiaa kommentoivat niin kotimaiset kuin ulkomaiset jalkapallon asiantuntijat.

Mukana on myös paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia Litmasen taipaleesta kuningaslajissa: hänen uransa ainoat ulosajot, pelaajan Espanjan nykyiselle maajoukkuevalmentajalle Luis Enriquelle tekemä mehevä pukukoppipila, HJK:n sakkokassan räjäyttäminen kolikoilla hedelmäpussissa sekä kuvailuja hänen unohtumattomista esityksistään Veikkausliigasta Mestarien liigaan.

Seurajoukkueuran lisäksi kirjassa käsitellään tarkasti Litmasen pelit Suomen A-maajoukkueessa neljällä eri vuosikymmenellä. Näkemyksiään kertovat useat Litmasta valmentaneet maajoukkueluotsit.

Tutustu kirjaan: www.readme.fi/kirja/litmanen-kympin-matkassa/

Arvostelukappaleen tilaus: paivi.hertel@readme.fi

Karita Tykän suositun Hyvä elämä -kirjasarjan uutuudessa vahvistetaan resilienssiä ja löydetään avaimet tasapainoon13.1.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Vaikuttaja-hyvinvointivalmentaja Karita Tykkä jakaa uudessa Hyvä elämä - Tasapaino -kirjassaan omat työkalunsa tasapainon saavuttamiseen ja sen ylläpitämiseen kaikilla elämän osa-alueilla. Tietoisen läsnäolon ja pienten päivittäisten mielen sekä hengityksen harjoitusten avulla opetellaan päästämään irti ja kestämään stressitilanteita paremmin.

KUTSU: Lumotun metsän sisaret - Elämää Pohjois-Karjalassa amerikkalaisen silmin -kirjan julkistustilaisuus 12.11.20213.11.2021 13:53:29 EET | Kutsu

Elettyään kaksikymmentäviisi vuotta New Yorkissa Naomi Moriyama ja hänen aviomiehensä ja kirjoituskumppaninsa William Doyle muuttivat seitsenvuotiaan lapsensa kanssa Suomeen, Pohjois-Karjalaan. Hän saapui elämää muuttavaan tyyneyden, rauhan ja kauneuden maailmaan, joka on arvioitu maailman onnellisimmaksi maaksi. Karjalan sammalpeitteisistä metsistä ja kirkasvetisistä joista Naomi löysi herkullisen yrttien, marjojen, sienien ja kalojen maailman. Hän löysi myös jotakin, joka muutti hänen elämänsä – vahvoja naisia, joista tuli hänen sielunsisariaan.

Tervetuloa Leipäkirjan julkistustilaisuuteen torstaina 7.10.2021 klo 9.00–10.3023.9.2021 09:00:00 EEST | Kutsu

Leivontakirja muuttaa myyttejä. Leivonta on helppoa, mukavaa ja kotoisaa puuhaa, jossa näkyy kädenjälki. Leivonta on noussut trendikkääksi ja herkulliseksi hyötyharrastukseksi 2020-luvulla. Leivontagurun Arja Elina Laineen LEIVONTA-kirja on konstailematon teos, josta saa perusteet ja opit onnistuneisiin leivonnaisiin. Kokeneempi leipoja saa kirjasta uusia ideoita ja hyödyllisiä vinkkejä leivontaan. Kirjassa on huomioitu erityisruokavalioita ja vegaanisuutta.