Maailman suurin tutkimusohjelma laitetaan uusiksi – Suomelle portti menestykseen avattu: Tavoitteeksi tuplasti rahaa EU:lta

3.7.2017 13:00 | DIMECC Oy

EU-komission korkean tason ryhmä on tänään kertonut Brysselissä suosituksensa EU:n tutkimus- ja kehitysohjelman jatkosta. Yritysten ja julkisen sektorin yhteistyötä painottavat suositukset ovat hyvin linjassa sekä teknologiateollisuuden että OECD:n aiemmin keväällä antaman raportin kanssa. Lähtökohtana on tutkimuksen ja innovaatioiden merkitys taloudelliselle kasvulle ja hyvinvoinnille. Nyt Suomella on mahdollisuus saada merkittävästi lisää EU-rahaa ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Niitä tarjoaa esimerkiksi Suomessa ideoitu P4.0-innovaatiomalli.

EU:n korkean taso ryhmä esitteli suosituksensa tänään Brysselissä. Keskellä edessä innovointikomissaari Carlos Moedas ja ryhmän puheenjohtaja Pascal Lamy. DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala takarivissä vasemmalla. Kuva: EU, Georges Boulougouris

Teknologiateollisuus ry, DIMECC Oy:

Lehdistötiedote 3.7.2017 klo 13.00

”Teknologiateollisuus on samaa mieltä ryhmän antamien suositusten kanssa. Suositukset antavat toteutuessaan suomalaisille teknologiayrityksille mahdollisuuksia päästä nykyistä paremmin mukaan kansainvälisiin liiketoiminta- ja innovaatioverkostoihin. Suomi tarvitsee EU:n 9. innovaatio- ja tutkimuspuiteohjelman valmistelua ja hyödyntämistä koskevan kansallisen strategian, jossa huomioidaan yritysten ja elinkeinoelämän tarpeet. Tavoitteena tulee olla suomalaisten toimijoiden saaman puiteohjelmarahoituksen kaksinkertaistaminen nykytasosta”, Teknologiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jorma Turunen kiittää.

”On välttämätöntä, että Suomeen muodostetaan yritysvetoinen julkisen ja yksityisen sektorin innovaatiokumppanuusmalli. Näin voimme edistää innovaatioilla kasvua.”

Yritystemme viestejä Euroopan innovaatio-osaamisen huippua edustavaan ryhmään vei Suomesta DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Suomalainen teknologiateollisuus on ollut mukana kehittämässä P4.0-innovaatiomallia, jonka periaatteet on suuressa määrin omaksuttu EU:n nimeämän ryhmän uusiin suosituksiin. Kun aiemmin on puhuttu julkisen ja yksityisen sektorin PPP-yhteistyöstä (Public Private Partnership), nyt tuodaan mukaan neljäs P, People. Samalla 4.0 viittaa neljänteen, digitaaliseen teolliseen vallankumoukseen.

”P4.0 on koko Suomelle portti menestykseen digitalisoituvassa maailmassa. P4.0 avaa DIMECC Oy:hyn luodun, yritysten ja tutkimuksen huippua edustavan innovaatiojärjestelmän aivan uudella tavalla. Ihmiset pääsevät mukaan koulutuksen kautta ja tarjoamme monille työttömille mahdollisuuden. Tuomme mukaan startupit ja pääomasijoittajat, kaikki hyötyvät”, toteaa yksi idean isistä Tomas Hedenborg. Hedenborg on koko eurooppalaisen valmistavan teollisuuden kattojärjestön Orgalimen presidentti ja Teknologiateollisuuden hallituksen jäsen.

Valtava mahdollisuus Suomelle: rahaa, työpaikkoja ja menestystä

Suositusten keskeinen viesti on, että Euroopassa toimivat yritykset tekisivät tiiviimpää tutkimus- ja tuotekehitysyhteistyötä ratkaistakseen globaaleja yhteiskunnallisia haasteita, kuten ilmastonmuutos tai väestörakenteen muutos. Yhteisten ongelmien ratkaisemisen lisäksi yhteistyö luo uutta liiketoimintaa.

”Kun nämä suositukset saadaan voimaan, meillä Suomessa on ainutlaatuinen mahdollisuus lisätä EU:lta saamaamme rahoitusta. Suosituksiin sisältyy se, että EU jakaa tutkimusrahaa etenkin niille, jotka uusia suosituksia noudattavat. Suomalaisilla yrityksillä ja tutkimuslaitoksilla on nyt mahtava mahdollisuus saada paljon nykyistä suurempi osuus noin 120 miljardin euron tutkimuspotista”, kiteyttää ryhmän suomalaisjäsen Harri Kulmala.

Teollisuuden työntekijäjärjestöt ovat olleet vahvasti mukana P4.0:aa edistämässä.

”Me näemme tässä suuren kansalllisen mahdollisuuden. Innovaatiot lisäävät kilpailukykyä, johon taas perustuu kasvu ja uusien työpaikkojen syntyminen. Siksi P4.0-innovaatiomalliin panostaminen Suomessa olisi niin työntekijöiden, teollisuuden kuin koko maankin etu ja toivomme hartaasti, että hallitus siihen tarttuu”, painottaa Jorma Malinen, ammattiliitto PRO:n puheenjohtaja.

Korkean tason työryhmän suositukset: http://ec.europa.eu/research/evaluations/pdf/archive/other_reports_studies_and_documents/hlg_2017_report.pdf

Jorma Turunen, toimitusjohtaja, Teknologiateollisuus ry, 050 044 5444, jorma.turunen@teknologiateollisuus.fi

Tomas Hedenborg, presidentti, Orgalime, 050 310 1999, tomas.hedenborg@fastems.com

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Jorma Malinen, puheenjohtaja, Ammattiliitto Pro, 050 576 0389, jorma.malinen@proliitto.fi

Säästöt jopa kymmeniä miljoonia euroja: DIMECCin teknologiaohjelma nopeutti yritysten tuotekehitystä jopa 250%5.7.2017 11:00Tiedote

Nelivuotinen IT-alan teknologiaohjelma DIMECC Need for Speed (N4S) lyhensi merkittävästi ohjelmaan osallistuneiden tuotesykliä. Tuotekehityksen nopeus tehostui joillakin jopa 100-250% laadun kärsimättä. Tämä on näkynyt myös parantuneena toimituskykynä ja asiakastyytyväisyytenä. Teknologiaohjelman ansiosta kuuden ison DIMECCin omistajayrityksen (Nokia, Tieto, Ericsson, Elisa Appelsin, F-Secure ja Bittium) yhteenlasketut säästöt vuositasolla ovat 40,7 miljoonaa euroa. Koska DIMECC on avoin ekosysteemi, jokainen Suomessa toimiva yritys voi päästä samoihin tuloksiin.

Jännitys kohoaa MPIDEA:ssa: Tuomareilla rikas kirjo ideoita arvioitavana3.5.2017 13:05Tiedote

Suomalaisen teollisuuden MPIDEA-kilpailuun saapuneet ehdotukset kattavat laajan kirjon ideoita käänteentekeviksi tuotteiksi ja palveluiksi. Yhteistä ideoille on, että niillä on määrä luoda maahamme merkittävä määrä uutta työtä. Teollisuuden tavoitteena on 100 000 uutta työpaikkaa. Vauhtia työllistämiseen on luvassa mitä moninaisimmin tavoin bioenergiasta digiteollisuuteen, tallennusmenetelmistä terveydenhuoltoon ja moneen muuhun innovatiiviseen ratkaisuun.

Metsiemme digiloikka tuo 100 M€ vuotuiset säästöt5.4.2017 14:40Tiedote

Suomen metsävarojen aiempaa parempi hyödyntäminen, kustannustehokkaampi puutavaralogistiikka ja kannattavampi metsänhoito takaavat merkittäviä lisätuottoja alalle. Tavoitteena on yli 100 miljoonan euron vuotuiset säästöt metsänomistajille, metsäyhtiöille ja koneyrittäjille, kun kaikki tieto metsistämme saadaan lähivuosina talteen ja käyttöön. Säästöt muodostavat jopa kymmenen prosenttia puun korjuun ja kuljetuksen 1,2 miljardin vuotuisista kustannuksista.