Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Maaseudulla tyhjillään olevat rakennukset halutaan hyötykäyttöön - MTK käynnisti Autiotalot ja hiljaiset kiinteistöt hyötykäyttöön -hankkeen

Kiinnostus maaseutua kohtaan on kovassa kasvussa, mutta kynnys rakentamiseen tai kiinteistön ostamiseen voi olla suuri. Samanaikaisesti maaseudulla on paljon käyttämättömiä tai vähällä käytöllä olevia kiinteistöjä ja rakennuksia, joiden käyttöä voitaisiin tehostaa. Asumattomien kiinteistöjen määrää on vaikea arvioida, mutta niitä uskotaan olevan Suomessa jopa 100 000-200 000. MTK käynnisti Autiotalot ja hiljaiset kiinteistöt hyötykäyttöön -hankkeen, jonka tehtävänä on jakaa tietoa tyhjillään tai vähällä käytöllä olevista kiinteistöistä ja rakennuksista maaseudulla.

MTK:n vt. elinvoimajohtaja Markus Lassheikki uskoo hankkeen tuovan kauan kaivattua helpotusta tyhjillään olevien kiinteistöjen omistajien ja niitä tarvitsevien kohtaanto-ongelmaan.

Autiotalot ja hiljaiset kiinteistöt hyötykäyttöön -hankkeen ensimmäisenä tehtävänä on kehittää verkkoalusta, jonka avulla voidaan jakaa tietoa tyhjillään tai vähällä käytöllä olevista kiinteistöistä ja rakennuksista maaseudulla. Verkkoalustan avulla voidaan saada uutta elämää kaipaavat rakennukset uudelleen hyötykäyttöön ja maaseudulle uutta elinvoimaa.

Lassheikin mukaan perustettava verkkoalusta voi helpottaa maalle muuttamista ja yritystoimintaan sopivien kiinteistöjen löytämistä.

-        Verkkoalusta luo kiinteistöjen omistajille ja rakennusten käyttöoikeudesta kiinnostuneille kohtaamispaikan, joka hyödyttää kaikkia osapuolia. Kysymys ei ole kiinteistöjen myynnistä, vaan kiinteistöjen hyötykäytön mahdollistamisesta, joka saattaa myöhemmin johtaa kiinteistökauppaan, kertoo Lassheikki.

-        Lisäksi koronakriisi on lisännyt maaseudun vetovoimaa ja luonut huomattavan lisäkysynnän maaseudun kiinteistöille ja samalla edellytykset maaseudun elinvoiman kehittämiselle.

Hankkeen projektipäällikkönä on aloittanut Janne Tyynismaa. Hän työskentelee MTK:ssa maaseudun elinvoima -linjalla. Hän on viimeksi toiminut brändijohtajana puukerrostaloja valmistavassa JVR-Rakenne Oy:ssä. Janne on koulutukseltaan muotoilija (AMK).

Vuoden mittaista hanketta rahoitetaan EU:n Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston ja kansallisin varoin (Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma).

Lisätiedot:
Markus Lassheikki, vt. elinvoimajohtaja, kehitysjohtaja, MTK, 040 779 9680
Janne Tyynismaa, hankkeen projektipäällikkö, MTK, 050 342 8193

Suomalaisten innokkuus matkailla kotimaassa jatkaa kasvuaan – matkoja lähialueille ja maaseudulle tehdään entistä enemmän20.5.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Enemmistö suomalaisista aikoo matkailla kotimaassa tänäkin kesänä, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Kotimaanmatkailuun innostaa helppous, turvallisuus, edullisuus ja halu tukea paikallisia yrittäjiä. ”Yli kolmasosa suomalaisista odottaa tänäkin kesänä kotimaanmatkailulta eniten luontoa ja kauniita maisemia. Nämä ovat erityisesti maaseudun vetovoimatekijöitä", sanoo Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto.

EU parlamentin ympäristövaliokunta: Metsäenergia ei ole enää uusiutuvaa. Maankäytön ilmastotavoitteita kiristetään.18.5.2022 15:02:28 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta hyväksyi 16.–17.5. näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin uudistamiseksi. Ympäristövaliokunnan näkemyksen mukaan metsäenergiaa ei jatkossa katsottaisi uusiutuvaksi energian lähteeksi. Suomen osalta tämä tarkoittaisi noin 20TWh poistumista uusiutuvasta fossiiliseksi, kun metsähaketta ei enää katsottaisi uusiutuvaksi. Määrä olisi suurempi kuin yli kahden Loviisan ydinvoimalaitoksen vuotuinen energiantuotantomäärä.

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma

Skogsvårdsföreningarna lanserar en Kolbindningstjänst för skogsägare - Skogsägaren tjänar nu även på att binda kol29.4.2022 11:31:35 EEST | Tiedote

Skogsägarna kan i fortsättningen tjäna pengar även med klimatåtgärder, då den omtalade koldioxidkompensations verksamheten äntligen kommer i gång. Kolbindningstjänsten är ett kommersiellt kolbindnigkoncept, där skogsägaren kompenseras för den ökade tillväxten en gödsling av skogen åstadkommer. De kolenheter som därmed skapas marknadsförs vidare till inhemska företag som frivilligt vill kompensera sitt koldioxidavtryck.