Lohjan asuntomessuille valmistuva terästalo on kierrätettävyyden ja teräsrakentamisen läpimurto

Teräksisten rakennustuotteiden valmistaja Aulis Lundell Oy toteuttaa Lohjan asuntomessuille teräsrunkoisen Pyörre-talon. Projektissa osoitetaan myös, miten kiertotaloutta ja vähähiilisyyttä voidaan lisätä rakentamisessa laadukkaasti.
Pyörre-talon muoto on mahdollinen runkomateriaalin - teräksen - ansiosta

Kiertotalouden mallitalo Pyörteen keskeisiä ominaisuuksia ovat teräsrankaelementeistä tehty runko, kierrätettyjen ja kierrätettävien rakennusmateriaalien suuri määrä sekä innovatiiviset energiaratkaisut. Pyörre-talo on jo harjakorkeudessa rakennuspaikallaan Lohjanjärven rannalla. Suunnittelusta vastaava arkkitehti Matti Kuittinen kertoo, että kiertotalousajattelulla talon toteuttamisessa on tärkeä yhteiskunnallinen merkitys.

– Kierrätettyjen materiaalien käyttöä rakentamisessa tulisi lisätä sekä resurssien riittävyyden että ilmaston vuoksi. Tähän olen Pyörteessä pyrkinyt. Metalleissa ja eristeissä on ollut kohtuullisen helppoa löytää korkea kierrätysasteen tuotteita, Matti Kuittinen kertoo.

Rakennustuoteteollisuudelle Pyörre-talo tarjoaa kiinnostavaa seurattavaa eli missä on suoraan potentiaalia tuotekehitykselle. Markkinoilla halutaan enemmän kiertotalouskelpoisia tuotteita ja lainsäädäntökin kehittyy siihen suuntaan.

– Hankkeen lopuksi teemme avoimen listauksen siitä, miten pitkälle kiertotalouteen nykyisillä rakennustuotteilla pääsimme, Kuittinen toteaa.

Rakennus tehdään esivalmistetuista teräselementeistä. Niiden ja muiden rakennusmateriaalien valmistuksen hiilijalanjälki on yli 50 % rakennuksen koko elinkaaren päästöistä.

Pitkälle jalostettujen terästuotteiden suosio rakennusmateriaalina kasvaa

Aulis Lundell Oy:lle teräsrakenteiden moduulitalon kehittäminen on osa yhtiön strategiaa tuottaa korkean lisäarvon rakennustuotteita. Yhtiö valmistaa muun muassa teräsrunkoisia väliseinä- ja liukuovielementtejä, alakattoja ja lattioita sekä teräsrankoja ja niihin perustuvia julkisivujärjestelmiä. Pitkälle jalostetut tuotteet lisäävät tarkkuutta ja tehokkuutta rakentamisessa.

– Innovaatioprosessimme on tuottanut myös monia ratkaisuja moduulirakentamiseen. Moduulitalot ovat nopeita koota, sopivat laadukkaiksi työmaa-asunnoiksi, sillä talotekniikka saadaan rakenteiden sisään jo tehtaalla. Samat ratkaisut sopivat myös asuntorakentamisen moduuleiksi, kun rakentamiseen halutaan parasta elinkaarilaatua, kertoo toimitusjohtaja Leena Lundell.

Teräs on rakennusmateriaalina sataprosenttisesti kierrätettävä ja hiilijalanjäljeltään pieni. Se ei kärsi kosteudesta ja – toisin kuin monet luulevat – sillä saa paremmin katkaistua kylmäsillan kuin puulla tai betonilla.

– Kun osat valmistetaan kontrolloidussa ympäristössä ja kokoonpano tapahtuu nopeasti, kosteusvaikutukset pystytään minimoimaan, Lundell jatkaa.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Aulis Lundell Oy toteuttaa teräsrunkoisen Pyörre-talon Lohjan asuntomessuille 2021. Matti Kuittisen suunnitteleman talon hiilijalan- ja hiilikädenjälki vastaavat ympäristöministeriön 2025 voimaan tulevaa asetusta.

Pyörre-talon muoto on mahdollinen runkomateriaalin - teräksen - ansiosta

Aulis Lundell Oy on suomalainen perheyhtiö, joka on erikoistunut rullamuovausteknologialla valmistettavien teräsprofiilien valmistamiseen, kevytrakennejärjestelmien kehittämiseen ja markkinointiin sekä jatkojalostettujen tuotteiden kuten elementtien valmistukseen.

Olemme toimittaneet rakennusteollisuudelle Lundell-Profile -tuotteita jo vuodesta 1980. Muita terästuotteisiin perustuvia ratkaisujamme ovat mm. väliseinät, seinän sisään integroidut liukuvat Liune-ovet, alakatot, julkisivut ja lattiarakenteet.

Aulis Lundell Oy työllistää noin 40 rakennustuoteteollisuuden ammattilaista ja sen liikevaihto oli vuonna 2019 noin 7,7 miljoonaa euroa. Yhtiön tehdas sijaitsee Lohjalla.