Lomalaiset lähtivät liikkeelle – suuri osa S-ryhmän hotelleista ja ravintoloista auki heinäkuussa

Kotimaan matkailu ja ulkona syöminen kiinnostaa nyt suomalaisia. Lomareissujen suunnittelu näkyy myös hotellien vilkastuvissa varauksissa. S-ryhmän hotellit ja ravintolat avaavat oviaan yhä laajemmin heinäkuussa.

Suotuisat säät, koronarajoitusten purkaminen ja juhannukselta alkanut lomakausi ovat saaneet suomalaiset liikkeelle. Juhannuksen jälkeisenä maanantaina 22.6. sokoshotels.fi-sivuston kautta tehtiin yli 4 000 uutta varausta. Noin puolet varauksista tehtiin seuraavalle kahdelle viikolle.

– Kotimaisten vapaa-ajan matkustajien varaukset pysyivät kesäkuun viimeisellä viikolla 1,5-kertaisina viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Varausmäärä kertoo, että suomalaiset ovat todella siirtyneet lomamoodiin ja innostuneita matkailemaan kotimaassa, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan johtaja Harri Ojanperä kertoo.

Varauksia tehtiin tasaisesti läpi Suomen. Hotelleista suosittuja valintoja kesäkuun lopussa olivat muun muassa Original Sokos Hotel Vaakuna Pori, Original Sokos Hotel Lappee, Original Sokos Hotel Ilves sekä Original Sokos Hotel Presidentti.

Ravintoloissa juhannuksen jälkeinen viikko oli myynnillisesti paras sitten maaliskuun puolivälin. Usko ravintoloiden käytön elpymiseen on vahva, ja kesäkuussa S-ryhmä uudisti tai avasi 15 ravintolaa.

Hyvä tilaisuus kaupunkilomalle

Vilkkaasti käynnistynyt kotimainen kysyntä vahvistaa alan näkymiä. Isojen kesätapahtumien peruuntuminen sekä ulkomaisten matkailijoiden ja työmatkustuksen puuttuminen vaikuttaa kuitenkin hotellien ja ravintoloiden kesäsesonkiin. Vielä ei tiedetä, miten matkailu eri maiden välillä palautuu tai miten työmatkustus lähtee elokuussa liikkeelle.

Ulkomaisten turistien ja tapahtumavieraiden puuttuminen näkyy erityisesti pääkaupunkiseudulla ja muissa isommissa kaupungeissa. Samalla kaupungeista suunnataan kesällä lomanviettoon muualle Suomeen. Nyt onkin erinomainen mahdollisuus viettää laadukas kaupunkiloma ilman ruuhkia.

– Olisi hienoa, jos esimerkiksi Helsinki löydettäisiin nyt uudella tavalla suomalaisten lomailijoiden keskuudessa. Tänä kesänä pääkaupunkiseutuun on mainio tilaisuus tutustua väljästi ja turvallisesti nähtävyyksistä ja palveluista nauttien, Harri Ojanperä toteaa.

Turvallinen asiointi ja hyvä sijainti tärkeitä

Hotelleissa ja ravintoloissa halutaan viettää rentoa lomaa tai juhlistaa vaikkapa merkkipäiviä turvallisissa puitteissa. Hygieniasta ja viranomaisohjeiden noudattamisesta huolehditaan S-ryhmän hotelleissa ja ravintoissa jatkossakin tarkasti. Turvallisen asioinnin varmistaminen on kaiken toiminnan lähtökohta.

Lomalaisilla on erilaisia toiveita vapaa-ajan aktiviteeteista. Asiakkaat arvostavatkin kattavaa hotellivalikoimaa, josta löytyy sopiva vaihtoehto halusipa nauttia luonnosta, rannan läheisyydestä tai kaupunkien kesätunnelmasta. Ilmaiset polku- ja sähköpyörät ovat suosittu vaihtoehto tutustua ympäristöön.

Reissussa on erilaisia matkaseurueita, ja hotellien eri huonevaihtoehtoja hyödynnetään paljon. Esimerkiksi lapsiperheet arvostavat kerrossänkyjä tai parvihuoneita. Pidetty ratkaisu on myös sviitti, jossa erillinen olo- ja makuuhuone mahdollistaa toimivan perhemajoituksen. Teinien vanhempia kiinnostavat kaksi vierekkäistä huonetta, joista toisen voi saada edullisesti ”lasten lisähuoneen” hinnalla.

Poikkeuskeväänä myös S-ryhmän hotellien joustavat peruutusehdot ja sujuva palvelu ovat saaneet asiakkailta runsaasti hyvää palautetta, kun koronan vuoksi moni tapahtuma on peruutettu tai siirretty.

Suuri osa S-ryhmän hotelleista ja ravintoloista auki heinäkuussa

Kesäkuun lopussa S-ryhmän hotelleista on auki 33 hotellia. Heinäkuun aikana avautuu 10 hotellia lisää, jolloin auki on noin 75 prosenttia hotelleistamme. Niiden joukossa ovat muun muassa Turun Kupittaalle avautuva täysin uusi hotelli Original Sokos Hotel Kupittaa sekä vuoden alussa valmistunut Original Sokos Hotel Tripla Helsingissä.

S-ryhmän ravintoloista on heinäkuun alusta lähtien auki lähes 400 kappaletta eli noin 80 prosenttia ravintoloistamme. Heinäkuussa avautuvat esimerkiksi uudet Bistro-ketjun ravintolat Helsinkiin ja Turkuun. Kiinni on vielä yökerhoja, suljettujen hotellien ravintoloita sekä joitakin juomaravintoloita. Ravintoloiden buffetruokailuiden lisäksi à la carte ruokalistat ovat olleet 22.6. alkaen pääosin normaalisti käytössä. Myös ravintoloiden leikkinurkat päästään nyt turvallisesti avaamaan lapsille.

S-ryhmän ravintolatarjonnan löydät osoitteesta www.raflaamo.fi. S-ryhmän hotelleja voit katsella ja tehdä varauksia osoitteissa www.sokoshotels.fi ja www.radissonhotels.com

Harri Ojanperä, ketjujohtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, puh. 010 7682 801, harri.ojanpera(a)sok.fi

S-ryhmä vahvistaa nuorten työelämä- ja digitaitoja: ”Duuni- ja Harkkapassi tarjoavat poikkeusvuonna erityisen tarpeellista tukea”22.9.2020 08:52:56 EESTTiedote

S-ryhmä työllistää vuosittain tuhansia nuoria toimipaikoissaan kausiapulaisina ja harjoittelijoina. Duuni- ja Harkkapassi ovat uusia työkaluja, joiden avulla eri toimialoilla työskentelevät nuoret perehtyvät työelämätaitoihin, työturvallisuuteen ja esimerkiksi työhyvinvointiin. Itseopiskeltavalle työelämätiedolle on ollut COVID-19-koronaviruksen värittämänä poikkeusvuonna erityinen tilaus.

S-ryhmä julkaisi ruokaostosten personal trainerin14.9.2020 08:18:32 EESTTiedote

Menevätkö sokerin lähteet vaihtoon kauppalistalla? Värähtääkö suolamittari punaiselle? Mistä saisi enemmän kuituja? S-mobiilin Omat ostot -palvelun uuden Ravintolaskurin avulla voi tarkastella ruokaostosten terveellisyyttä ja tehdä viisaampia valintoja ruokakaupassa. Yhteistyössä Suomen johtavien ravitsemustieteilijöiden kanssa kehitetty laskuri auttaa ruokaostosten laadun seuraamisessa ja paljastaa mm. tyydyttyneen rasvan, kuidun, suolan ja sokerin lähteet.

Ravintola 10. Kerros tarjoaa maiseman, jonka jokainen haluaa nähdä. Funkkisklassikko helsinkiläishotelli Vaakunan katolla päivitettiin uuteen loistoon.11.9.2020 08:30:00 EESTTiedote

Helsingin parhaalla paikalla sijaitseva ravintola 10. Kerros avautuu 12. syyskuuta. Tilat on uudistettu funkkiksen hengessä talon uniikkia, alkuperäistä tunnelmaa kunnioittaen. Kaupungin keskustaan avautuvia näköaloja on avattu entisestään, ja uusi ruokalista nostaa aidot maut esiin. Uudistuksen myötä kävijä voi nauttia yhdellä kertaa ajattomasta designista, upeista näkymistä, laadukkaasta ruoasta ja lämpimästä vieraanvaraisuudesta. Ravintolan muotokielen on päivittänyt palkittu sisustusarkkitehtitoimisto Fyra Oy.