Jyväskylän yliopisto

Lukutaito – tie tulevaisuuteen. PISA 2018 Suomen pääraportti arvioi lukemista ja oppimista monesta näkökulmasta

Jaa
Kutsu julkistustilaisuuteen: Suomen kasvatustieteellinen seuran julkaisema PISA 2018 Suomen pääraportti julkistetaan verkkotilaisuudessa tiistaina 11.1. Tervetuloa kuulemaan muun muassa digitekstien vaikutuksesta lukutaitoon, lukutaidon merkityksestä koulunkäynnille sekä taitotasoltaan ja taustaltaan erilaisten nuorten koulupoluista.
Lukutaito - tie tulevaisuuteen: PISA 2018 Suomen pääraportti. Kansi: Martti Minkkinen
Lukutaito - tie tulevaisuuteen: PISA 2018 Suomen pääraportti. Kansi: Martti Minkkinen

Kansainvälinen PISA (Programme for International Students Assessment) on kolmen vuoden välein toteutettava tutkimusohjelma, joka tuottaa tietoa koulutuksen tilasta ja tuloksista sekä koulun ulkopuolella tapahtuvasta oppimisesta kansainvälisessä vertailukehyksessä.

Tutkimuksessa selvitetään, miten 15-vuotiaat nuoret hallitsevat tulevaisuuden kannalta keskeisiä avaintaitoja, millaiset tekijät vaikuttavat näihin taitoihin ja miten taidot kehittyvät ajan myötä.

PISA 2018 -tutkimuksen ensitulokset julkaistiin 2020 joulukuussa. Nyt julkistettava pääraportti koostuu 12 vertaisarvioidusta tieteellisestä artikkelista. Lukemista ja oppimista lähestytään kolmesta eri näkökulmasta, joita ovat hyvän lukutaidon kehittäminen, oppimisen moninaisuus sekä perusopetuksen jälkeisten tarpeiden ja tavoitteiden tarkastelu.

Kirjan artikkeleissa pohditaan muun muassa digitekstien vaikutusta lukutaitoon, lukutaidon merkitystä koulunkäynnille sekä taitotasoltaan ja taustaltaan erilaisten nuorten koulupolkuja.

Arviointi tehdään kolmen vuoden välein

Tutkimus toteutettiin ensimmäisen kerran vuonna 2000. Tuolloin arvioinnin pääalueena oli lukutaito, ja ympäri maailmaa otsikoihin nousi Suomi, joka saavutti korkeimman pistemäärän lukutaidon osaamisessa.

Tämän jälkeen PISA-arviointi on toteutettu kolmen vuoden välein siten, että pääarviointialueena on vuoron perään ollut lukutaidon lisäksi matematiikka ja luonnontieteet. Pääalueen arviointi on kattava, kun taas sivualueiden osalta seurataan lähinnä oppimistulosten yleistä kehitystä.

Vuoden 2018 PISA-tutkimuksen arvioinnin pääalueena oli lukutaito jo kolmannen kerran PISA-historian aikana. Lukutaito on keskeinen pohja niin opiskelulle, lukunautinnolle, yhteiskuntaan osallistumiselle kuin oman identiteetin kehittämisellekin. Hyvä lukutaito luo vakaan pohjan, joka auttaa etenemään elämän poluilla.

Lisätiedot:

Juhani Rautopuro
Tutkimusprofessori
Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos
juhani.rautopuro@jyu.fi
puh. 040 805 4936

Raportti

Kaisa Leino, Juhani Rautopuro, & Pirjo Kulju (toim.) (2021). Lukutaito – tie tulevaisuuteen: PISA 2018 Suomen pääraportti. Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia 82. Raportti on luettavissa osoitteessa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-16-2

Julkistustilaisuus pidetään verkossa tiistaina 11.1. klo 13.00–14.30:
Ruusupuisto tutkii ja keskustelee: Lukutaito – tie tulevaisuuteen. Ohjelma: https://r.jyu.fi/Ein

Katseluosoite: https://r.jyu.fi/ruusupuisto110122. Yleisö voi lähettää kysymyksiä tilaisuuden aikana. Tilaisuus tallennetaan JYU Moniviestimeen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Lukutaito - tie tulevaisuuteen: PISA 2018 Suomen pääraportti. Kansi: Martti Minkkinen
Lukutaito - tie tulevaisuuteen: PISA 2018 Suomen pääraportti. Kansi: Martti Minkkinen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitöstutkimus: Yritysten kiertotaloussiirtymää jarruttavat ristiriidat taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä - ristiriidoissa piilee myös muutosvoimaa6.11.2025 09:33:59 EET | Tiedote

KTM Noora Piila tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun yritysten ympäristöjohtamisen väitöskirjassaan kiertotalousmaturiteetin eri vaiheissa olevien suomalaisyritysten pyrkimyksiä ja haasteita kiertotaloussiirtymään liittyen. Tulosten valossa yritysten toimenpiteet jäävät pienipiirteisiksi johtuen taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä koetuista ristiriidoista, eli paradokseista. Näissä paradokseissa piilee kuitenkin myös positiivista muutosvoimaa, jonka valjastaminen yrityksissä edellyttää yhteiskunnan tukea ja vahvaa sidosryhmäyhteistyötä.

Digitaalisia ratkaisuja iäkkäiden kuntoutukseen ja terveydenhuoltoon - Timo Hinrichs liikuntalääketieteen professoriksi6.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote

Lääkäri Timo Hinrichs aloitti 1.10.2025 Jyväskylän yliopiston liikunta- ja urheilulääketieteen professorina, vahvistaen alan tutkimusta ja koulutusta. Hinrichs tutkii liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitystä terveyden ylläpitämisessä, kuntoutuksen tukemisessa ja elämänlaadun edistämisessä. Hänen tutkimuksensa keskiössä on digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen ja käyttöönotto iäkkäiden liikkuvuuden ja terveyden tukemisessa.

Väitöstutkimus: ikääntyneet oppivat digitaitoja parhaiten vertaisiltaan, ei kiireessä läheisten opastamana6.11.2025 06:59:00 EET | Tiedote

FM Viivi Korpela tarkastelee yhteiskuntapolitiikan väitöskirjassaan ikääntyneiden digiosallisuutta, arjen digitaitojen oppimista ja Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalveluita. Tulosten mukaan läheisten antama digituki ei aina johda oppimiseen, kun taas vertaisohjauksessa taidot ja osallisuuden tunne vahvistuvat. Lisäksi tutkimus osoittaa, että Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalvelut jäävät usein irrallisiksi ikääntyneiden käyttäjien arjesta. Tutkimus haastaa pohtimaan, kenen ehdoilla digitaalista yhteiskuntaa rakennetaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye