Maailmalla yleistyvä hiv-estolääkitys tulossa Suomeen

Hiv-tartunnat ennaltaehkäisevää prep-lääkitystä suositellaan käytettäväksi Suomessa. Uusi viranomaisohje suosittaa lääkitystä henkilöille, joilla on korkea riski saada hiv-tartunta. Estolääkityksen käyttöönotto on vähentänyt hiv-tartuntoja kaikissa maissa, joissa se on saatavilla. Suomessa käytön esteenä on rinnakkaisvalmisteiden saatavuus.

Hivpointin asiantuntijat keskustelevat hiv-estolääkityksen mahdollisuuksista ja riskeistä osana Lääkäri 2019 -tapahtumaa 9.-11.1. Tapahtumassa käsitellään uutta terveydenhuollon henkilöstölle tarkoitettua ohjetta koskien prep-estolääkitystä (PrEP, pre-exposure prophylaxis). Prep on ennaltaehkäisevä lääkitys ja tarkoitettu henkilöille, joilla ei ole hiv-tartuntaa.

”Jokaisen lääkärin pitää tietää, mikä prep on ja kenelle se soveltuu. Se on tärkeä hivin ennaltaehkäisykeino korkeassa hiv-riskissä oleville henkilöille,” kertoo Hivpointin hankekoordinaattori, seksuaalineuvoja Sami Tuunainen. ”Oikein käytettynä lääkitys ehkäisee tehokkaasti tartuntoja. Esimerkiksi Lontoossa hiv-tartunnat miestenvälisessä seksissä ovat laskeneet 44 prosenttia prepin, hiv-lääkityksen sekä matalan kynnyksen seksitauti- ja hiv-testauksen ansiosta.”

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtama kansallinen hiv- ja hepatiittiasiantuntijaryhmä julkaisee ohjeistuksen prep-lääkityksestä vuoden 2019 alussa. Ohje suosittelee estolääkitystä jokaiselle, jolla on korkea riski saada hiv-tartunta. Prep-lääkityksen tehosta on vahva näyttö miehillä, joilla on miesten välistä seksiä. Prepiä tulee harkita myös muihin ryhmiin kuuluville, jos tartunnan riski on erityisen suuri.

”Näyttö prepin hyödyistä on kasvattanut kiinnostusta lääkitystä kohtaan erityisesti homo- ja bimiesten keskuudessa,” sanoo Tuunainen. ”Teettämässämme tutkimuksessa 42 prosenttia vastaajista oli kiinnostuneita prep-lääkityksestä. Prepin käytöstä kiinnostuneiden mukaan lääkkeen tulisi olla käyttäjälle ilmainen tai se saisi maksaa käyttäjälle enimmillään 50 euroa kuukaudessa.”

Käyttäjille maksuton tai edullinen prep-lääkitys on saatavilla useissa Länsi-Euroopan maissa. Suomessa käytön esteenä on alkuperäisen lääkkeen kallis hinta. Kohtuuhintaisten rinnakkaisvalmisteiden puuttuessa prep-lääkkeet haetaan tai tilataan lähes poikkeuksetta ulkomailta.

”Nykyinen tilanne ohjaa lääkityksen tarvitsijat terveydenhuollon virallisten kanavien ulkopuolelle. Prep on tehokas vain oikein käytettynä, ja valvomattomana sen käyttöön voi liittyä terveysriskejä sekä käyttäjälle itselleen että hänen seksikumppaneilleen. Suomessa tulee varmistaa prepin oikea, terveydenhuollon ammattilaisten seurannassa tapahtuva käyttö. Kohtuuhintaisen prep-lääkkeen Suomen markkinoille tulo mahdollistaisi sen, että tämä todistetusti tehokas hivin ennaltaehkäisymuoto saataisiin täysimääräisesti sitä tarvitsevien saataville,” Tuunainen päättää.

Lisätietoja:

Hivpointin Checkpoint-hankekoordinaattori Sami Tuunainen, p. 040 552 4089, sami.tuunainen@hivpoint.fi

Hiv-säätiön ylläpitämän Hivpointin (ent. Hiv-tukikeskus) tarkoituksena on hiv-tartuntojen ennaltaehkäiseminen, tartunnan saaneiden, tartunnasta huolestuneiden ja heidän läheisten tukeminen sekä hiv-tartunnan saaneiden ihmis- ja perusoikeuksien edistäminen.

Hivpoint toivottaa hiv-estolääkityksen tervetulleeksi - prepin käytöstä nyt kansallinen ohjeistus ja edullisemmat rinnakkaisvalmisteet markkinoille17.4.2019 06:00:00 EESTTiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen uusi ohje suosittaa hiv-estolääkitystä henkilöille, joilla on korkea riski saada hiv-tartunta. Prep-estolääke on osana kokonaisvaltaista ennaltaehkäisyä vähentänyt hiv-tartuntoja kaikissa maissa, joissa se on saatavilla. Oikein käytettynä lääkitys antaa jopa 99 prosentin suojan hiv-tartuntoja vastaan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtama kansallinen hiv- ja hepatiittiasiantuntijaryhmä julkaisee koko Suomen terveydenhuoltoa koskevan suosituksen prep-hoidosta tänään 17.4.2019.