Maaseudun yritykset käsiksi julkisiin hankintoihin sekä hankintaneuvontaan

Julkisissa hankinnoissa on suuri liiketoimintapotentiaali maaseudun pk-yrityksille. MTK:n jäsenyrittäjät pääsevät aiempaa helpommin käsiksi julkisiin hankintoihin hankinta-asiamies.fi-palvelun kautta. Lisäksi tarjoajille on saatavilla Suomen Yrittäjien järjestämää lakisääteistä hankintaneuvontaa kaikilta Suomen alueilta.

Suomessa julkisten hankintojen kokonaismäärä on noin 35 miljardia euroa. Näissä hankinnoissa on suuri potentiaali monen eri alan yrittäjille. MTK on räätälöinyt Varsinais-Suomen Yrittäjien kanssa jäsenilleen palvelun, jonka kautta MTK:n jäsenyrittäjät pääsevät helposti käsiksi sekä isoihin että pieniin julkisiin hankintoihin. Hankinta-asiamies.fi-palvelu on Varsinais-Suomen Yrittäjien palvelu, ja tarjoaa hyviä työkaluja yritystoiminnan laajentamiseen.

MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola ja Varsinais-Suomen Yrittäjien hankinta-asiamies Jorma Saariketo kannustavatkin MTK:n jäseniä tutustumaan palveluun MTK:n jäsensivujen kautta.

Suomessa kaikkien tarjoajien saatavilla on myös lakisääteistä hankintaneuvontaa. Tämä julkisesti rahoitettu ja Suomen Yrittäjien toimesta järjestetty neuvonta on laajasti myös maaseudun yrittäjien käytettävissä.

– Hyvällä hankintaneuvonnalla saadaan hankintayksiköt pyytämään tarjouksia myös pk-yritystoiminta huomioiden. Hankintaneuvonta myös aktivoi pk-yritykset jättämään tarjouksia julkisiin hankintoihin. Toivottavasti hankintaneuvonnan resurssit turvataan myös tulevina vuosina, korostaa Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin.

Suomen yrittäjät ja MTK ovat korostaneet julkisten hankintojen tärkeyttä myös meneillään olevissa uudistuksissa. Esimerkiksi maakuntauudistuksessa sekä kuntien päivittäisillä päätöksillä voidaan edistää pk-yritysten mahdollisuuksia osallistua hankintoihin. Pitämällä hankintapäätökset sopivan kokoisina ja avaamalla myös pienhankinnat, saavat pienemmät yritykset uusia mahdollisuuksia.

Julkiset hankinnat ovat nähtävillä sivulla www.hankinta-asiamies.fi ja alueiden hankintaneuvojien yhteystiedot osoitteessa yrittajat.fi/hankintaneuvonta.

Lisätietoja
Marko Mäki-Hakola, elinkeinojohtaja, MTK, puh. 040 5026810 marko.maki-hakola@mtk.fi
Jorma Saariketo, hankinta-asiamies, Varsinais-Suomen Yrittäjät, puh. 044 556 7638 jorma.saariketo@yrittajat.fi
Satu Grekin, kilpailuasioiden päällikkö, Suomen Yrittäjät, puh. 050 550 3488, satu.grekin@yrittajat.fi

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.