Lumimassojen sulamisvesistä putkirikkoihin – mitä kotivakuutus korvaa?

Vesivahingot aiheuttavat mittavia kuluja, paljon harmia ja kysymyksiä vahinkojen korvattavuuksista. Vesivahinkojen yleisimpiä aiheuttajia ovat laite- ja putkirikot, rankkasateet, katolla tai seinustalla olevien lumimassojen sulamisvedet tai maaperästä nouseva kosteus. FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta kokosi vastauksia yleisimpiin korvauskysymyksiin vesivahingoista.

Yleisin vesivahinkokysymys FINEn asiakasneuvonnassa liittyy vahingon korvattavuuteen kotivakuutuksesta: Onko vakuutusyhtiön kielteinen korvauspäätös ollut oikea, tai onko maksettu korvausmäärä ollut oikea.

”Jotta vahinko voidaan korvata, pitää sen syy olla selvillä: mistä vesi on vuotanut ja mikä on vuodon syy. Jos rakenteisiin ilmestyy kosteutta, jonka alkuperä ei ole selvillä, ei kosteusvahinkoa yleensä korvata”, vakuutusasiantuntija Hanna Salo FINEstä sanoo.

Kotivakuutukset korvaavat sellaisia vuotovahinkoja, jotka ovat syntyneet äkillisesti, eikä niiden aiheutuminen ole ollut ennalta arvattavissa.

”Esimerkiksi se, että asennus- tai rakennusvirheestä syntyy vesivahinko, ei ole ennalta arvaamatonta. Asennus- ja rakennusvirheet on yleensä rajattu kotivakuutusten vakuutusehdoissa pois vakuutusten korvauspiiristä. Suuri osa rakennusten putkisto- ja laitevuodoista kuitenkin korvataan vakuutuksesta”, Salo jatkaa.

”Rakennuksen ja laitteiden kunnosta huolehtimisen ohella kannattaa tutustua vakuutusten vuotovahinkoja koskeviin suojeluohjeisiin vahinkojen välttämiseksi. Esimerkiksi vesijohdot kesämökillä tulisi tyhjentää, jos rakennusta ei lämmitetä eikä valvota. Vakuutussopimuksen sisältöön kannattaa muutoinkin perehtyä hyvin”, Salo muistuttaa.

FINEn oppaasta: Vesivahinko ja kotivakuutus – usein kysyttyä löytyy toimintaohjeita ja vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

• miksi asia ei etene vakuutusyhtiössä
  • miksi korvaussumma on niin pieni
  • miksi sijaisasumista ei korvata

Korvauskäytäntöä avataan myös seuraavissa vahinkotilanteissa

• sulamisvedet valuvat rakenteisiin ja vesi tulvii kellariin
  • putki on jäätymisen seurauksena rikkoutunut
  • putki on ruostunut puhki ulkopuolisen kosteuden vaikutuksesta

Vastausten ohella oppaaseen on koottu linkkejä samantyyppisten tapausten ratkaisusuosituksiin.

Tutustu oppaaseen: Vesivahinko ja kotivakuutus – usein kysyttyä.