Maanantain suuret joukkoliikennemuutokset sujuneet suunnitellusti

HSL:n liikenne on kulkenut maanantaina 4.3. pitkälti suunnitelmien mukaan kolmesta suuresta muutoksesta huolimatta. Raitiovaunujen reitit muuttuivat Hämeentien uudistustyömaan vuoksi, Tapiolassa avautui uusi bussiterminaali ja Maunulassa usea bussilinja alkoi kulkea poikkeusreittiä rakennustyön takia.

Uudet järjestelyt tulivat käyttöön heti aamuliikenteen alusta noin kello 4.30, ja HSL on seurannut tilannetta tarkasti liikenteen käynnistymisestä asti.

”Liikenne on sujunut pitkälti suunnitelmien mukaan, eikä merkkejä suuremmista ongelmista ole tullut vastaan”, kertoo HSL:n päällikköpäivystäjä Petri Nissinen.

Hämeentien uudistustyömaan vuoksi kaikki Sörnäisten kautta kulkevat ratikat siirtyivät poikkeusreiteille Kallioon ja Sturenkadulle. Bussit kulkevat Hämeentiellä myös työmaan aikana, ja liikenne sujui ainakin ensimmäisenä aamuna sujuvasti. Vain Mäkelänkadun ja Sturenkadun risteyksessä ilmeni hetkittäistä ruuhkautumista.

Tapiolan terminaalissa oppaat ovat olleet opastamassa matkustajia varhaisesta aamusta alkaen. Liikenne terminaalissa alkoi kello 4.25, kun ensimmäinen runkolinjan 550 bussi Westendinasemalta saapui terminaaliin. Terminaalin avajaisia juhlittiin kello 11 alkaen.

Maunulan alueella viisi bussilinjaa siirtyi poikkeusreitille Pirjontiellä tehtävien johtosiirtojen vuoksi. Liikenne poikkeusreiteillä on sujunut hyvin.

Lisätietoja:
HSL:n viestintäpäivystys

Vuosaaressa pääsee ajamaan kaupunkipotkulaudalla tänä kesänä20.3.2019 15:19:30 EETTiedote

Kaupunkipyörät ovat vakiinnuttaneet laajan käyttäjäkunnan Helsingissä ja Espoossa. Nyt tulevat kaupunkipotkulaudat. Potkulautapalvelussa kokeillaan sekä perinteisesti potkittavia että sähköllä toimivia potkulautoja. Kokeilualueena on Vuosaari, johon tulee noin 30 potkulauta-asemaa ja 300 potkulautaa. Laudan saa käyttöönsä mobiilisovelluksella pientä korvausta vastaan. HSL ja palvelusta vastaava Samocat Sharing toteuttavat kokeilun yhteistyössä. Kausi alkaa 15.4. ja jatkuu aina lokakuun loppuun.

HSL:n hallituksen päätöksiä 5.3.20195.3.2019 16:01:04 EETTiedote

Päätösvallan siirtäminen toimitusjohtajalle vuosien 2011-2017 liikennöintisopimusten optioiden käyttämisessä Hallitus päätti siirtää optioiden käyttämistä koskevan päätösvallan vuosina 2011–2017 kilpailutettujen 39 liikennöintisopimuksen osalta toimitusjohtajalle. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019578-2 Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2020 Hallitus päätti ehdottaa jäsenkunnille, että kunnat varaavat vuodelle 2020 määrärahat joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamiseen.HSL tekee kunnille vuosittain esitykset joukkoliikenteen toimintaedellytysten turvaamiseksi tarvittavista toimenpiteistä, jotta ne voidaan ottaa huomioon kuntien talousarviovalmistelussa sekä suunnittelu-ja rakentamisohjelmissa. Kuntakohtaisiin esityksiin voi tutustua tarkemmin pöytäkirjan liitteistä. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019578-3 Asiakirjojen toimittamisesta peritt