Maailman suurin tutkimusohjelma laitetaan uusiksi – Suomelle portti menestykseen avattu: Tavoitteeksi tuplasti rahaa EU:lta

EU-komission korkean tason ryhmä on tänään kertonut Brysselissä suosituksensa EU:n tutkimus- ja kehitysohjelman jatkosta. Yritysten ja julkisen sektorin yhteistyötä painottavat suositukset ovat hyvin linjassa sekä teknologiateollisuuden että OECD:n aiemmin keväällä antaman raportin kanssa. Lähtökohtana on tutkimuksen ja innovaatioiden merkitys taloudelliselle kasvulle ja hyvinvoinnille. Nyt Suomella on mahdollisuus saada merkittävästi lisää EU-rahaa ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Niitä tarjoaa esimerkiksi Suomessa ideoitu P4.0-innovaatiomalli.

EU:n korkean taso ryhmä esitteli suosituksensa tänään Brysselissä. Keskellä edessä innovointikomissaari Carlos Moedas ja ryhmän puheenjohtaja Pascal Lamy. DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala takarivissä vasemmalla. Kuva: EU, Georges Boulougouris

Teknologiateollisuus ry, DIMECC Oy:

Lehdistötiedote 3.7.2017 klo 13.00

”Teknologiateollisuus on samaa mieltä ryhmän antamien suositusten kanssa. Suositukset antavat toteutuessaan suomalaisille teknologiayrityksille mahdollisuuksia päästä nykyistä paremmin mukaan kansainvälisiin liiketoiminta- ja innovaatioverkostoihin. Suomi tarvitsee EU:n 9. innovaatio- ja tutkimuspuiteohjelman valmistelua ja hyödyntämistä koskevan kansallisen strategian, jossa huomioidaan yritysten ja elinkeinoelämän tarpeet. Tavoitteena tulee olla suomalaisten toimijoiden saaman puiteohjelmarahoituksen kaksinkertaistaminen nykytasosta”, Teknologiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jorma Turunen kiittää.

”On välttämätöntä, että Suomeen muodostetaan yritysvetoinen julkisen ja yksityisen sektorin innovaatiokumppanuusmalli. Näin voimme edistää innovaatioilla kasvua.”

Yritystemme viestejä Euroopan innovaatio-osaamisen huippua edustavaan ryhmään vei Suomesta DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Suomalainen teknologiateollisuus on ollut mukana kehittämässä P4.0-innovaatiomallia, jonka periaatteet on suuressa määrin omaksuttu EU:n nimeämän ryhmän uusiin suosituksiin. Kun aiemmin on puhuttu julkisen ja yksityisen sektorin PPP-yhteistyöstä (Public Private Partnership), nyt tuodaan mukaan neljäs P, People. Samalla 4.0 viittaa neljänteen, digitaaliseen teolliseen vallankumoukseen.

”P4.0 on koko Suomelle portti menestykseen digitalisoituvassa maailmassa. P4.0 avaa DIMECC Oy:hyn luodun, yritysten ja tutkimuksen huippua edustavan innovaatiojärjestelmän aivan uudella tavalla. Ihmiset pääsevät mukaan koulutuksen kautta ja tarjoamme monille työttömille mahdollisuuden. Tuomme mukaan startupit ja pääomasijoittajat, kaikki hyötyvät”, toteaa yksi idean isistä Tomas Hedenborg. Hedenborg on koko eurooppalaisen valmistavan teollisuuden kattojärjestön Orgalimen presidentti ja Teknologiateollisuuden hallituksen jäsen.

Valtava mahdollisuus Suomelle: rahaa, työpaikkoja ja menestystä

Suositusten keskeinen viesti on, että Euroopassa toimivat yritykset tekisivät tiiviimpää tutkimus- ja tuotekehitysyhteistyötä ratkaistakseen globaaleja yhteiskunnallisia haasteita, kuten ilmastonmuutos tai väestörakenteen muutos. Yhteisten ongelmien ratkaisemisen lisäksi yhteistyö luo uutta liiketoimintaa.

”Kun nämä suositukset saadaan voimaan, meillä Suomessa on ainutlaatuinen mahdollisuus lisätä EU:lta saamaamme rahoitusta. Suosituksiin sisältyy se, että EU jakaa tutkimusrahaa etenkin niille, jotka uusia suosituksia noudattavat. Suomalaisilla yrityksillä ja tutkimuslaitoksilla on nyt mahtava mahdollisuus saada paljon nykyistä suurempi osuus noin 120 miljardin euron tutkimuspotista”, kiteyttää ryhmän suomalaisjäsen Harri Kulmala.

Teollisuuden työntekijäjärjestöt ovat olleet vahvasti mukana P4.0:aa edistämässä.

”Me näemme tässä suuren kansalllisen mahdollisuuden. Innovaatiot lisäävät kilpailukykyä, johon taas perustuu kasvu ja uusien työpaikkojen syntyminen. Siksi P4.0-innovaatiomalliin panostaminen Suomessa olisi niin työntekijöiden, teollisuuden kuin koko maankin etu ja toivomme hartaasti, että hallitus siihen tarttuu”, painottaa Jorma Malinen, ammattiliitto PRO:n puheenjohtaja.

Korkean tason työryhmän suositukset: http://ec.europa.eu/research/evaluations/pdf/archive/other_reports_studies_and_documents/hlg_2017_report.pdf

Jorma Turunen, toimitusjohtaja, Teknologiateollisuus ry, 050 044 5444, jorma.turunen@teknologiateollisuus.fi

Tomas Hedenborg, presidentti, Orgalime, 050 310 1999, tomas.hedenborg@fastems.com

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Jorma Malinen, puheenjohtaja, Ammattiliitto Pro, 050 576 0389, jorma.malinen@proliitto.fi

Europe’s most extensive Innovator joins Europe’s most effective Innovator – Demola and 700 000 Students join DIMECC to Boost Industrial Renewal28.5.2018 10:30Tiedote

Students now have the opportunity to join the work of DIMECC Ltd, the most effective innovator in Europe and the most important innovation platform of the Finnish Industry. The forerunner of digital transformation, DIMECC, has bought a minority share of Demola Global Ltd, the most extensive facilitator of business renewal in the EU. ‘DIMECC and Demola together have a unique capacity to creatively disrupt and boost industrial renewal, with extreme speed as well as through our enduring cooperation platform’, praises CEO Harri Kulmala of DIMECC.

Opiskelijat pääsevät mukaan koko Euroopan tehokkaimman innovoijan ja Suomen teollisuuden tärkeimmän innovaatioalustan DIMECC Oy:n työhön. Digitaalisen murroksen edelläkävijä DIMECC on ostanut vähemmistöosuuden Demola Global Oy:stä, joka on laajin yritysten uusiutumista fasilitoiva innovaatioalusta koko EU:ssa. "DIMECCin ja Demolan yhdistäminen merkitsee Suomelle ainutkertaista mahdollisuutta luoda teollisuudelle sekä nopeaa että pitkäkestoista yhteistyöalustaa", kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Tuhannet miljardit sensorit ohjaavat pian teollisuutta, josta DIMECC tekee älykkäämmän ja tuottavamman - Maailman IoT-huiput kokoontuvat perjantaina Nokialle Espooseen23.5.2018 15:01Tiedote

Maailman suurin ja vaikutusvaltaisin digitaalisuuden edistämiseen globaalisti keskittynyt järjestö, Industrial Internet Consortium (IIC), järjestää Suomessa huipputason tilaisuuden. DIMECC Intelligent Industry järjestää yhteistyössä IIC:n kanssa perjantaina Espoossa tapahtuman, jossa etsitään suuntaa digitalisoituvan teollisuuden tulevaisuudelle. ”On merkittävä tunnustus Suomen digitaaliselle osaamiselle, että IIC on valinnut juuri Suomen”, kiittää DIMECCin johtaman Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjä Antti Karjaluoto.

Finnish Shipowners to reinforce One Sea: The high profile Ecosystem boosts its Position as the Spearhead of the Autonomous Future of the Maritime World24.4.2018 09:00Tiedote

The Finnish Shipowners’ Association (FSA) has started an intensive cooperation with the international One Sea Ecosystem, striving to enable commercial autonomous maritime traffic by 2025. The aim is to create better conditions for significantly more energy-efficient and safer shipping. ‘We want to be part of the leading edge of digitalizing shipping with One Sea’, states CEO Tiina Tuurnala of the FSA.

Varustamot vahvistamaan One Sea -ekosysteemiä: Suomi yhä tukevammin keihäänkärjeksi maailman merenkulun digitalisoituvalle tulevaisuudelle24.4.2018 09:00Tiedote

Suomen Varustamot Ry on aloittanut tiiviin yhteistyön autonomista merenkulkua kehittävän kansainvälisen One Sea -ekosysteemin kanssa. Tarkoitus on luoda hyvässä yhteistyössä yhä paremmat edellytykset merkittävästi entistä energiatehokkaammalle ja turvallisemmalle merenkululle. ”Haluamme olla One Sea -ekosysteemin mukana digitalisoituvan merenkulun kärkikaartissa”, linjaa Suomen Varustamoiden toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

”Kolmen miljardin dollarin mies” – Antti Karjaluoto luotsaamaan älykkään teollisuuden potentiaalia26.3.2018 10:30Tiedote

Digitaalisen murroksen edistäjä Antti Karjaluoto on aloittanut teollisuutemme visionäärisen Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjänä. Tehtävänimike Disruptive Renewal Officer kuvaa digitalisaation tarjoamia valtaisia mahdollisuuksia, kun kärkiyrityksemme jalostavat datasta uusia tuotteita ja palveluita. Kone- ja metalliteollisuuden digitaalisen liikevaihdon arvioidaan nousevan Suomessa kolmella miljardilla eurolla vuoteen 2025 mennessä.