Maaseudun elinvoimaisuus halutaan taata - uusi mobiilisovellus helpottaa naapuriavun antamista ja pyytämistä

Maaseudun Tukihenkilöverkon vuonna 2022 teettämän tutkimuksen mukaan naapuriavulle on suuri tarve maaseudulla. Auttamisen tori Commu ja Maaseudun Tukihenkilöverkko lähtevät edistämään naapuriauttamista ja yhteisöllisyyttä Suomen laajuisesti maaseudulla.
Maaseudun Tukihenkilöverkon tukihenkilöt toimivat ympäri Suomen, ja tukevat maaseudulla asuvia arjen haasteissa.

“Tutkimuksemme mukaan 81% maaseudulla asuvista pitää tärkeänä tai melko tärkeänä vapaaehtoistoimintana maaseudun asukkaille tarjottavaa apua ja tukea”, kertoo Maaseudun tukihenkilöverkon suunnittelija Mia Kalpa. Maaseudun tukihenkilöverkko tarjoaa tukea puhelimitse ja verkossa sekä käytännön apua kotiin elämän erilaisissa solmukohdissa. Tukihenkilöverkossa toimii 150 koulutettua tukihenkilöä.

Yleisimmät yhteydenottojen syyt ovat erilaiset ihmissuhteisiin liittyvät kysymykset, sairaudet ja tapaturmat sekä uupumus ja väsymys. Myös Commussa eniten apua pyydetään nimenomaan yksinäisyyteen ja eri elämäntilanteissa jaksamiseen.

"Toimintamme on luottamuksellista, maksutonta ja tukea on nopeasti saatavilla. Tekemällä yhteistyötä Commun kanssa uskomme, että tukea tarvitsevia maaseudun asukkaita tavoitetaan entistä enemmän", Kalpa sanoo.

Yksinäisyys ja yhteiskunnalliset haasteet lisänneet naapuriavun tarvetta

Commu on nuorten yrittäjien perustama auttamisen sovellus, jossa voi pyytää ja antaa apua lähialueellaan. 28 -vuotias Karoliina Kauhanen on yksi Commun perustajista. Hän kasvoi maaseudulla ja kävi alakoulun, jossa oli kokonaisuudessaan 25 oppilasta.

“Kun muutin Helsinkiin opiskelemaan, koin todella syvää ja lamaannuttavaa yksinäisyyttä”, Kauhanen kertoo. “Kaipasin kyläyhteisömäistä elämää. Sama kaipuu yhteisöllisyyteen näkyy tällä hetkellä Commun suosiossa kaupunkialueilla.”

Commu on vuodessa kasvanut Suomen suurimmaksi auttamisen sovellukseksi, jolla on jo 40,000 rekisteröitynyttä käyttäjää. Commun kautta voi pyytää apua ja tarjoutua auttamaan matalalla kynnyksellä. Eniten apua pyydetään ja annetaan liittyen ruoka-apuun, vertaistukeen ja juttuseuraan, sekä arkisiin asioihin kuten lemmikkien hoitoon ja talkoisiin.

"Meistä jokaisella on taitoja ja kokemuksia, joista voisi olla apua toiselle", Kauhanen kertoo. "Ja meistä jokainen tarvitsee joskus auttavaa kättä tai kuulevaa korvaa. Siksi rakensimme Commun, jotta auttaminen ja avun pyytäminen olisi helpompaa."

Suuri osa Commun käyttäjistä on kaupunkiseuduilla. Yhteistyöllä Maaseudun Tukihenkilöverkon kanssa pyritään tavoittamaan maaseudulla asuvia, jotka tarvitsevat tukea ja apua arkeensa. Maaseudun tukihenkilöverkko kouluttaa tukihenkilöitä maaseudun asukkaiden tueksi, ja Commu yhdistää auttajan ja avun tarvitsijan.

“Naapurin ovikelloa voi olla vaikea mennä soittamaan. Commu on kuin digitaalinen ovikello, helppo tapa pyytää ja antaa apua myös kyläyhteisöissä”, Kauhanen kertoo.

Karoliina Kauhanen, perustaja, Auttamisen tori Commu
0403614070

Commu on Suomen suurin auttamisen alusta, joka yhdistää auttajan ja avun tarvitsijan. Commussa yksityishenkilöt voivat auttaa ja pyytää apua naapurustoissaan ja luoda sosiaalisia turvaverkostoja helposti ja turvallisesti. Yhdistyksille Commu on työkalu vapaaehtoisten löytämiseen ja toiminnan organisointiin. Yrityksille Commu tarjoaa helpon tavan saavuttaa sosiaalisen vastuullisuuden tavoitteet ja vahvistaa tiimejä, vapaaehtoistoiminnan kautta.

Mia Kalpa, suunnittelija, Maaseudun tukihenkilöverkko
mia.kalpa@mtlh.fi
0400 789 481

Maaseudun tukihenkilöverkko on noin 150 koulutetun vapaaehtoisen valtakunnallinen auttamisverkosto. Tukihenkilöverkko tarjoaa luotettavaa ja maksutonta tukea ja apua ilman jonottamista kaikille maaseudun asukkaille. Tukimuotoja ovat puhelin- ja verkkoauttaminen sekä käytännön apu kotiin erilaisissa elämän solmukohdissa.

Commu on nuorten yrittäjien perustama auttamisen sovellus, joka yhdistää auttajan ja avun tarvitsijan.

Commu on Suomen suurin auttamisen alusta, joka yhdistää auttajan ja avun tarvitsijan. Commussa yksityishenkilöt voivat auttaa ja pyytää apua naapurustoissaan ja luoda sosiaalisia turvaverkostoja helposti ja turvallisesti. Yhdistyksille Commu on työkalu vapaaehtoisten löytämiseen ja toiminnan organisointiin. Yrityksille Commu tarjoaa helpon tavan saavuttaa sosiaalisen vastuullisuuden tavoitteet ja vahvistaa tiimejä, vapaaehtoistoiminnan kautta.