Vaasan Sähkö Oy

Loppukesän sähkönmyynti nostatti Vaasan Sähkön tulosta

Vuoden 2018 kolmen ensimmäisen kvartaalin aikana Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 103,5 M€ liikevoiton ollessa 12,1 M€. Liikevaihto nousi 11,5 % edellisvuoden samaan jaksoon verrattuna. Jo ennestään hyvällä tasolla ollut omavaraisuusaste nousi 2,2 prosenttiyksikön verran ollen 56 %.
Vaasan Sähkö Onkilahdelta kuvattuna. Kuva: Ann-Sofi Berg

Konsernin tulosta rasitti Seinäjoen voimalaitoksen omistusjärjestelyistä johtuva viiden miljoonan euron kertaluontoinen sähkönhankintakulu, joka tuloutuu takaisin konsernille seuraavan kolmen vuoden aikana. Ilman kyseistä kulua konsernin vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi noin 3,4 miljoonaa euroa.

Energianmyynti

Sähköenergiaa myytiin tammi–syyskuussa yhteensä 1 407 GWh, eli noin 15 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Vuoteen 2017 verrattuna suurin ero syntyi lähes tuplaantuneesta myynnistä sähköpörssiin (429 GWh vs. 229 GWh).

Vähäsateisen kesän, polttoaineiden hinnannousun sekä kohonneiden päästöoikeusmaksujen vuoksi sähkön markkinahinta on ollut jo pitkään nousussa. Kohonnut hinta taas paransi kolmannella vuosineljänneksellä oman tuotannon pörssimyynnin kannattavuutta.

Kaukolämpöä myytiin tammi–syyskuussa yhteensä 464 GWh. Edellisvuoteen nähden lämmön myynti laski 0,6 prosenttia.

Sähkönsiirto

Tammi–syyskuussa siirretyn sähkön kokonaismäärä oli 725 GWh, mikä on noin prosentin enemmän kuin vuotta aiemmin. Sähkön toimitusvarmuus säilyi hyvällä tasolla huolimatta siitä, että katkoja toimituksessa oli edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden enemmän.

- Kolmas vuosineljännes on mennyt meillä kiitettävästi, kommentoi toimitusjohtaja Stefan Damlin tulosta.
- Nousevasta markkinahinnasta huolimatta olemme onnistuneet pitämään kuluttajahintamme kilpailukenttään nähden alhaisina. Vaikutukset näkyvätkin jo tullessa vuoden viimeiselle vuosineljännekselle, ja olemme juuri ylittäneet 100 000 asiakkaan rajapyykin.

Vaasan Sähkö -konserni

Kirkkopuistikko 0
65100 VAASA

06 324 5111http://www.vaasansahko.fi

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2017 oli noin 130 milj. euroa.

Lue lisää julkaisijalta Vaasan Sähkö Oy