FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Lumimassojen sulamisvesistä putkirikkoihin – mitä kotivakuutus korvaa?

Jaa

Vesivahingot aiheuttavat mittavia kuluja, paljon harmia ja kysymyksiä vahinkojen korvattavuuksista. Vesivahinkojen yleisimpiä aiheuttajia ovat laite- ja putkirikot, rankkasateet, katolla tai seinustalla olevien lumimassojen sulamisvedet tai maaperästä nouseva kosteus. FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta kokosi vastauksia yleisimpiin korvauskysymyksiin vesivahingoista.

Yleisin vesivahinkokysymys FINEn asiakasneuvonnassa liittyy vahingon korvattavuuteen kotivakuutuksesta: Onko vakuutusyhtiön kielteinen korvauspäätös ollut oikea, tai onko maksettu korvausmäärä ollut oikea.

”Jotta vahinko voidaan korvata, pitää sen syy olla selvillä: mistä vesi on vuotanut ja mikä on vuodon syy. Jos rakenteisiin ilmestyy kosteutta, jonka alkuperä ei ole selvillä, ei kosteusvahinkoa yleensä korvata”, vakuutusasiantuntija Hanna Salo FINEstä sanoo.

Kotivakuutukset korvaavat sellaisia vuotovahinkoja, jotka ovat syntyneet äkillisesti, eikä niiden aiheutuminen ole ollut ennalta arvattavissa.

”Esimerkiksi se, että asennus- tai rakennusvirheestä syntyy vesivahinko, ei ole ennalta arvaamatonta. Asennus- ja rakennusvirheet on yleensä rajattu kotivakuutusten vakuutusehdoissa pois vakuutusten korvauspiiristä. Suuri osa rakennusten putkisto- ja laitevuodoista kuitenkin korvataan vakuutuksesta”, Salo jatkaa.

”Rakennuksen ja laitteiden kunnosta huolehtimisen ohella kannattaa tutustua vakuutusten vuotovahinkoja koskeviin suojeluohjeisiin vahinkojen välttämiseksi. Esimerkiksi vesijohdot kesämökillä tulisi tyhjentää, jos rakennusta ei lämmitetä eikä valvota. Vakuutussopimuksen sisältöön kannattaa muutoinkin perehtyä hyvin”, Salo muistuttaa.

FINEn oppaasta: Vesivahinko ja kotivakuutus – usein kysyttyä löytyy toimintaohjeita ja vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

  • miksi asia ei etene vakuutusyhtiössä
  • miksi korvaussumma on niin pieni
  • miksi sijaisasumista ei korvata

Korvauskäytäntöä avataan myös seuraavissa vahinkotilanteissa

  • sulamisvedet valuvat rakenteisiin ja vesi tulvii kellariin
  • putki on jäätymisen seurauksena rikkoutunut
  • putki on ruostunut puhki ulkopuolisen kosteuden vaikutuksesta

Vastausten ohella oppaaseen on koottu linkkejä samantyyppisten tapausten ratkaisusuosituksiin.


Tutustu oppaaseen: Vesivahinko ja kotivakuutus – usein kysyttyä.

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Porkkalankatu 1
00180 Helsinki

http://www.fine.fi

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.

FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.

FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Asiointivaikeudet, huijaukset ja vesivahingot näkyivät yhteydenotoissa FINEen viime vuonna14.1.2022 07:00:00 EET | Tiedote

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa vuoden 2021 aikana yhteyttä noin 9 000 kertaa. Aiempien vuosien tapaan FINEen tulleista asiakkaiden yhteydenotoista valta-osa, noin 2/3 liittyi vakuutusasioihin. Reilu neljännes kysymyksistä koski pankkiasioita. Sijoitusasioista kysyttiin aiempia vuosia vähemmän. Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä asia ratkesi neuvonnassa ja noin joka kymmenes ratkaistiin asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana. Riita-asioista annettiin noin 800 ratkaisusuositusta.

Miten sujuvoittaa läheisen pankkiasiointia digiaikana?2.11.2021 07:30:00 EET | Tiedote

Digitaaliset palvelut tekevät asioinnista virtaviivaista, mutta rajaavat ulkopuolelleen ne, joille verkon tai mobiilisovellusten käyttö on vierasta. Digiosaamattomuus hankaloittaa pääosin verkkoon siirtynyttä pankki- ja vakuutusasiointia. Keskustelu toiveista, eri vaihtoehtojen läpikäynti ja edunvalvontavaltuutuksen laatiminen ovat esimerkkejä keinoista miten läheistä voi auttaa finanssiasioiden hoidossa digiaikana.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme