Työn ja talouden tutkimus LABORETyön ja talouden tutkimus LABORE

M&A-podcast: Sähköiskuja kotitalouksille

Sähkön tuotantoyhtiöt takovat hurjia voittoja ja samaan aikaan kansalaisten sähkölaskut moninkertaistuvat. Laki edellyttää kohtuutta sähkön hintaan, mutta kukaan ei (taaskaan) tiedä mitä kohtuus tarkalleen tarkoittaa. Ovatko sähkömarkkinat hiukan rikki vai pysyvästi hajalla? Suomen sähköisin podcast M&A kertoo, mikä töpselissä nyt maksaa ja etsii toimivaa helpotusta laskujen ahdistamalle kansalaiselle.

Kuva: Laura Oja

Kuuntele M&A-podcastin toisen tuotantokauden viides jakso

Mika Malirannan ja Matti Apusen talouspoliittinen M&A-podcast ilmestyy joka kolmas perjantai. Ensimmäinen jakso julkaistiin 19. marraskuuta 2021. M&A jatkaa samojen tekijöiden suosittuja A/M ja SPAM -podcasteja.

M&A on 45 minuutin briketti ajankohtaisia aiheita ja ajattomia talouden kysymyksiä. Podcastissa lähtökohtaisesti eri nurkista lähtevät keskustelijat väittelevät, sopuilevat ja paljastavat yhteiskunnallisen keskustelun silmänkääntötemppuja.

Ohjelmassa vierailee eturivin ekonomisteja, joiden kanssa käsitellään taloustieteen löydöksiä ja huippuhetkiä. Podcast on tarkoitettu kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneita taloustieteen vaikutuksista lähiympäristöönsä.

Tuotantokausi II:

1. Bisnesjohtajan uudet vaatteet
  2. ”Olisko sulla vipata paria miljardia?
  3. Miksi Odysseus piti sitoa mastoon?
  4. Maasta – poistu!

Tuotantokausi I:

1. Pieni palkka, iso haloo!
  2. Paras kokeilla
  3. Avoimen ajattelun pahimmat jarrut
  4. Turmeleeko valta ja mistä syystä?
  5. "Myyty hyväuskoiselle huutajalle eturivissä!”
  6. Sulaa hulluutta vai kylmä laskelma?
  7. Ilmestyskirjan numerot
  8. Kylläpä muuten vituttaa
  9. Ajattelun ansa: tuhoaako omahyväisyysharha politiikan?
  10. Palkankorotusten oikea ja väärä
  11. Usko, toivo ja IT-hankkeet

Kuva: Laura Oja

Epävirallisen sektorin edunvalvonnalla tärkeä rooli sosiaaliturvajärjestelyiden laajentamisessa Tansaniassa28.11.2022 12:39:42 EET | Tiedote

Tutkimus osoittaa, että Tansaniassa hyvin pieni osa epävirallisesta työvoimasta on vakuutettu toimeentuloa uhkaavien riskien varalta. Hallitus on kuitenkin tehnyt uraauurtavia politiikkatoimia epävirallisen työvoiman vakuuttamiseksi – kehitys, jossa työntekijöiden paikallinen edunvalvonta on ollut mukana. Sosiaaliturvauudistukset Tansaniassa nojautuvat kuitenkin niin sanottuun produktivistiseen ideologiaan, joka suosii erityisesti tuotannolliseen toimintaan liittyvää sosiaaliturvaa, kuten maksuperustaisia sosiaalivakuutuksia ja yrityslainoja. Oikeusperiaatteeseen nojaavat sosiaaliturvan osat, kuten tarveperustaiset sosiaaliavustukset äärimmäisessä köyhyydessä eläville, ovat yhä riippuvaisia ulkomaisten kehitysapuorganisaatioiden kiinnostuksesta ja tuesta.

M&A-podcast: Maasta – poistu!4.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Maastapoistumis- eli arvonnousuvero on poliittisen keskustelun ärtynyt näppylä, jota puolueet eri syistä puristelevat. Onko se verovimmaisten turhaa puuhailua vai sisältyykö siihen oikea moraalinen pointti? Pitääkö vero hylätä Suomen kilpailukyvyn nimissä vai onko se väärä kannuste, joka ajaa yrittäjän pois maasta? M&A-podcastin jyrkät eetikot ratkaisevat tämän ohella kysymykset (1) onko robotti sittenkin duunarin kaveri, ja (2) mikä kirja pitää juuri nyt lukea, jos haluaa todella päteä.