Maaseudun yritykset käsiksi julkisiin hankintoihin sekä hankintaneuvontaan

Julkisissa hankinnoissa on suuri liiketoimintapotentiaali maaseudun pk-yrityksille. MTK:n jäsenyrittäjät pääsevät aiempaa helpommin käsiksi julkisiin hankintoihin hankinta-asiamies.fi-palvelun kautta. Lisäksi tarjoajille on saatavilla Suomen Yrittäjien järjestämää lakisääteistä hankintaneuvontaa kaikilta Suomen alueilta.

Suomessa julkisten hankintojen kokonaismäärä on noin 35 miljardia euroa. Näissä hankinnoissa on suuri potentiaali monen eri alan yrittäjille. MTK on räätälöinyt Varsinais-Suomen Yrittäjien kanssa jäsenilleen palvelun, jonka kautta MTK:n jäsenyrittäjät pääsevät helposti käsiksi sekä isoihin että pieniin julkisiin hankintoihin. Hankinta-asiamies.fi-palvelu on Varsinais-Suomen Yrittäjien palvelu, ja tarjoaa hyviä työkaluja yritystoiminnan laajentamiseen.

MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola ja Varsinais-Suomen Yrittäjien hankinta-asiamies Jorma Saariketo kannustavatkin MTK:n jäseniä tutustumaan palveluun MTK:n jäsensivujen kautta.

Suomessa kaikkien tarjoajien saatavilla on myös lakisääteistä hankintaneuvontaa. Tämä julkisesti rahoitettu ja Suomen Yrittäjien toimesta järjestetty neuvonta on laajasti myös maaseudun yrittäjien käytettävissä.

– Hyvällä hankintaneuvonnalla saadaan hankintayksiköt pyytämään tarjouksia myös pk-yritystoiminta huomioiden. Hankintaneuvonta myös aktivoi pk-yritykset jättämään tarjouksia julkisiin hankintoihin. Toivottavasti hankintaneuvonnan resurssit turvataan myös tulevina vuosina, korostaa Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin.

Suomen yrittäjät ja MTK ovat korostaneet julkisten hankintojen tärkeyttä myös meneillään olevissa uudistuksissa. Esimerkiksi maakuntauudistuksessa sekä kuntien päivittäisillä päätöksillä voidaan edistää pk-yritysten mahdollisuuksia osallistua hankintoihin. Pitämällä hankintapäätökset sopivan kokoisina ja avaamalla myös pienhankinnat, saavat pienemmät yritykset uusia mahdollisuuksia.

Julkiset hankinnat ovat nähtävillä sivulla www.hankinta-asiamies.fi ja alueiden hankintaneuvojien yhteystiedot osoitteessa yrittajat.fi/hankintaneuvonta.

Lisätietoja
Marko Mäki-Hakola, elinkeinojohtaja, MTK, puh. 040 5026810 marko.maki-hakola@mtk.fi
Jorma Saariketo, hankinta-asiamies, Varsinais-Suomen Yrittäjät, puh. 044 556 7638 jorma.saariketo@yrittajat.fi
Satu Grekin, kilpailuasioiden päällikkö, Suomen Yrittäjät, puh. 050 550 3488, satu.grekin@yrittajat.fi

Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin20.4.2018 10:59Tiedote

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä18.4.2018 15:29Tiedote

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.