Maailman onnellisimman ihmisen etsimisellä voittoon - Kuntamarkkinoinnin SM-kulta Vaasaan

Shortlistalla olleet työt olivat tuomariston mukaan vaikuttavia kampanjoita, joissa oli huomioutu tavoitteet, mittarit ja käytetyt kanavat. Tuomaristoa ilahdutti myös kampanjoiden pitkäjänteisyys ja niiden liittyminen kunnan strategiaan.
Maailman onnellisimman ihmisen etsiminen toi voiton Vaasaan
Vaasan kampanjassa etsittiin, ei enempää eikä vähempää, maailman onnellisinta ihmistä. Kaupungin pitkäaikaisena tavoitteena on olla 100 000 asukkaan kaupunki sekä toimia veturina ja vetovoimaisena paikkana ihmisille, jotka haluavat tehdä maailmasta paremman paikan tekemällä merkityksellistä työtä.
Vaasan kaupunki etsintäkuulutti ehdokkaita Vaasan seudulta maailman onnellisimmaksi ihmiseksi ja valitsi tämän Onnellisuusillassa 2021. Kampanja tavoitti eri medioissa yli 3 miljoonaa ihmistä ja sen vaikutukset olivat positiiviset kaupungin vetovoimalle. Onnellisten ihmisten etsiminen jatkui myös ”Kuuletko onnellisen työelämän kutsun” vaiheella.
Tuomaristo arvosti Vaasan kampanjassa monen tasoiseen strategiaan vahvasti kytkeytyvää hyvää mieltä, joka sopii hienosti aikaansa, ja tavoitti kohderyhmänsä monipuolisin keinoin ja yhteistyöllä.
- Mittareina käytetty myös laadullisia mittareita, joiden mittaaminen on haastavampaa kuin määrällisten. Vaasan hyvänmielen kampanja on osoitus onnistuneen kuntamarkkinoin vaikutuksesta kaupungin elinvoimaan ja houkuttelevuuteen, toteaa Kuntaliiton markkinointipäällikkö Eija Rautiainen.
Save Salla kampanjalla hopeaa ja Pohjolan rengastiellä pronssi Ouluun
Kilpailussa hopealle sijoittui Sallan kunnan ja House of Laplandin kampanja Save Salla / Salla 2032. Alkuvuonna 2021 Salla kunta ilmoitti hakevansa vuoden 2032 kesäolympialaisia. Tätä seuranneessa kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa ilmoitettiin, että kyseessä oli ilmastokampanja, jolla Sallan kunta haastoi maailman nykyistä vaikuttavampiin ilmastotoimiin.
Tuomaristo piti Sallan kampanjaa upeana kansainvälisenä kampanjana ajankohtaisesta teemasta. Toteutus koettiin oivaltavana, rohkeana, isoja yleisöjä kansainvälisestikin puhuttelevana. Kampanja on myös levinnyt maailmalla ilman maksettua mainontaa.
Pronssi matkasi tällä kertaa Ouluun ja sen sai Oulun matkailu Oy:n kampanja Pohjolan rengastie. Vuonna 2021 avattu Pohjolan rengastie on matkailullisesti merkittävä uusi monikohteinen kiertomatkatuote (9 matkailualuetta). Konsepti on alusta sekä innovatiiviselle yhteismarkkinoinnille että yhteiskehittämiselle.
Tuomaristo nautti perusteellisesti kuvatusta uuden alueellisen yhteismarkkinoinnin mallista, jolla on selkeä kehittymispotentiaali. Huolellisesti suunniteltu visuaalinen ilme sai myös paljon kiitosta.
Kunniamaininnat menivät tällä kertaa Nokian kaupungin Viinikanniemi, asumisen järvihelmi Nokialla -kampanjalle ja Rautavaaran Luonnostaan luontomatkailun helmeksi -kampanjalle.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestetään nyt 17. kerran kaikille kuntataustaisille organisaatioille. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 700 markkinointiprosessia tai ‑kampanjaa mm. elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta.
Kilpailun Järjestäjinä toimivat Suomen Kuntaliitto ry, Seudulliset kehittämisyhteisöt SEKES ry ja Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry. Kilpailun yhteistyöyritykset Sanoma ja Miltton mahdollistavat kampanjapalkinnot.
Linkit:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katariina PohjolaViestinnän asiantuntijaSuomen Kuntaliitto ry
Puh:+358 50 355 2574katariina.pohjola@kuntaliitto.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta

Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI
09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.
Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntaliitto vetoaa valtioneuvostoon ja ministeriöihin: lakihankkeiden lausuntoaikoja pidennettävä kesälomakaudella26.6.2025 12:10:12 EEST | Tiedote
Kuntaliitto vetoaa valtioneuvostoon ja ministeriöihin, jotta lakihankkeiden lausuntokierroksia ei ajoitettaisi kesälomien ajaksi. Kunnille ei jää kesäkaudella aikaa valmistella ja jättää lausuntoja niitä koskeviin lakeihin ja asetuksiin.
Kuntaliitto selvitti: Suomalaiset samaistuvat vahvasti kotikuntaansa - kiinnostavia kuntakohtaisia eroja18.6.2025 01:00:00 EEST | Tiedote
Mihin kuntiin tai alueisiin samaistut? Kuntaliiton tuore Kuntalaistutkimus osoittaa, että suomalaiset samaistuvat yhä vahvasti kotikuntaansa, erityisesti pienissä kunnissa ja iäkkäämmissä ikäryhmissä. Paikallisuus elää vahvana arjessa, vaikka samaan aikaan Eurooppa ja maakunta kasvattavat merkitystään. Kärkikolmikkona samaistumisessa ovat Suomi, Pohjoismaat ja kotikunta. Kotikuntaansa samaistuvien määrä kuitenkin vaihtelee merkittävästi eri puolilla Suomea. Tutkimuksesta selviää myös, että mitä vahvemmin suomalaiset kokevat kuuluvansa kotikuntaansa, sitä enemmän he luottavat päätöksentekoon ja ovat tyytyväisempiä kunnan palveluihin. Samaan aikaan uudet hallinnolliset rakenteet etsivät vielä paikkaansa ihmisten arjessa: hyvinvointialueet eivät vielä tunnu omilta. Kuntalaistutkimukseen vastasi 10 500 suomalaista 46 kunnasta ja kaupungista. Liitedioista pääsee tutustumaan kuntakohtaisiin tuloksiin. Esimerkiksi Naantalissa ja Inarissa samaistuminen kotikuntaan on poikkeuksellisen vahvaa. S
Joka kolmas kuntapäättäjä on kohdannut häirintää tai uhkailua6.6.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Kolme kymmenestä kuntapäättäjästä on kokenut häirintää tai uhkailua kuluvalla valtuustokaudella, ilmenee Kuntaliiton tuoreesta Kuntapäättäjätutkimuksesta. Häirintää kokevat erityisesti naiset ja näkyvissä luottamustehtävissä toimivat. Häirinnän muodoista yleisimpiä ovat asiaton palaute mediassa (57 %), sanalliset uhkaukset tai aggressio kasvokkain (43 %) sekä maalittaminen (35 %). Sosiaalisessa mediassa tapahtuneet uhkaukset ovat hieman vähentyneet vuodesta 2020. Samalla tutkimus osoittaa myös valonpilkahduksia: keskusteluilmapiiri kunnissa on monin paikoin parantunut.
Vauvarahaa maksavien kuntien määrä kasvussa2.6.2025 09:24:01 EEST | Tiedote
Vauvaraha on yleistynyt erityisesti pienissä kunnissa, joissa etsitään tapoja tukea perheitä ja houkutella uusia asukkaita, selviää Kuntaliiton tuoreesta selvityksestä. Vastasyntyneitä muistetaan jollain tavalla lähes 120 kunnassa, ja vauvarahaa maksetaan 64 kunnassa. Suurimmillaan vauvaraha on 10 000 euroa. – Vaikka vauvaraha ei ratkaise väestörakenteen muutoksia, monessa kunnassa sen avulla halutaan viestiä, että lapset ja lapsiperheet ovat arvokkaita sekä tukea perheiden arkea, sanoo kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen Kuntaliitosta.
Vasa är Årets klimatkommun 202522.5.2025 14:40:00 EEST | Pressmeddelande
Kommunförbundet premierade Vasa stad med titeln Årets klimatkommun vid Kommunernas klimatkonferens i Åbo 22.5.2025. Kommunförbundet delar ut priset vartannat år. Urvalskriterierna baserar sig på resultaten av kommunernas arbete för att uppnå koldioxidneutralitet. Den premierade kommunen ska kommunicera på ett effektfullt och ansvarsfullt sätt, vara engagerad i förändringen och få konkreta resultat.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme