Lomalaiset lähtivät liikkeelle – suuri osa S-ryhmän hotelleista ja ravintoloista auki heinäkuussa

Kotimaan matkailu ja ulkona syöminen kiinnostaa nyt suomalaisia. Lomareissujen suunnittelu näkyy myös hotellien vilkastuvissa varauksissa. S-ryhmän hotellit ja ravintolat avaavat oviaan yhä laajemmin heinäkuussa.

Suotuisat säät, koronarajoitusten purkaminen ja juhannukselta alkanut lomakausi ovat saaneet suomalaiset liikkeelle. Juhannuksen jälkeisenä maanantaina 22.6. sokoshotels.fi-sivuston kautta tehtiin yli 4 000 uutta varausta. Noin puolet varauksista tehtiin seuraavalle kahdelle viikolle.

– Kotimaisten vapaa-ajan matkustajien varaukset pysyivät kesäkuun viimeisellä viikolla 1,5-kertaisina viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Varausmäärä kertoo, että suomalaiset ovat todella siirtyneet lomamoodiin ja innostuneita matkailemaan kotimaassa, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan johtaja Harri Ojanperä kertoo.

Varauksia tehtiin tasaisesti läpi Suomen. Hotelleista suosittuja valintoja kesäkuun lopussa olivat muun muassa Original Sokos Hotel Vaakuna Pori, Original Sokos Hotel Lappee, Original Sokos Hotel Ilves sekä Original Sokos Hotel Presidentti.

Ravintoloissa juhannuksen jälkeinen viikko oli myynnillisesti paras sitten maaliskuun puolivälin. Usko ravintoloiden käytön elpymiseen on vahva, ja kesäkuussa S-ryhmä uudisti tai avasi 15 ravintolaa.

Hyvä tilaisuus kaupunkilomalle

Vilkkaasti käynnistynyt kotimainen kysyntä vahvistaa alan näkymiä. Isojen kesätapahtumien peruuntuminen sekä ulkomaisten matkailijoiden ja työmatkustuksen puuttuminen vaikuttaa kuitenkin hotellien ja ravintoloiden kesäsesonkiin. Vielä ei tiedetä, miten matkailu eri maiden välillä palautuu tai miten työmatkustus lähtee elokuussa liikkeelle.

Ulkomaisten turistien ja tapahtumavieraiden puuttuminen näkyy erityisesti pääkaupunkiseudulla ja muissa isommissa kaupungeissa. Samalla kaupungeista suunnataan kesällä lomanviettoon muualle Suomeen. Nyt onkin erinomainen mahdollisuus viettää laadukas kaupunkiloma ilman ruuhkia.

– Olisi hienoa, jos esimerkiksi Helsinki löydettäisiin nyt uudella tavalla suomalaisten lomailijoiden keskuudessa. Tänä kesänä pääkaupunkiseutuun on mainio tilaisuus tutustua väljästi ja turvallisesti nähtävyyksistä ja palveluista nauttien, Harri Ojanperä toteaa.

Turvallinen asiointi ja hyvä sijainti tärkeitä

Hotelleissa ja ravintoloissa halutaan viettää rentoa lomaa tai juhlistaa vaikkapa merkkipäiviä turvallisissa puitteissa. Hygieniasta ja viranomaisohjeiden noudattamisesta huolehditaan S-ryhmän hotelleissa ja ravintoissa jatkossakin tarkasti. Turvallisen asioinnin varmistaminen on kaiken toiminnan lähtökohta.

Lomalaisilla on erilaisia toiveita vapaa-ajan aktiviteeteista. Asiakkaat arvostavatkin kattavaa hotellivalikoimaa, josta löytyy sopiva vaihtoehto halusipa nauttia luonnosta, rannan läheisyydestä tai kaupunkien kesätunnelmasta. Ilmaiset polku- ja sähköpyörät ovat suosittu vaihtoehto tutustua ympäristöön.

Reissussa on erilaisia matkaseurueita, ja hotellien eri huonevaihtoehtoja hyödynnetään paljon. Esimerkiksi lapsiperheet arvostavat kerrossänkyjä tai parvihuoneita. Pidetty ratkaisu on myös sviitti, jossa erillinen olo- ja makuuhuone mahdollistaa toimivan perhemajoituksen. Teinien vanhempia kiinnostavat kaksi vierekkäistä huonetta, joista toisen voi saada edullisesti ”lasten lisähuoneen” hinnalla.

Poikkeuskeväänä myös S-ryhmän hotellien joustavat peruutusehdot ja sujuva palvelu ovat saaneet asiakkailta runsaasti hyvää palautetta, kun koronan vuoksi moni tapahtuma on peruutettu tai siirretty.

Suuri osa S-ryhmän hotelleista ja ravintoloista auki heinäkuussa

Kesäkuun lopussa S-ryhmän hotelleista on auki 33 hotellia. Heinäkuun aikana avautuu 10 hotellia lisää, jolloin auki on noin 75 prosenttia hotelleistamme. Niiden joukossa ovat muun muassa Turun Kupittaalle avautuva täysin uusi hotelli Original Sokos Hotel Kupittaa sekä vuoden alussa valmistunut Original Sokos Hotel Tripla Helsingissä.

S-ryhmän ravintoloista on heinäkuun alusta lähtien auki lähes 400 kappaletta eli noin 80 prosenttia ravintoloistamme. Heinäkuussa avautuvat esimerkiksi uudet Bistro-ketjun ravintolat Helsinkiin ja Turkuun. Kiinni on vielä yökerhoja, suljettujen hotellien ravintoloita sekä joitakin juomaravintoloita. Ravintoloiden buffetruokailuiden lisäksi à la carte ruokalistat ovat olleet 22.6. alkaen pääosin normaalisti käytössä. Myös ravintoloiden leikkinurkat päästään nyt turvallisesti avaamaan lapsille.

S-ryhmän ravintolatarjonnan löydät osoitteesta www.raflaamo.fi. S-ryhmän hotelleja voit katsella ja tehdä varauksia osoitteissa www.sokoshotels.fi ja www.radissonhotels.com

Harri Ojanperä, ketjujohtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, puh. 010 7682 801, harri.ojanpera(a)sok.fi

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.