Aulis Lundell Oy kasvattaa moduulirakennusten valmistuskapasiteettiaan

Lohjalainen rakennustuotevalmistaja Aulis Lundell Oy on kehittänyt pientalojen, lisärakennusten ja pienkerrostalojen moduulirakennuskonseptin. Tehdastuotanto on käynnistynyt syksyllä 2022 ja tiloja Lohjan tehtaalla laajennetaan parhaillaan.

Aulis Lundell Oy tunnetaan teräksisten kevytrakenteiden ja rakennustuotteiden edelläkävijänä jo yli 40 vuoden ajalta. Omistaja Leena Lundell luotsaa yhtiötä kohti yhä pidemmälle jalostettuja tuotteita. Kesällä 2021 Lohjan Asuntomessuilla Lundellin uniikki Pyörre-talo toi rakentamisen kiertotalouden koko Suomen puheenaiheeksi. Pyörteen ohella Lundell esitteli messuilla ensimmäisen moduulitalonsa.

– Teräsmoduulit ovat mittatarkkoja, kosteudenkestäviä ja sataprosenttisesti kierrätettäviä. Teräsrakenteella saavutetaan parempi energiatehokkuus kuin esimerkiksi puulla. Teräs on ylivoimainen valinta kestävään rakentamiseen, Leena Lundell sanoo.

Moduulitalon tehdaslaatu ja nopea tuotantoteknologia parantavat prosessin ja kustannusten hallintaa. Lisäksi talo on nopeasti siirrettävissä, uudelleen käytettävissä tai laajennettavissa – samoilla laatu- ja CE-merkinnöillä. Elinkaarensa lopussa teräsmoduulit ovat täysin kierrätyskelpoista tai uusiokäytettävää materiaalia.

Rakennusliikkeitä haetaan moduulitalojen pystyttämiseen

Teräsrunkoiset asunto-, koulu-, sairaala- tai toimistomoduulit ovat helppo ja turvallinen tapa rakentaa nopeasti. Rakennusaika on hallittu ja kiinteistöön investoitava pääoma tuottaa nopeammin.

- Moduulitalojen pystyttämiseen haemme rakennusliikkeitä ja talotekniikan osaajia kumppaneiksi. Keskitymme itse valmistukseen ja konseptin kehittämiseen, Lundell toteaa.

Kotimaiset liukuovivalmistajat Mirror Line ja Liune aloittavat yhteistyön

Yhteistyö alkaa uudella mallistolla, jossa yhdistyvät Mirror Linen ovet ja Liunen väliseinä- ja ovirunkoelementit.

– Asiakkaamme ovat toivoneet meiltä jo pitkään valmista ratkaisua seinän sisään piilotettavalle liukuovelle. Liunen väliseinä- ja ovirunkoelementit ovat tunnettuja toimivuudestaan. Lisäksi yhteistyö toisen kotimaisen perheyrityksen kanssa sopii molempien arvomaailmaan, Mirror Linen toimitusjohtaja Sinikka Saaranluoma kertoo.

– On upeaa yhdistää voimia ja tarjota laajempia kokonaisuuksia rakentajille ja saneeraajille. Liukuoviratkaisujen suosio kasvaa, sillä asuntojen koko pienenee vuosi vuodelta. Yhteistyö Mirror Linen kanssa vahvistaa myös vientimahdollisuuksiamme Ruotsiin, kertoo Leena Lundell.

Väliseinään integroitu pocket door -rakenne

Väliseinään integroitu pocket door -liukuovirakenne on toimiva ratkaisu niin uudis- kuin remonttikohteeseenkin. Metallinen, kestävä, mutta kevyt runkoelementti muodostaa seinän rungon ja sen voi päällystää halutulla pintamateriaalilla, esimerkiksi kipsilevyllä. Pocket doorista on saatavilla tietyt vakiokoot, ja ovirakenne on mahdollista toteuttaa sekä yksittäisellä ovella että pariovilla.

Uusi tuotekokonaisuus Liune -liukuovipaketti Mirror Line -ovella sisältää kaiken tarvittavan asennukseen: runkoelementin, kiskot ja pyörästöt. Liukuoven materiaalit ovat valittavissa koko Mirror Linen materiaalivalikoimasta.

Liunen taustalla on perheyritys Aulis Lundell Oy, joka on perustettu vuonna 1980 Lohjalle. Yrityksen perustaja AulisLundell sai ensimmäisen patentin keksimälleen ainutlaatuiselle väliseinärangalle ja kehitti Suomeen 66 millimetrin väliseinävahvuuden. Aulis Lundell Oy on kotimaisen rakennusteollisuuden pitkäaikainen kumppani, ja yhtiön tuotevalikoima on laajentunut vuosien saatossa yhä monipuolisempiin asumisen ja sisustamisen ratkaisuihin.

Mirror Line Oy

Mirror Line on vuonna 1994 perustettu yritys, joka sijaitsee Karijoella Etelä-Pohjanmaalla. Mirror Line on yksi Suomen suurimmista liukuovivalmistajista, ja se valmistaa mittatilauksena liukuovien lisäksi lasiseiniä, kaapistoja ja vaatehuoneita. Tuotteilla on Avainlippu-tunnus.