Maanantain suuret joukkoliikennemuutokset sujuneet suunnitellusti

HSL:n liikenne on kulkenut maanantaina 4.3. pitkälti suunnitelmien mukaan kolmesta suuresta muutoksesta huolimatta. Raitiovaunujen reitit muuttuivat Hämeentien uudistustyömaan vuoksi, Tapiolassa avautui uusi bussiterminaali ja Maunulassa usea bussilinja alkoi kulkea poikkeusreittiä rakennustyön takia.

Uudet järjestelyt tulivat käyttöön heti aamuliikenteen alusta noin kello 4.30, ja HSL on seurannut tilannetta tarkasti liikenteen käynnistymisestä asti.

”Liikenne on sujunut pitkälti suunnitelmien mukaan, eikä merkkejä suuremmista ongelmista ole tullut vastaan”, kertoo HSL:n päällikköpäivystäjä Petri Nissinen.

Hämeentien uudistustyömaan vuoksi kaikki Sörnäisten kautta kulkevat ratikat siirtyivät poikkeusreiteille Kallioon ja Sturenkadulle. Bussit kulkevat Hämeentiellä myös työmaan aikana, ja liikenne sujui ainakin ensimmäisenä aamuna sujuvasti. Vain Mäkelänkadun ja Sturenkadun risteyksessä ilmeni hetkittäistä ruuhkautumista.

Tapiolan terminaalissa oppaat ovat olleet opastamassa matkustajia varhaisesta aamusta alkaen. Liikenne terminaalissa alkoi kello 4.25, kun ensimmäinen runkolinjan 550 bussi Westendinasemalta saapui terminaaliin. Terminaalin avajaisia juhlittiin kello 11 alkaen.

Maunulan alueella viisi bussilinjaa siirtyi poikkeusreitille Pirjontiellä tehtävien johtosiirtojen vuoksi. Liikenne poikkeusreiteillä on sujunut hyvin.

Lisätietoja:
HSL:n viestintäpäivystys

HSL:n hallituksen päätöksiä 7.5.20197.5.2019 17:30:31 EESTTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutettava sopimuskokonaisuus ja tarjouspyyntö Hallitus päätti hyväksyä lähijunaliikenteen kilpailutettavan sopimuskokonaisuuden ja tarjouskilpailun ratkaisuperusteet hankintailmoituksen mukaisesti viimeisteltäviksi erikseen mainituilla periaatteilla. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään tarjouspyynnön ja sen liiteaineiston hyväksymisestä ja julkaisemisesta sekä valtuuttaa toimitusjohtajan neuvottelemaan, hyväksymään ja allekirjoittamaan lisäsopimuksen VR:n kanssa mahdollisen liikkeenluovutuksen ja siirtymäkauden aiheuttamien koulutus- ja perehdytyskustannusten korvaamisesta. Hallitus päätti myös, että HSL alkaa valmistella lähijunaliikenteessä käytettävän ajoenergian hankintaa. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Liittyminen KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantuntijapalveluita koskevaan puitesopimukseen Hallitus päätti, että HSL liittyy KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantun

Junaliikenteen kilpailutus Helsingin seudulla etenee – HSL julkaisi linjaukset sopimuskokonaisuuteen ja tarjouspyyntöön7.5.2019 09:22:03 EESTTiedote

HSL-alueen junaliikenne siirtyy uuteen aikaan kesäkuussa 2021, kun HSL:n lähijunia alkaa liikennöidä tarjouskilpailun voittanut operaattori. HSL on nyt julkaissut linjaukset kilpailun tarjouspyyntöön ja sopimuskokonaisuuteen. Sopimus- ja tarjouspyyntöluonnokset lähetetään nyt ehdokkaille kommentoitavaksi, ja lopulliset tarjouspyyntö ja sopimus julkaistaan kommenttikierroksen jälkeen.