Liza Marklund tekee upean paluun hyytävällä Napapiiri-dekkarilla

Tähtidekkaristin uuden sarjan avauksessa revitään auki pohjoisen pikkukaupungin vaietut salaisuudet.

Teini-ikäiset tytöt pitävät kirjakerhoa syrjäisessä pikkukaupungissa pohjoisella napapiirillä. On kesä 1980, kun yksi heistä katoaa. Tytön mestattu ruumis löytyy 40 vuotta myöhemmin, muurattuna sillan perustuksiin.

Tapauksen tutkintaa johtaa paikallinen poliisipäällikkö Wiking Stormberg, joka oli ikätovereidensa päiväunien kohde 1980-luvulla. Selvittäessään nuoruuden kesän tapahtumia hän huomaa pian olevansa itse vuosikymmenten takaisen draaman keskipiste.

Napapiiri ilmestyy 30.9.2021 ja aloittaa uuden, odotetun dekkarisarjan.

Ruotsin suosituimpiin kirjailijoihin kuuluva Liza Marklund (s. 1962) syntyi Pålmarkin kylässä Norrbottenissa, Ruotsissa. Ennen kirjailijanuraansa Marklund työskenteli siivoojana Ruotsissa, oliivien pakkaajana Israelissa, tarjoilijana Lontoossa ja statistina Hollywoodissa sekä useissa ruotsalaisissa tiedotusvälineissä, mm. toimittajana Arbetaren-, Aftonbladet- ja Expressen-lehdissä, päätoimittajana Metro-lehdessä ja uutispäällikkönä TV4:ssa.

Marklundin romaaneja on käännetty 30 kielelle, mm. englanniksi, italiaksi, kreikaksi, ranskaksi ja saksaksi, ja niitä on myyty lähes 20 miljoonaa kappaletta. Hän on saanut teoksistaan lukuisia palkintoja. Uutispommi-romaanista hän sai Jury-lehden Poloni-dekkaripalkinnon, Svenska Deckarakademin esikoispalkinnon ja lisäksi kirja nimettiin vuoden parhaaksi ruotsalaiseksi rikosromaaniksi.

SKTF (Sveriges Kommunal Tjänstemanna Förening) valitsi Marklundin vuoden kirjailijaksi hänen julkaistuaan Studio Sexin. Studio Sex nimettiin samana vuonna vuoden parhaaksi rikosromaaniksi.

SKTF valitsi Paratiisin vuoden kirjaksi 2001 ja se sai myös Platinum Paperback -palkinnon vuonna 2003.

Liza Marklund asuu Tukholmassa ja Marbellassa. Hän omistaa Piratförlaget-kustantamon yhdessä Jan Guilloun ja Ann-Marie Skarpin kanssa. Vuonna 2004 Liza Marklund nimitettiin Unicefin Hyvän tahdon lähettilääksi.

Millainen ihminen Danny on kulissien takana? Pirjo Kemppisen uutuuskirja Tuntematon Danny on rehellinen muotokuva legendaarisesta viihdetaiteilijasta13.10.2021 08:33:00 EEST | Tiedote

Musiikkineuvos Ilkka ”Danny” Lipsanen on luonut uraa viihdemaailman huipulla 57 vuotta ja julkaissut 102 listahittiä. Mutta minkälainen ystävä, puoliso, kollega, isä, työnantaja ja yhteistyökumppani Danny on ollut? Toimittaja Pirjo Kemppisen uutuuskirja Tuntematon Danny kuvaa legendaarisen viihdetaiteilijan julkisuudelta piilossa pysyneitä puolia.

Entinen karhuryhmäläinen ja huumepoliisi kertovat, miten toimia arjen vaikeissa kohtaamisissa11.10.2021 00:00:00 EEST | Tiedote

Oli kyseessä ristiriita työpaikalla, jännittävä liikeneuvottelu, keskustelu perheen säännöistä murrosikäisen kanssa tai haastava rikollisen kuulustelu, neuvottelun perustilanne on sama: mukana on voimakkaita tunteita, vastakkaiset intressit, persoonallisuuseroja, epäluottamusta ja stressiä. Ymmärtämällä ihmismielen toimintaa neuvottelutilanteessa ja neuvottelutaidoilla voi hallita neuvottelun kulkua ja päästä tehokkaammin tavoitteisiinsa.