Maailmalla yleistyvä hiv-estolääkitys tulossa Suomeen

Hiv-tartunnat ennaltaehkäisevää prep-lääkitystä suositellaan käytettäväksi Suomessa. Uusi viranomaisohje suosittaa lääkitystä henkilöille, joilla on korkea riski saada hiv-tartunta. Estolääkityksen käyttöönotto on vähentänyt hiv-tartuntoja kaikissa maissa, joissa se on saatavilla. Suomessa käytön esteenä on rinnakkaisvalmisteiden saatavuus.

Hivpointin asiantuntijat keskustelevat hiv-estolääkityksen mahdollisuuksista ja riskeistä osana Lääkäri 2019 -tapahtumaa 9.-11.1. Tapahtumassa käsitellään uutta terveydenhuollon henkilöstölle tarkoitettua ohjetta koskien prep-estolääkitystä (PrEP, pre-exposure prophylaxis). Prep on ennaltaehkäisevä lääkitys ja tarkoitettu henkilöille, joilla ei ole hiv-tartuntaa.

”Jokaisen lääkärin pitää tietää, mikä prep on ja kenelle se soveltuu. Se on tärkeä hivin ennaltaehkäisykeino korkeassa hiv-riskissä oleville henkilöille,” kertoo Hivpointin hankekoordinaattori, seksuaalineuvoja Sami Tuunainen. ”Oikein käytettynä lääkitys ehkäisee tehokkaasti tartuntoja. Esimerkiksi Lontoossa hiv-tartunnat miestenvälisessä seksissä ovat laskeneet 44 prosenttia prepin, hiv-lääkityksen sekä matalan kynnyksen seksitauti- ja hiv-testauksen ansiosta.”

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtama kansallinen hiv- ja hepatiittiasiantuntijaryhmä julkaisee ohjeistuksen prep-lääkityksestä vuoden 2019 alussa. Ohje suosittelee estolääkitystä jokaiselle, jolla on korkea riski saada hiv-tartunta. Prep-lääkityksen tehosta on vahva näyttö miehillä, joilla on miesten välistä seksiä. Prepiä tulee harkita myös muihin ryhmiin kuuluville, jos tartunnan riski on erityisen suuri.

”Näyttö prepin hyödyistä on kasvattanut kiinnostusta lääkitystä kohtaan erityisesti homo- ja bimiesten keskuudessa,” sanoo Tuunainen. ”Teettämässämme tutkimuksessa 42 prosenttia vastaajista oli kiinnostuneita prep-lääkityksestä. Prepin käytöstä kiinnostuneiden mukaan lääkkeen tulisi olla käyttäjälle ilmainen tai se saisi maksaa käyttäjälle enimmillään 50 euroa kuukaudessa.”

Käyttäjille maksuton tai edullinen prep-lääkitys on saatavilla useissa Länsi-Euroopan maissa. Suomessa käytön esteenä on alkuperäisen lääkkeen kallis hinta. Kohtuuhintaisten rinnakkaisvalmisteiden puuttuessa prep-lääkkeet haetaan tai tilataan lähes poikkeuksetta ulkomailta.

”Nykyinen tilanne ohjaa lääkityksen tarvitsijat terveydenhuollon virallisten kanavien ulkopuolelle. Prep on tehokas vain oikein käytettynä, ja valvomattomana sen käyttöön voi liittyä terveysriskejä sekä käyttäjälle itselleen että hänen seksikumppaneilleen. Suomessa tulee varmistaa prepin oikea, terveydenhuollon ammattilaisten seurannassa tapahtuva käyttö. Kohtuuhintaisen prep-lääkkeen Suomen markkinoille tulo mahdollistaisi sen, että tämä todistetusti tehokas hivin ennaltaehkäisymuoto saataisiin täysimääräisesti sitä tarvitsevien saataville,” Tuunainen päättää.

Lisätietoja:

Hivpointin Checkpoint-hankekoordinaattori Sami Tuunainen, p. 040 552 4089, sami.tuunainen@hivpoint.fi

Hiv-säätiön ylläpitämän Hivpointin (ent. Hiv-tukikeskus) tarkoituksena on hiv-tartuntojen ennaltaehkäiseminen, tartunnan saaneiden, tartunnasta huolestuneiden ja heidän läheisten tukeminen sekä hiv-tartunnan saaneiden ihmis- ja perusoikeuksien edistäminen.

Hivpoint selvitti saavutettavuuttaan asiakkaiden silmissä17.5.2018 13:01:52 EESTTiedote

Hivpoint selvitti keväällä 2018 ensimmäistä kertaa saavutettavuuttaan. Saavutettavuustutkimuksessa arvioidaan asiakkaiden mahdollisuutta käyttää järjestön palveluja ottaen huomioon muun muassa kulttuuri- ja kielitausta, sukupuoli ja vammaisuus/vammattomuus. Hivpoint toteuttaa yhteistyössä Trasek ry:n kanssa ensimmäisen trans-, muun- ja intersukupuolisille, sukupuoleltaan queereille sekä sukupuolettomille ihmisille tarkoitetun hiv-testauksen kansainvälisenä homo-, bi- ja transfobian vastaisena päivänä torstaina 17.5.2018.

”Tarvittavat testit ilman noloja tilanteita tai vääntöä” - Ainutlaatuinen kyselytutkimus homo- ja bimiesten seksuaaliterveydestä28.2.2018 09:15:00 EETTiedote

Homo- ja bimiesten huomioiminen terveydenhuollossa jättää toivomisen varaa, paljastaa Hivpointin ja Positiiviset ry:n kyselytutkimus. Ainutlaatuinen aineisto valottaa yli tuhannen vastaajan terveyskäyttäytymistä ja hiviin liittyviä asenteita. Kyselyn tulokset julkistetaan järjestöjen yhteisen Seksipertti-kampanjan päätösseminaarissa tänään 28.2.2018.

Opetusalan ammattilaiset purkavat koulumaailman sukupuoli- ja seksuaalisuusnormeja 24.4.2017 Monitoimitalo 13:ssa Tampereella21.4.2017 09:45:23 EESTTiedote

Hivpoint, Tampereen kaupunki sekä Pirkanmaan Setan Sinuiksi-palvelu järjestävät ma 24.4.2017 koulutuksen Monitoimitalo 13:ssa (Satakunnankatu 13), jonka aiheena on seksuaalinen suuntautuminen ja sukupuolen moninaisuus koulumaailmassa. Suosituksi osoittautunut koulutus on keräämässä paikalle reilusti yli satapäisen joukon Pirkanmaan alueen kouluterveydenhoitajia, -kuraattoreja, -psykologeja, terveystiedon opettajia sekä muita koulun ammattilaisia. Koulutus pyrkii vahvistamaan ammattilaisten osaamista muun muassa sukupuolitietoisen opetuksen toteuttamisessa. Opetushallituksen ohjeistuksen mukaan sukupuolitietoinen opetus tunnistaa sukupuolittavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä ja siinä huomioidaan, että sukupuolia on enemmän kuin kaksi. Sukupuolitietoisessa opetuksessa tunnistetaan seksuaalisten suuntautumisten ja identiteettien moninaisuus. Se kuuluu Opetushallituksen ohjeistamaan yhdenvertaisuuden edistämiseen oppilaitoksissa.

Vasemmistoliiton kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen jatkaa Hiv-säätiön hallituksen puheenjohtajana8.2.2017 14:18:31 EETTiedote

Hiv-tartuntojen ennaltaehkäisystä sekä hiv-tartunnan saaneiden hyvinvoinnista ja oikeuksista Suomessa vastaava Hiv-säätiö valitsi vuosikokouksessaan 7.2.2017 Vasemmistoliiton kansanedustaja Aino-Kaisa Pekosen jatkamaan säätiön hallituksen puheenjohtajana. "Hiv-säätiön ylläpitämä Hiv-tukikeskus muutti nimensä vuoden vaihteessa Hivpointiksi ja ottaa yhä vahvemman asiantuntijaroolin hivin ennaltaehkäisyn kehittämisessä Suomessa. Olemme aktiivisesti mukana uusien hivin ennaltaehkäisykeinojen, kuten PEP- ja PrEP-lääkitysten ja hiv-kotitestien käyttöön oton edistämisessä. Lisäksi teemme töitä sen eteen, että hivin kannalta haavoittuvassa asemassa olevat väestöryhmät saisivat laadukkaampaa seksuaaliterveysneuvontaa ja testauspalvelut olisivat heille paremmin saatavilla. Olen otettu, että saan jatkaa tässä merkittävässä terveyden ja yhdenvertaisuuden edistämistyössä", toteaa toisen hallituskautensa Hiv-säätiössä aloittanut kansanedustaja Pekonen.