MAAHANMUUTTAJANAISTEN HEIKKO TYÖLLISYYS HEIJASTUU HEIDÄN LASTENSA PÄRJÄÄMISEEN

Maahanmuuttajanaisten työllisyysaste on Suomessa alhaisempi kuin Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Heikko työllisyysaste heikentää heidän integroitumistaan yhteiskuntaan ja rapauttaa julkisen talouden kantokykyä. Naisten heikko työmarkkina-asema siirtyy eteenpäin heidän lapsilleen, kirjoittaa EVAn ekonomisti Sanna Kurronen EVA Arviossa Maahanmuuttajanaisten loukku.

Lähde: Nordic statistics
Ulkomailla syntyneiden 20–64-vuotiaiden naisten työllisyysasteet taustamaan mukaan eri Pohjoismaissa vuonna 2016 (%) Lähde: Nordic statistics

”Suomen passivoiva työttömyysturva ja kotihoidontuki näyttäisivät olevan syitä maahanmuuttajanaisten erityisen heikolle työllisyydelle verrattuna muihin Pohjoismaihin”, Sanna Kurronen sanoo.

Erityisen ongelmallinen maahanmuuttajanaisten kohdalla on kotihoidontuki, joka mahdollistaa lapsen hoitamisen kotona kolmevuotiaaksi asti. Pohjoismaisissa verrokkimaissa yhtä pitkää hoitovapaata ei ole. Maahanmuuttajat käyttävät kotihoidontukea kantaväestöä useammin ja pidempään.

Äidin työmarkkina-asema vaikuttaa tutkitusti lasten menestykseen koulutuksessa ja työmarkkinoilla. Yhteys on erityisen vahva maahanmuuttajilla, varsinkin äidin asema vaikuttaa tyttären menestykseen.

Kotihoidontuen poiston lisäksi myös muita keinoja maahanmuuttajanaisten työllisyyden kohentamiseksi on syytä käyttää. Esimerkiksi jo kotouttamissuunnitelman on osoitettu kohentavan maahanmuuttajien lasten opintomenestystä. Kotouttamisessa voitaisiin ohjata myös naisia nykyistä vahvemmin työelämään. Yksityisen sektorin palkkatuki on tutkimuksissa todettu toimivaksi työllisyystoimeksi maahanmuuttajien kohdalla.

”Suomalainen yhteiskunta perustuu siihen, että kaikki työkykyiset aikuiset käyvät töissä. Maahanmuuttajat eivät voi olla poikkeus. Maahanmuuttajien työllisyyden nostaminen on erityisen tärkeää, sillä työssäkäynti lisää osallisuutta, parantaa integroitumista yhteiskuntaan ja kohentaa myös heidän lastensa tulevaa sosioekonomista asemaa”, Kurronen sanoo.

Sanna Kurronen: Maahanmuuttajanaisten loukku -EVA Arvio tiistaina 9.2. kello 6.00 osoitteessa www.eva.fi

Lisätiedot: ekonomisti Sanna Kurronen, sanna.kurronen@eva.fi  tai +358 50 589 8886

Julkaisun ennakkopyynnöt: viestintäpäällikkö Heini Larros, heini.larros@eva.fi tai +358 40 526 9728

Lähde: Nordic statistics
EVAn Ekonomisti Sanna Kurronen. Kuva: Karoliina Paavilainen / EVA

SUOMALAISET KAVAHTAVAT JULKISTA VELKAA, MUTTA PELKÄÄVÄT LEIKKAUKSIA26.1.2021 06:00:00 EETTiedote

Suomalaisista 64 prosenttia arvioi, että julkisen talouden nopea velkaantuminen on suuri huoli, sillä tuleville sukupolville jää velasta kohtuuton lasku, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. Yhteinen näkemys julkisesta taloudesta jää kuitenkin siihen. Suomalaiset jakaantuvat voimakkaasti poliittisen suuntautumisen mukaan, kun kysytään, pitäisikö velkaa purkaa mieluummin veronkiristyksillä vai palveluiden ja etuuksien leikkauksilla.

ARVO- JA ASENNETUTKIMUS: ONGELMAT KASAUTUVAT ALKOHOLIONGELMISTA KÄRSIVIIN PERHEISIIN13.1.2021 06:00:00 EETTiedote

Perhepiirissään alkoholin ongelmakäyttöön törmänneet ovat neljä kertaa keskimääräistä useammin kohdanneet perheessään myös huume- tai lääkeriippuvuutta ja kolme kertaa useammin väkivaltaa sekä kiusaamista tai hyväksikäyttöä, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. Peliriippuvuutta, köyhyyttä ja syrjäytymistä esiintyy alkoholiongelmaisissa perheissä ja parisuhteissa kaksi kertaa koko väestöä todennäköisemmin.

EVAn Verokone: Kaikkien palkansaajien tuloverotus kiristyy – pienipalkkaisten eniten22.12.2020 06:00:00 EETTiedote

Kaikkien palkansaajien tuloverotus kiristyy vuonna 2021. Eniten kiristyy pienipalkkaisten tuloverotus. Pienituloisen 1 250 euroa bruttona kuukaudessa ansaitsevan palkansaajan tuloverotus kiristyy ensi vuonna 0,4 prosenttiyksikköä. Vuosi 2021 katkaisee pitkään jatkuneen pienituloisia suosivan veropolitiikan linjan. Keskituloisen 3 250 euroa ansaitsevan palkansaajan tuloveroaste nousee 0,3 prosenttiyksikköä ja korkeimmilla ansiotasoilla korotus on 0,2 prosenttiyksikköä.