Ma 21.3. Kansainvälinen yksinhuoltajapäivä

Tiesitkö tämän yhden vanhemman perheistä?

Moni maailman presidenteistä on yksinhuoltajaäidin kasvattamia. Mm. USA:n Bill Clinton, Barack Obama ja Ranskan presidentti Nicolas Sarkozy, Suomen C.G. Mannerheim. Mauno Koivisto oli yksinhuoltajaisän kasvattama. Suomen ensimmäinen presidentti Ståhlberg oli seitsemän lapsen yksinhuoltaja ja Tarja Halonen yksinhuoltajaäiti. Myös nykyinen presidentti Sauli Niinistö on ollut yksinhuoltajana.

Isyystutkija, KTT Jouko Huttunen:”Vuorovaikutus ja perhedynamiikka ovat riippumattomia perherakenteista eli siitä, kuinka monta vanhempaa lapsen kanssa asuu. Lapsen on hyvä olla perheessä, jossa on paljon laadukasta vuorovaikutusta. Silloin perheessä tuodaan esiin tunteita ja näkökulmia ja kuunnellaan toisten perheenjäsenten tunteita ja näkökulmia.

Yhden vanhemman lapsiperheitä on 129 625 eli kaikista lapsiperheistä yhden vanhemman perheitä on 23,3 % (Suomen virallinen tilasto (SVT): Perheet 2020 [verkkojulkaisu 2021]. Kaikista yhden vanhemman perheistä valtaosa, 85 %, on äiti-lapsiperheitä ja siis isä ja lapsi-perheitä on 15 %.

Yhden vanhemman perheissä on 18 % kaikista lapsista eli 191 189 (Suomen virallinen tilasto (SVT): Perheet 2020 [verkkojulkaisu 2021]. Tilastokeskuksen mukaan lapsiperhe on perhe, jossa on vähintään yksi alle 18-vuotias lapsi.

Yhden vanhemman perheen taustalla on tavallisimmin vanhempien ero. Yksin odottaneita on reilut 5000 ja leskiä hieman tätä vähemmän.

Yhden vanhemman perheenä olo on tavallisimmin elämän välivaihe. Nainen solmii uuden parisuhteen keskimäärin 8 vuoden kuluttua avioerosta, mies taas kahden vuoden kuluttua.

On arvioitu, että noin puolet lapsista elää yhden vanhemman perheessä ainakin hetken aikaa lapsuudestaan.

Yhden vanhemman perheissä on vähemmän lähisuhdeväkivaltaa kuin kahden huoltajan perheissä.

Yhden vanhemman perheistä puuttuvat kasvatukseen liittyvät ristiriidat.

Haastattele helsinkiläistä yksinhuoltajaäitiä, fyysikko Eija Tuomista. Tavoitat hänet sähköpostista: eija.tuominen@helsinki.fi tai 050 325 3262 tänään, huomenna tai maanantaina. Hän on toiminut myös YVPL:n liittohallituksen puheenjohtajana.

KTT Jouko Huttunen: Vuorovaikutukseltaan ja perhedynamiikaltaan erilaiset perheet ovat riippumattomia perheen vanhempien lukumäärästä:

Heikko yhteisöllisyys               Vahva yhteisöllisyys

Vahva                                          Pyöröoviperhe                         Tiimiperhe

yksilöllisyys                               Vahva individuaalisuus           Vahva yhteisöllisyys

Vähän vuorovaikutusta          Paljon vuorovaikutusta

Heikko                                        Akvaarioperhe                       Isä- tai äitivaltainen perhe

yksilöllisyys                               Passiivisuus                            Esim. vanhemmilla tiukat
                                                                                                    uskontonormit, joihin lapset

kasvatetaan

Yhden Vanhemman Perheiden Liiton toiminnanjohtaja Heljä Sairisalo, 040 3515355

Haastattele helsinkiläistä yksinhuoltajaäitiä, fyysikko Eija Tuomista. Tavoitat hänet sähköpostista: eija.tuominen@helsinki.fi tai 050 325 3262 tänään, huomenna tai maanantaina. Hän on toiminut myös YVPL:n liittohallituksen puheenjohtajana.

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on lastensuojelujärjestö, jonka tavoitteena on parantaa yhden vnahemman perehiden taloudellisia, sosiaalisia ja lainsäädännöllisiä olosuhteita, jotta perheet eivät joutuisi kohtaamaan syrjivää kohtelua.

Tampereella lauantaina 7.5.2022 kokoontunut Yhden Vanhemman Perheiden Liiton liittokokous valitsi puheenjohtaja Susanna Kavoniuksen uudestaan seuraavalle kaudelle.21.5.2022 20:10:57 EEST | Tiedote

Liittohallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin Susanna Reijonen Kuopion Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Antti Räsänen Rovaniemen Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Marjo Koivuaho Tampereen Seudun Yksin- ja yhteishuoltajat ry:sta ja Teija Tervakangas Etelä-Pohjanmaan Yhden Vanhemman Perheet ry:sta. Varajäseniksi valittiin Seija Lamminpää Meri-Lapin Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Satu Lahtinen Turun Seudun Yksinhuoltajat ry:sta, Marita Marttanen Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:sta ja Johanna Siltakorpi Etelä-Pohjanmaan Yhden Vanhemman Perheet ry:sta.

Liittokokous 2022: Työnantaja, tarvitsetko monitaiturin? Palkkaa yksinhuoltaja!21.5.2022 19:52:39 EEST | Tiedote

Yksinhuoltajan vahvuuksia ovat vahva organisaatiokyky, joustava eri tehtävien hallinta, vahva resilienssi sekä huippuunsa kehittynyt ongelman ratkaisukyky. Yksinhuoltajaäideillä on myös korkeampi motivaatio osallistua työelämään kuin parisuhteessa olevilla, jopa silloinkin, kun palkasta jää vähemmän käteen kuin sosiaaliturvasta. Tämän arvioidaan liittyvän siihen, että työelämä korvaa osittain sosiaalisia tarpeita: arvostusta, sosiaalisia suhteita ja onnistumisen kokemuksia. Ammattitaito on myös nykyihmisen kallein omaisuus pitkällä tähtäimellä. Työllistyminen ylläpitää ammattitaitoa ja avaa mahdollisuuksia työelämässä. Erityisen motivoituneita työelämään ovat erityistarpeisten lasten yhden vanhemman perheiden vanhemmat.

Yksinhuoltajien vaalipaneeli: Järjestöjen asema taattava jo hyvinvointialueen strategiassa19.1.2022 18:18:33 EET | Tiedote

Jotta järjestöjen palvelut huomioidaan palvelupaletissa, niiden on oltava mukana hyvinvointialueiden tulevissa strategioissa. Panelistit lupasivat tuleville hyvinvointialueille lähipalvelut ja perheiden palvelujen parantamista. Varhaiskasvatuksen vuorohoitoa on lisättävä. Lastensuojelun sijoitusten sijaan perheet saavat oikea-aikaisesti apua kotiin ja lapsille kuntoutusta. Lasten neurologisesta ja psykiatrisesta kuntoutuksesta on jo vuosia ollut pulaa. Sijoitus tapahtuu, kun ne viivästyvät ja vanhempi uupuu. Laitospaikka maksaa 150 000 euroa vuodessa veronmaksajille. Koulujen kuraattoreiden työpisteet pitää säilyttää kouluilla lähellä lapsia, vaikka hallinto siirtyykin alueille. Neuvolapalveluja on tarjottava myös viikonloppuisin ja iltaisin sekä etänä. Kts. vaalipaneelitallenne videona ja kirjoitettuna: https://www.yvpl.fi/yksinhuoltajien-aluevaalipaneeli-22-12-fb-live-pienperheyhdistys

Yksinhuoltajien vaalipaneeli: Järjestöjen asema taattava jo hyvinvointialueen strategiassa14.1.2022 16:05:17 EET | Tiedote