Työn ja talouden tutkimus LABORETyön ja talouden tutkimus LABORE

M&A-livepodcast | Ajattelun ansa: tuhoaako omahyväisyysharha politiikan?

M&A:n ensimmäisessä livepodcastissa Anna Kontula (vas), Sini Ruohonen (kok) ja Jari Sarasvuo saapuvat studioon keskustelemaan myside bias -ilmiöstä, eli poliittisen keskustelun kognitiivisista harhoista sekä siitä, miten ne näkyvät nimenomaan suomalaisessa poliittisessa keskustelussa. Keskustelua isännöivät Mika Maliranta ja Matti Apunen. Miten vanhat ja uudet argumentit vaikuttavat tässä uudessa tilanteessa ja miten pidämme huolta siitä, että turvallisuuspoliittinen heiluriliike ei vie keskustelua ulos pragmaattisen päätöksenteon sektorilta? Mitä voimme oppia menneestä keskustelusta ja sen mahdollisista virheistä? Miten kognitiivisia harhoja (valikointiharha, keskitien harha jne.) pitäisi ja voidaan ylipäänsä taklata poliittisessa päätöksenteossa?

Kuuntele M&A-podcastin yhdeksäs jakso!

________________________________

Mika Malirannan ja Matti Apusen talouspoliittinen M&A-podcast ilmestyy joka kolmas perjantai. Ensimmäinen jakso julkaistiin 19. marraskuuta 2021. M&A jatkaa samojen tekijöiden suosittuja A/M ja SPAM -podcasteja.

M&A on 45 minuutin briketti ajankohtaisia aiheita ja ajattomia talouden kysymyksiä. Podcastissa lähtökohtaisesti eri nurkista lähtevät keskustelijat väittelevät, sopuilevat ja paljastavat yhteiskunnallisen keskustelun silmänkääntötemppuja.

Ohjelmassa vierailee eturivin ekonomisteja, joiden kanssa käsitellään taloustieteen löydöksiä ja huippuhetkiä. Podcast on tarkoitettu kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneita taloustieteen vaikutuksista lähiympäristöönsä.

Aiemmin julkaistut jaksot:

1. Pieni palkka, iso haloo!
  2. Paras kokeilla
  3. Avoimen ajattelun pahimmat jarrut
  4. Turmeleeko valta ja mistä syystä?
  5. "Myyty hyväuskoiselle huutajalle eturivissä!”
  6. Sulaa hulluutta vai kylmä laskelma?
  7. Ilmestyskirjan numerot
  8. Kylläpä muuten vituttaa

TUTKIMUS: Tansaniassa suunnattava kohti sukupuolisensitiivisempää sosiaalipolitiikkaa17.5.2022 11:40:09 EEST | Tiedote

Kaksi vuosikymmentä kestäneiden sosiaalipoliittisten uudistusten ja talouden rakennemuutosten jälkeen Tansania nousi vuonna 2020 matalatuloisten maiden joukosta alemman keskituloluokan maiden ryhmään. Tuoreen tutkimuksen mukaan Tansania on ottanut merkittäviä edistysaskelia oikeusperiaatteissa, ja hallituksen politiikkaohjelmat ovat huomioineet yhä enenevässä määrin sukupuolinäkökohtia. Tästä huolimatta maan sosiaalipolitiikkatoimet ja niiden tarjoamat palvelut sekä sosiaaliturva ovat edelleen vahvasti eriytyneet (two-tiered) sektoreittain. Tästä johtuen naisia ​​kohtaavat hyvin erilaiset toimeentulon turvaamiseen liittyvät haasteet virallisella ja epävirallisella sektorilla esimerkiksi sairastumisen, raskauden tai työttömyyden yhteydessä. Naiset jäävät myös suurelta osin huomiotta Tansanian laajemmassa teollistumis- ja kehitysstrategiassa, mikä hidastaa naisia osallistavaa kehitystä Tansaniassa.

M&A-LIVE | Ajattelun ansa: tuhoaako omahyväisyysharha politiikan?22.4.2022 11:40:00 EEST | Tiedote

Ensimmäistä M&A-livepodcastia voit seurata Laboren Youtube-kanavalla keskiviikkona 4.5. klo 18.00-. Illan isäntinä toimivat tutut Mika Maliranta & Matti Apunen, vieraina Anna Kontula (vas), Sini Ruohonen (kok) sekä Jari Sarasvuo. Livejakson teemana on ns. ”myside thinking”, siis poliittisen keskustelun kognitiiviset harhat ja se, miten ne näkyvät nimenomaan suomalaisessa poliittisessa keskustelussa.

TUTKIMUS: Pyrkimykset saattaa naiset Tansanian terveydenhuollon piiriin toistaiseksi hajanaisia ja tehottomia22.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Tansania on uudistanut julkista terveyssektoriaan ja tavoittelee yleistä sairausvakuutusjärjestelmää. Uusi tutkimus osoittaa, että naisten pääsyä Tansanian terveydenhuollon piiriin edistävät politiikkatoimet ovat hajanaisia, eivätkä ne tarjoa naisille ja naisjohtoisille kotitalouksille taloudellista turvaa terveysshokkien osalta. Vaikka yleinen maksuperusteinen sairasvakuutusjärjestelmä voisi olla askel kohti edistystä, on tulevan järjestelmän huomioitava terveyspalvelujen laatu ja kattavuus suhteessa naisten terveystarpeisiin sekä erityisesti naisten heikommat taloudelliset edellytykset suoriutua vakuutusmaksuista.

Talousennuste vuosille 2022–2024: Eurooppa syöstiin kriisistä toiseen - uuteen sukellukseen on oltava valmiina13.4.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Työn ja talouden tutkimus LABORE ennustaa kuluvalle vuodelle 1,8 prosentin, ensi vuodelle 1,5 prosentin ja vuodelle 2024 1,4 prosentin talouskasvua. Alkuvuonna koronapandemia hidasti vielä taloutta, mutta kaikkiaan sen odotetaan vaikuttavan talouteen enää vähän. Venäjän hyökättyä Ukrainaan länsimaat ovat asettaneet laajat talouspakotteet Venäjälle. Nämä pakotteet ja yleinen haluttomuus tehdä yhteistyötä Venäjän kanssa vaikuttavat talouteemme kielteisesti suoraan Venäjän-kaupan tyrehtymisen kautta sekä epäsuorasti koko Euroopan talousnäkymien heikkenemisen vuoksi. Valtiontalous pysyy selvästi alijäämäisenä muun muassa Ukrainan sodan myötä muodostuneiden uusien menopaineiden takia, vaikka talouskasvu jatkuu kohtuullisena.