Maailman suurin tutkimusohjelma laitetaan uusiksi – Suomelle portti menestykseen avattu: Tavoitteeksi tuplasti rahaa EU:lta

EU-komission korkean tason ryhmä on tänään kertonut Brysselissä suosituksensa EU:n tutkimus- ja kehitysohjelman jatkosta. Yritysten ja julkisen sektorin yhteistyötä painottavat suositukset ovat hyvin linjassa sekä teknologiateollisuuden että OECD:n aiemmin keväällä antaman raportin kanssa. Lähtökohtana on tutkimuksen ja innovaatioiden merkitys taloudelliselle kasvulle ja hyvinvoinnille. Nyt Suomella on mahdollisuus saada merkittävästi lisää EU-rahaa ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Niitä tarjoaa esimerkiksi Suomessa ideoitu P4.0-innovaatiomalli.

EU:n korkean taso ryhmä esitteli suosituksensa tänään Brysselissä. Keskellä edessä innovointikomissaari Carlos Moedas ja ryhmän puheenjohtaja Pascal Lamy. DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala takarivissä vasemmalla. Kuva: EU, Georges Boulougouris

Teknologiateollisuus ry, DIMECC Oy:

Lehdistötiedote 3.7.2017 klo 13.00

”Teknologiateollisuus on samaa mieltä ryhmän antamien suositusten kanssa. Suositukset antavat toteutuessaan suomalaisille teknologiayrityksille mahdollisuuksia päästä nykyistä paremmin mukaan kansainvälisiin liiketoiminta- ja innovaatioverkostoihin. Suomi tarvitsee EU:n 9. innovaatio- ja tutkimuspuiteohjelman valmistelua ja hyödyntämistä koskevan kansallisen strategian, jossa huomioidaan yritysten ja elinkeinoelämän tarpeet. Tavoitteena tulee olla suomalaisten toimijoiden saaman puiteohjelmarahoituksen kaksinkertaistaminen nykytasosta”, Teknologiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jorma Turunen kiittää.

”On välttämätöntä, että Suomeen muodostetaan yritysvetoinen julkisen ja yksityisen sektorin innovaatiokumppanuusmalli. Näin voimme edistää innovaatioilla kasvua.”

Yritystemme viestejä Euroopan innovaatio-osaamisen huippua edustavaan ryhmään vei Suomesta DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Suomalainen teknologiateollisuus on ollut mukana kehittämässä P4.0-innovaatiomallia, jonka periaatteet on suuressa määrin omaksuttu EU:n nimeämän ryhmän uusiin suosituksiin. Kun aiemmin on puhuttu julkisen ja yksityisen sektorin PPP-yhteistyöstä (Public Private Partnership), nyt tuodaan mukaan neljäs P, People. Samalla 4.0 viittaa neljänteen, digitaaliseen teolliseen vallankumoukseen.

”P4.0 on koko Suomelle portti menestykseen digitalisoituvassa maailmassa. P4.0 avaa DIMECC Oy:hyn luodun, yritysten ja tutkimuksen huippua edustavan innovaatiojärjestelmän aivan uudella tavalla. Ihmiset pääsevät mukaan koulutuksen kautta ja tarjoamme monille työttömille mahdollisuuden. Tuomme mukaan startupit ja pääomasijoittajat, kaikki hyötyvät”, toteaa yksi idean isistä Tomas Hedenborg. Hedenborg on koko eurooppalaisen valmistavan teollisuuden kattojärjestön Orgalimen presidentti ja Teknologiateollisuuden hallituksen jäsen.

Valtava mahdollisuus Suomelle: rahaa, työpaikkoja ja menestystä

Suositusten keskeinen viesti on, että Euroopassa toimivat yritykset tekisivät tiiviimpää tutkimus- ja tuotekehitysyhteistyötä ratkaistakseen globaaleja yhteiskunnallisia haasteita, kuten ilmastonmuutos tai väestörakenteen muutos. Yhteisten ongelmien ratkaisemisen lisäksi yhteistyö luo uutta liiketoimintaa.

”Kun nämä suositukset saadaan voimaan, meillä Suomessa on ainutlaatuinen mahdollisuus lisätä EU:lta saamaamme rahoitusta. Suosituksiin sisältyy se, että EU jakaa tutkimusrahaa etenkin niille, jotka uusia suosituksia noudattavat. Suomalaisilla yrityksillä ja tutkimuslaitoksilla on nyt mahtava mahdollisuus saada paljon nykyistä suurempi osuus noin 120 miljardin euron tutkimuspotista”, kiteyttää ryhmän suomalaisjäsen Harri Kulmala.

Teollisuuden työntekijäjärjestöt ovat olleet vahvasti mukana P4.0:aa edistämässä.

”Me näemme tässä suuren kansalllisen mahdollisuuden. Innovaatiot lisäävät kilpailukykyä, johon taas perustuu kasvu ja uusien työpaikkojen syntyminen. Siksi P4.0-innovaatiomalliin panostaminen Suomessa olisi niin työntekijöiden, teollisuuden kuin koko maankin etu ja toivomme hartaasti, että hallitus siihen tarttuu”, painottaa Jorma Malinen, ammattiliitto PRO:n puheenjohtaja.

Korkean tason työryhmän suositukset: http://ec.europa.eu/research/evaluations/pdf/archive/other_reports_studies_and_documents/hlg_2017_report.pdf

Jorma Turunen, toimitusjohtaja, Teknologiateollisuus ry, 050 044 5444, jorma.turunen@teknologiateollisuus.fi

Tomas Hedenborg, presidentti, Orgalime, 050 310 1999, tomas.hedenborg@fastems.com

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Jorma Malinen, puheenjohtaja, Ammattiliitto Pro, 050 576 0389, jorma.malinen@proliitto.fi

Suomalainen DIMECC on globaalin innovaation huipulla 2025, visioi Rolls-Roycen Sauli Eloranta: ”DIMECC on teollisen innovaation yhtenäisin ja luotetuin kumppani”30.10.2017 18:00Tiedote

DIMECCin vuosiseminaari lähti maanantaina vauhdikkaasti liikkeelle, kun Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta maalasi Suomen teollisuuden merkittävimmän innovaatiotoimijan tulevaisuutta. Elorannan mukaan DIMECCin omistajat muodostavat niin ainutlaatuisen ekosysteemin, että sillä on Suomessa parhaat edellytykset nousta digitalisoituvan teollisuuden globaalin innovoinnin kärkeen.

MPIDEA 2017 -voittajan SFTecin menestys jatkuu: valittu valtion kärkihankkeeksi30.10.2017 12:00Tiedote

SFTec Oy:n Demotehdas-konsepti pk-yritysten osaamisen ja innovaatioiden yhdistämiseksi on valittu yhdeksi valtion kärkihankkeeksi ravinteiden kierrätyksessä. Oululaisen yrityksen menestystä pohjusti jo viime toukokuussa voitettu teollisuuden MPIDEA-ideakilpailu, joka toi yritykselle näkyvyyttä, uskottavuutta ja kontakteja. Seuraava MPIDEA-voittaja valitaan keväällä 2019. Voiton tänä vuonna pokannut Juha Roininen on mukana tänään maanantaina MPIDEA:n järjestäjän DIMECCin vuosiseminaarissa.

Uusi FLEX-ohjelma jatkaa Euroopan tuottavinta innovointia: Metalliteollisuutemme digitalisaatioon lisävauhtia30.10.2017 09:00Tiedote

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC edistää joustavan ja päästöttömän metallin valmistusta. Syksyllä vauhtiin päässeen FLEX-ohjelman tavoitteena on tuottaa innovaatioita ja luoda uutta liiketoimintaa sekä vahvistaa ekosysteemiä, joka muodostuu metallien valmistajista, yliopistoista, tutkimuslaitoksista ja pk-yrityksistä. DIMECCin innovaatio-ohjelmat on mitattu Euroopan tehokkaimmiksi: sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin 20-kertaisesti ja pk-yritysten innovointikapasiteetti on kolminkertaistunut. DIMECC esittelee tuloksellisia ohjelmiaan tänään ja huomenna vuosiseminaarissaan Turussa.

MEDIAKUTSU/ Muistutus: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa30.10.2017 08:00Kutsu

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC esittelee tuloksiaan Turussa Radisson Blu Marina Palace hotellissa 30.–31.10. pidettävässä vuosiseminaarissa. DIMECCin 10. vuosiseminaari kokoaa yhteen lähemmäs 200 teollisuusvaikuttajaa niin yrityksistä, akateemisesta maailmasta kuin koko suomalaisesta innovaatiokentästäkin. Parasta tulosta innovaatio-ohjelmista etsitään DIMECC Prize -kilpailussa maanantai-iltana.

MEDIAKUTSU: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa27.10.2017 18:30Kutsu