Luoman ja Mankin seisakkeita ei oteta uudelleen junaliikenteen käyttöön

HSL ei avaa uudelleen Luoman ja Mankin seisakkeita, jotka ovat olleet pois käytöstä keväästä 2016 lähtien. Seisakkeiden käyttöönotto kasvattaisi useimpien matkustajien matka-aikoja. Lisäksi Luoman ja Mankin käyttäjämäärät ovat liian pieniä, jotta seisakkeiden avaaminen kannattaisi.

Luoman ja Mankin avaamisen haitat olisivat selvästi suuremmat kuin hyödyt, HSL toteaa pohjanaan omat tutkimuksensa sekä Liikenneviraston ja VR-Yhtymä Oy:n lausunnot.

Seisakkeiden käyttöönotto heikentäisi merkittävästi liikenteen sujuvuutta rantaradalla, joka on jo nyt erittäin kuormitettu. Useimpien matkustajien kokonaismatka-ajat kasvaisivat. Junaliikenteen häiriöt lisääntyisivät, jos radalla kulkisi junia eri nopeuksilla.

Seisakkeiden ympäristössä asuu liian vähän väkeä, jotta niiden avaaminen olisi taloudellisesti kannattavaa. Kilometrin säteellä Mankin seisakkeesta asuu noin 2 500 henkeä. Valtaosalla heistä on alle kilometrin matka Kauklahden asemalle, jonne on Mankista suora bussiyhteys.
Luoman seisakkeen ympäristössä asuu noin 640 henkeä. Luomasta kulkee liityntäbusseja sekä Masalaan, Kirkkonummelle, Jorvakseen että Kauklahteen.

HSL laski seisakkeiden matkustajamäärät ennen niiden sulkemista. Mankista nousi kyytiin keskimäärin 115 ja Luomasta ainoastaan 49 henkeä päivässä.

Liikennevirasto kiinnitti lausunnossaan huomiota siihen, että Luoman ja Mankin avaaminen edellyttäisi investointeja laitureiden kunnostamiseen sekä matkustajainformaatioon arviolta 1 - 2 miljoonaa euroa seisaketta kohden. Sekä Mankissa että Luomassa radan yli kuljettiin samassa tasossa kiskojen kanssa, joten seisakkeiden käyttöönotto olisi matkustajille turvallisuusriski.

HSL arvioi Mankin ja Luoman seisakkeiden tai alueelle sijoittuvan uuden seisakkeen tai aseman avaamista, kun alueen maankäyttö edistyy. Bussiliikenteen palvelutasoa arvioidaan ja kehitetään tarvittaessa.

Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!