Maailman vesipäivä: Kyllähän tuhansien järvien maassa vettä riittää – vaan ei vahingoksi asti

Suomalainen haluaa kotonaan säästää vettä ennen kaikkea vesivarojen suojelun takia. Maailman vesipäivänä 22.3. 2020 If ja Uponor muistuttavat, että kiinnittämällä huomiota järkevään vedenkäyttöön sekä vesi- ja vuotovahinkojen ennaltaehkäisyyn säästät luontoa, pienennät lovea lompakossasi ja rauhoitat mielesi.

Uponorin tuoreen vedenkäyttötutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaiset haluavat säästää vettä enemmän vesivarojen suojelun kuin oman taloudellisen säästön takia. Vain harva oli sitä mieltä, ettei vettä tarvitse säästää millään tavalla. Jopa 67 prosentilla on kodissaan vettä säästävä wc-istuin ja 80 prosentilla uusi tai uutta vastaava astianpesukone.

Vuotava vesikaluste on todellinen tuhlaaja

Suomalainen käyttää vettä keskimäärin noin 155 litraa vuorokaudessa. Nelihenkisessä perheessä kulutus on jo 18 000 litraa kuukaudessa. Asuinmukavuudesta ei tarvitse nykyään juurikaan tinkiä säästääkseen vettä. Merkittävää säästöä kun saadaan aikaan jo rikkinäiset vesikalusteet korjaamalla.

-Pelkästään harmittomalta vaikuttava vuotava hana saattaa kuluttaa 1 200 litraa kuukaudessa ja vuotava wc-istuin jopa 33 000 litraa kuukaudessa. Vuotava pytty vie siis vettä jopa noin kahden perheen vedenkulutuksen verran kuukaudessa. Jos vesikuution hinta on keskimäärin noin kolme euroa, voi nopeasti laskea, että vuotava wc on kuin vetäisi pöntöstä alas satalappusen kuussa tai reippaasti yli tuhat euroa vuodessa, kertoo tuotepäällikkö Laura Utunen Ifistä.

Vesivahinko huolestuttaa etenkin putkiremonttia odottelevia

Vuosittain suomalaiskodeissa sattuu yhteensä jopa 40 000 vesivuotoa. Se tarkoittaa noin sataa vahinkoa joka päivä.

Uponorin vedenkäyttötutkimuksen vastaajista yli 40 prosenttia olikin huolissaan vesivahingon mahdollisuudesta. Eikä syyttä. Pahimmassa tapauksessa vahinko ajaa asukkaan evakkoon, kun kostuneita lattioita ja rakenteita kuivataan ja korjataan jopa kuukausikaupalla. Huolestuneimpia olivat 20-30 vuotta vanhojen talojen omistajat. Toisin sanoen juuri ne, joilla putkiremontti todennäköisesti vielä on tekemättä.

–Merkittävä osa suomalaiskotien vesivahingoista aiheutuu putkistojen vuodoista. Erityisesti 1970-luvulla rakennetuissa taloissa on jo ikänsä puolesta tarvetta putkien saneeraukselle, eikä tälle tosiseikalle kannata ummistaa silmiään, muistuttaa Utunen.

Vuotovahti pysäyttää vahingon

Asukas voi kuitenkin omalla toiminnallaan välttää suuren osa vuotovahingoista tai ainakin rajata niiden laajuutta. Esimerkiksi vesivuotovahti sulkee automaattisesti veden tulon vesivuodon ilmetessä. Valppaan ja säälimättömän vahdin haaviin jäävät myös salakavalasti vuotavat hanat ja wc-istuimet.

-Vuotovahti on suhteellisen edullinen ja suositeltava hankinta jokaiseen kotiin. Siksi on harmillista, että vain joka viidennellä oli tutkimuksen mukaan käytössä vuotovahti, sanoo Utunen.

Eniten vesivuotovahteja on hankittu uudempiin, alle 20 vuotta vanhoihin taloihin. Yllättäen yli 20 vuotta vanhoissa taloissa, joissa putkirikon riski on suurin, vesivuotovahdin hankinta kiinnostaa vähiten.

Tarkasta liitokset ja hanki vuotokaukalo

Toinen yksinkertainen keino vuotovahinkojen ehkäisemiseen on tarkastaa säännöllisesti pyykin- ja astianpesukoneiden liitäntäletkut. Löysistä liitoksista ja murtuneista pesukoneiden putkista aiheutuneet vahingot ovat toiseksi yleisimpiä vesivuotoja suomalaiskodeissa.

Liitosten testaaminen on helppoa: pyyhkäise talouspaperilla letkujen liitoksia sen jälkeen, kun koneet ovat olleet käytössä. Jos paperiin tulee vettä, liitoksessa on vuoto, joka pitää korjata välittömästi. Yli viisi vuotta vanhan astianpesukoneen poistoletku kannattaa vähintään koneen korjauksen yhteydessä vaihtaa uuteen. Astian- ja pyykkikoneen asennustyöt tulee jättää ammattilaiselle.

Hanki sekä pesukoneiden että kodin kylmälaitteiden alle vuotokaukalo, joka ohjaa karanneen veden näkyville. Pesukonetta ei pidä jättää päälle ilman valvontaa, ja käytön jälkeen vesihanat tulee muistaa sulkea.

Uponorin vedenkäyttötutkimus toteutettiin joulukuussa 2019 yhteistyössä Rakentaja.fi:n kanssa. Vastaajia oli yhteensä 1 448 ympäri Suomea.

Ifin Kunnon koti -palvelussa rakennusalan asiantuntijat auttavat Ifin kotivakuutusasiakkaita pitämään parempaa huolta omaisuudestaan ja muun muassa ennaltaehkäisemään vesivahinkoja.

Yli 90% suomalaisista vakuuttaa kotinsa – moni ei kuitenkaan tiedä, että kotivakuutus korvaa myös matkapuhelimelle sattuneen vahingon27.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Ifin yhteistyökumppanin iTapsan teettämästä tutkimuksesta selvisi, että kaksi kolmasosaa suomalaisista ei tiedä vakuuttaneensa puhelintaan jo kotivakuutuksella. Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista ei kuitenkaan ota erillistä laitevakuutusta. Ifin nettisivujen 3D-palvelusta näkee helposti, millaisia matkapuhelimille ja muille kodin laitteille sattuneita vahinkoja kotivakuutuksesta korvataan ja mitä ovat keskimääräiset korvaussummat.

Hiihtolomareissu suunnitteilla? Tarkista Ifin karttapalvelusta, mitä sairastuminen suosituissa lomakohteissa voi maksaa – ja kiinnitä koronaviruksen jyllätessä huomiota myös matkustusturvallisuuteen14.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Moni suuntaa seuraavien viikkojen aikana etsimään lunta Euroopan suosituista laskettelukohteista tai rentoutumaan Aasian houkutteleville hiekkarannoille. Ulkomailla tapahtuva sairastuminen tai loukkaantuminen voi tulla yllättävän kalliiksi. If kokosi kätevään karttapalveluun esimerkkihintoja sairastumisen kustannuksista suosituimmissa matkakohteissa.

Milloin ne renkaat pitikään vaihtaa? If selvitti, miten uusi laki vaikuttaa suomalaisten rengaskäyttäytymiseen4.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Moni autoilija on kiristellyt hampaitaan ajaessaan tammikuun vesikeleillä nastarenkailla tai luistellessaan kesärenkailla takatalven yöpakkasissa. Heille uuden tieliikennelain astuminen voimaan 1. kesäkuuta 2020 tuonee helpotusta kalenteriin sidottuun renkaidenvaihtorumbaan: jatkossa autoilija voi itse päättää ajokelin mukaan ottaako alleen talvirenkaat. If selvitti noin 30 000 suomalaisen asenteita renkaiden käytöstä. Kyselyn tulosten mukaan yllättävän moni suunnittelee jatkossa vaihtavansa talvirenkaat kelin mukaan.

Kymmenissä tuhansissa keittiöissä piilee vakava tulipaloriski - havaitse reistailevan liesituulettimen vaaran merkit ajoissa22.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Harmittomalta vaikuttava vika liesituulettimessa tai jopa pelkkä veden keittäminen saattavat aiheuttaa mekaanisella liukukytkimellä varustetusta liesituulettimesta alkavan tuhoisan palon. Viime aikoina liesituuletinpalot ovat jälleen olleet harmillisen yleinen uutinen eri puolella Suomea. Varmista, ettei omassa keittiössäsi piile paloriskiä ja vaihda oikutteleva tuuletin suosiolla uuteen.

Ifin tutkimus: Digitaalisia terveyspalveluja ja tekoälyä tulisi hyödyntää terveydenhoidossa nykyistä enemmän – etälääkäri ja muut digipalvelut usealle silti vielä vieraita16.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Etälääkärin ja muiden terveydenhoidon digipalveluiden hyödyntäminen on suomalaisille vielä vierasta. Yli puolet suomalaisista suhtautuu kuitenkin niihin sekä tekoälyn hyödyntämiseen terveydenhoidossa myönteisesti. Tämä selviää Ifin teettämästä Terveysbarometristä, jolla selvitettiin suomalaisten suhtautumista erilaisiin terveydenhoidon digi- ja etäpalveluihin. Etälääkäriin suhtautuvat positiivisimmin nuoret sekä ne, jotka ovat jo kokeilleet jotakin terveydenhoidon etäpalvelua.