Maaseudun yritykset käsiksi julkisiin hankintoihin sekä hankintaneuvontaan

Julkisissa hankinnoissa on suuri liiketoimintapotentiaali maaseudun pk-yrityksille. MTK:n jäsenyrittäjät pääsevät aiempaa helpommin käsiksi julkisiin hankintoihin hankinta-asiamies.fi-palvelun kautta. Lisäksi tarjoajille on saatavilla Suomen Yrittäjien järjestämää lakisääteistä hankintaneuvontaa kaikilta Suomen alueilta.

Suomessa julkisten hankintojen kokonaismäärä on noin 35 miljardia euroa. Näissä hankinnoissa on suuri potentiaali monen eri alan yrittäjille. MTK on räätälöinyt Varsinais-Suomen Yrittäjien kanssa jäsenilleen palvelun, jonka kautta MTK:n jäsenyrittäjät pääsevät helposti käsiksi sekä isoihin että pieniin julkisiin hankintoihin. Hankinta-asiamies.fi-palvelu on Varsinais-Suomen Yrittäjien palvelu, ja tarjoaa hyviä työkaluja yritystoiminnan laajentamiseen.

MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola ja Varsinais-Suomen Yrittäjien hankinta-asiamies Jorma Saariketo kannustavatkin MTK:n jäseniä tutustumaan palveluun MTK:n jäsensivujen kautta.

Suomessa kaikkien tarjoajien saatavilla on myös lakisääteistä hankintaneuvontaa. Tämä julkisesti rahoitettu ja Suomen Yrittäjien toimesta järjestetty neuvonta on laajasti myös maaseudun yrittäjien käytettävissä.

– Hyvällä hankintaneuvonnalla saadaan hankintayksiköt pyytämään tarjouksia myös pk-yritystoiminta huomioiden. Hankintaneuvonta myös aktivoi pk-yritykset jättämään tarjouksia julkisiin hankintoihin. Toivottavasti hankintaneuvonnan resurssit turvataan myös tulevina vuosina, korostaa Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin.

Suomen yrittäjät ja MTK ovat korostaneet julkisten hankintojen tärkeyttä myös meneillään olevissa uudistuksissa. Esimerkiksi maakuntauudistuksessa sekä kuntien päivittäisillä päätöksillä voidaan edistää pk-yritysten mahdollisuuksia osallistua hankintoihin. Pitämällä hankintapäätökset sopivan kokoisina ja avaamalla myös pienhankinnat, saavat pienemmät yritykset uusia mahdollisuuksia.

Julkiset hankinnat ovat nähtävillä sivulla www.hankinta-asiamies.fi ja alueiden hankintaneuvojien yhteystiedot osoitteessa yrittajat.fi/hankintaneuvonta.

Lisätietoja
Marko Mäki-Hakola, elinkeinojohtaja, MTK, puh. 040 5026810 marko.maki-hakola@mtk.fi
Jorma Saariketo, hankinta-asiamies, Varsinais-Suomen Yrittäjät, puh. 044 556 7638 jorma.saariketo@yrittajat.fi
Satu Grekin, kilpailuasioiden päällikkö, Suomen Yrittäjät, puh. 050 550 3488, satu.grekin@yrittajat.fi

Ministeriö tarjoaa liian vähän valokuitua MTK:n sulatettavaksi26.6.2018 12:39Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliittoa närästää se, että liikenne- ja viestintäministeriön luonnos digi-infrastrategiaksi näyttää unohtaneen kokonaan maaseudun yrittäjien ja maalla asuvien tarpeet. MTK korostaa lausunnossaan sitä, että digitaalisia julkispalveluja ei saada toimintavarmoiksi ja digitalisoituvien ja automatisoituvien maaseudun elinkeinojen liiketoiminta tökkii, mikäli kasvavien tiedonsiirtomäärien edellyttämää valokuitua ei ole maaseudulla saatavilla.

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.