Open Creative HouseOpen Creative House

Luovat tekijät haluavat vaikuttaa – taiteilijat antavat laulunsa tuoton rauhan rakentamiseen Open Creative Housen ja YK-Liiton avulla

Ukrainan sodan vuosipäivänä 24.2. julkaistaan etnojazz-kokoonpano Tuigun kappale Hope - Song for Ukraine, jonka avulla kerätään varoja YK:n tekemälle työlle sodan runtelemassa Ukrainassa. ”Haluamme kannustaa kuulijoita osallistumaan keräykseen Ukrainan puolesta tämän kappaleen myötä”, sanoo Tuigun kitaristi Juha Björninen.

Open Creative Housen ja Suomen YK-liiton yhteistyö antaa luoville tekijöille mahdollisuuden auttaa uudella ja innovatiivisella tavalla. ”Meillä on upea mahdollisuus avata uudenlaisia ovia ja merkityksiä taiteelle. YK-liitto tekee tärkeää työtä maailmanrauhan ja ihmisten hyvinvoinnin hyväksi. Olemme iloisia ja kiitollisia tästä yhteistyöstä, joka mahdollistaa taiteen ja  taiteilijoiden laaja-alaisen vaikuttamisen myös yhteiskunnallisella tasolla”, kertoo Open Creative Housen toimitusjohtaja Juka Hynynen.

Suomen YK-liitosta kerrotaan, että YK:ssa käsitellään Ukrainan tilannetta ja siellä tehtyjä ihmisoikeusrikkomuksia 22.–23.2. pidettävässä yleiskokouksen hätäistunnossa. Käsittelyssä on myös uusi Ukrainaa koskeva päätöslauselma, johon toivotaan entistä laajempaa allekirjoittajajoukkoa. ”Tässä mitataan uudelleen, mitä mieltä maailma on tästä sodasta”, sanoo YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko. ”On olemassa laaja yhteisymmärrys siitä, että tarvitaan rauha ja neuvottelut sen saavuttamiseksi, mutta rauhan pitää olla sekä oikeudenmukainen että YK:n peruskirjan mukainen.”

Ukrainan sodan aikana YK ja sen järjestöt ovat tehneet maassa rauhanrakennustyötä, auttaneet pakolaisia ja antaneet humanitaarista apua. Avustustyössä on mukana noin 20 eri YK:n järjestöä.

“Venäjän hyökkäys Ukrainaan, uutiset, kuvat ja tiedot sieltä aiheuttivat minussa syvän järkytyksen ja surun. Koin että minun täytyy musiikin keinoin ilmaista myötätuntoni ja välitön toiveeni siitä, että Ukrainan kansa selviää tästä sodasta”, sanoo Juha Björninen. Tunne johdatti Björnisen säveltämään ja tuottamaan Hope - Song for Ukraine -kappaleen Tuigu-yhtyeensä kanssa. “Tulemme esittämään kappaletta konserteissa ja kirkoissa ja annamme sen tuoton hyväntekeväisyyteen.”

Voit osallistua keräykseen kuuntelemalla biisiä ja jakamalla sitä ystävillesi. Tuigu ohjaasuoratoistopalvelujen tuotot suoraan keräykseen. Kappale julkaistaan Open Creative Housen kautta.

”Yksi musiikin ja taiteen tärkeimmistä tehtävistä on tuoda iloa, toivoa ja merkitystä ihmisille haastavina aikoina. Kansainväliset julkaisut tavoittavat ihmiset yli maiden ja kansakuntien rajojen. Jatkossa tulemme luomaan lisää merkityksellisiä avauksia tällä saralla”, kertoo Open Creative Housen Label Service -palveluista vastaava Tommi Kalenius.