TutorHouse Oy

Lukiot turvaavat elinvoimaansa ja lisäävät opetuksen tasa-arvoa ennakkoluulottomilla ratkaisuilla

Online-lähiopetus on monen lukion uusi vakiintunut toimintatapa ja monipuolisen opetustarjonnan turvaaja. Ensimmäiset yo-kirjoittajat online-lähiopetuskursseilta syksyllä 2019. Helsingin yliopiston online-lähiopetustutkimuksen tulokset julkistetaan seminaarissa maanantaina 9.12.2019 klo 14-16.

Online-lähiopetus mahdollistaa minkä tahansa oppiaineen opinnot missä tahansa lukiossa pätevän opettajan johdolla

Nykyaikainen online-lähiopetus ei ole enää koeajalla, vaan arkipäivää jo lähes sadassa suomalaisessa lukiossa. Kolmatta lukuvuotta toiminnassa oleva TutorHousen Digiluokka palvelee tällä hetkellä lukiolaisia ympäri Suomea. Digiluokka tarjoaa online-lähiopetusta ja opiskelumahdollisuuden niihin oppiaineisiin, joihin opiskelijan omassa lukiossa ei synny opetusryhmää esimerkiksi vähäisten valintojen tai pätevän opettajan puuttumisen takia.

Digiluokka ratkaisee useita lukioiden haasteita online-lähiopetuskonseptillaan

Valtakunnallisesti lukiokoulutus on tällä hetkellä isojen haasteiden edessä sekä sisäisen muuttoliikkeen että ikäluokkien pienenemisen takia. Samalla esimerkiksi kiinnostus kielten opiskelua kohtaan on laskenut jo pidemmän aikaa. Alueellisesti joihinkin oppiaineisiin on tällä hetkellä vaikeaa rekrytoida päteviä opettajia. Mikäli näiden haasteiden seurauksena opetustarjonta oman paikkakunnan lukiossa alkaa kaventua ja opetuksen määrä ja laatu kärsiä, osa lukiolaisista valitsee oman lukion sijasta opiskelupaikaksi kasvukeskuksen isomman lukion.

Lukiot ovat löytäneet näihin haasteisiin ratkaisuksi TutorHousen Digiluokka-online-lähiopetusratkaisun. Digiluokka laajentaa lukion omaa lähiopetustarjontaa. Tyypillisimmillään lukio-opiskelijat opiskelevat Digiluokassa esimerkiksi kieliä tai katsomusaineita. Lukiolainen saa pätevän opettajan antamaa lähiopetusta kaikkiin häntä kiinnostaviin oppiaineisiin – omassa lukiossa. Online-lähiopetus turvaa koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista, kun lukiolaisilla on mahdollisuus opiskella lähiopetuksena mitä tahansa oppiaineita omassa lukiossa.

Ensimmäiset yo-kirjoittajat Digiluokasta syksyllä 2019

TutorHousen Digiluokka ei anna mahdollisuutta pelkästään yksittäisten kurssien suorittamiseen paikasta riippumatta, vaan opiskelija voi halutessaan opiskella Digiluokassa jonkin oppiaineen koko lukio-oppimäärän. Tänä syksynä ylioppilaskirjoituksiin osallistui ensimmäistä kertaa opiskelijoita, jotka ovat opiskelleet esimerkiksi kaikki ranskan kielen kurssit Digiluokassa. Digiluokassa opetus toimii käytännössä ihan samalla tavalla kuin tavallisessa luokkahuoneessakin. Online-lähiopetuksessa opiskelu on laadukasta ja oppimistulokset ovat täysin verrattavissa muuhun kouluopetukseen – tämä mahdollistaa opiskelijalle osallistumisen myös haluamansa oppiaineen ylioppilaskirjoituksiin turvallisin mielin.

Helsingin yliopiston Digiluokka-tutkimuksen – tuloksia seminaarissa maanantaina 9.12.2019

Helsingin yliopisto on tutkinut TutorHousen Digiluokan online-lähiopetusta ja lukiolaisten kokemuksia kaksi vuotta. Lukiolaisista yli 90 prosenttia on ollut tyytyväisiä uuteen lähiopetusmuotoon. Tutkimustulosten loppuseminaari pidetään 9.12.2019 klo 14-16 Helsingin yliopistossa.

Lisätietoja

* TutorHousen Digiluokasta: TutorHouse Oy, palvelujohtaja Jukka Oksa, puhelin 0400 909 055, sähköposti: jukka.oksa@tutorhouse.fi (tiedustelut haastateltavista rehtoreista / opiskelijoista / tutkijoiden yhteystiedot)

* TutorHousen Digiluokan yo-kirjoittajien kokemuksista: www.tutorhouse.fi/digiluokka

* Helsingin yliopiston Digiluokka-tutkimuksesta: https://blogs.helsinki.fi/digiluokkatutkimus/

Lisätietoja

TutorHouse Oy
Fredrikinkatu 61 A

TutorHouse Oy on vuonna 2010 toimintansa aloittanut suomalainen yritys, jonka taustalla on opetusalan ammattilaisia. Toimintamme tavoitteena on edistää lasten ja nuorten osaamista ja lapsiperheiden hyvinvointia tarjoamalla perheiden lasten tarpeisiin valmentavaa opetusta kaikentasoisille oppijoille. Yrityksen perustaminen lähti liikkeelle käytännön havainnoista, jotka liittyivät lapsiperheiden - lasten, nuorten ja huoltajien - arkeen. Lapsiperheet halusivat - eri syistä - heidän tarpeisiinsa räätälöityjä julkista opetusta täydentäviä yksilöllisiä opetuspalveluita. Toiset halusivat kehittyä "hyvästä parhaaksi", toiset tarvitsivat perinteistä tukiopetusta. Vuodesta 2016 alkaen TutorHousen pääomistaja on ollut Sanoma Pro. Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt TutorHouse Oy:lle ja sen opetuspalveluille oikeuden käyttää Avainlippu-Suomalaista palvelua -tunnusta. TUTORHOUSE on TutorHouse Oy:n tavaramerkki.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta TutorHouse Oy

Lukion kielten opetuksen tulevaisuus ei ole niin synkkä - Digiluokka auttaa lukioita kieltenopetuksen haasteissa6.2.2020 11:17:01 EET | Tiedote

Lukiolaisten kielten opiskelumahdollisuudet eivät ole niin yksipuoliset ja synkät, kuin julkisessa keskustelussa annetaan ymmärtää. Lukioiden kielten opetuksen yhtenä pelastajana toimii opettajaosaamisen ja tietotekniikan luova hyödyntäminen, johon Digiluokka-opetuskonsepti perustuu. Digiluokka-palvelun avulla jo noin 100 lukiota ympäri Suomea on tarjonnut mm. B3-kielten opetusta opiskelijoilleen lähiopetuksena, vaikka lukioon ei olekaan syntynyt omaa opetusryhmää. Ensi lukuvuodeksi Digiluokan opetustarjonta laajenee siten, että myös A-kielten opiskelu on mahdollista minkä tahansa lukion opiskelijalle online-lähiopetuksena.

Uusi yksityinen opetuksen tuottajamalli lisää pienten lukioiden elinvoimaa, turvaa laajan lukioverkoston säilymisen ja edistää koulutuksellista tasa-arvoa19.9.2018 08:13:59 EEST | Uutinen

Monen lukion haasteena on, että kaikkia opiskelijoiden toivomia ja valitsemia lukiokursseja ei voida toteuttaa esimerkiksi opetusryhmän pienuuden tai pätevän opettajan puuttumisen vuoksi. Perinteiset itsenäisesti suoritettavat verkkokurssit eivät myöskään motivoi viemään kursseja loppuun, sillä lukiolaiset kaipaavat vuorovaikutteisuutta ja läsnäolevan opettajan ohjausta.