Maaseutunuorilla neljä vahvaa ehdokasta MTK:n johtokuntaan

Maaseutunuorilla on ollut oma nimikkopaikka MTK:n johtokunnassa vuodesta 1992. Maaseutunuorten edustaja on johtokunnassa täysivaltainen jäsen – toisin kuin muissa alan edunvalvontajärjestöissä Pohjoismaissa. MTK on itse asiassa edistyksellinen huomioidessaan erityisen hyvin maaseutunuoret johtokunnassaan. Muissa vastaavissa edunvalvontajärjestöissä pohjoismaissa nuorilla on vain puheoikeus tai ei edustuspaikkaa laisinkaan. Oma kiintiöpaikka luo paineita tehdä valinta erityisen tarkasti ja avoimesti – kukaan muu johtokunnan jäsen ei joudu valintaprosessissa vastaavaan prässiin. Uusi edustaja valitaan maaseutuparlamentissa Oulussa 8.-10.11.2018.

Maaseutunuorten syysparlamentti

Maaseutunuorten ehdokkaat ovat esillä syysparlamentissa kahden päivän ajan, lisäksi tapahtumassa käydään kaksi paneelikeskustelua ja kampanja ulottuu entistä enemmän myös sosiaaliseen mediaan. Valinta ei perustu alueellisuuteen, vaan kukin MTK:n liitto voi kolmen vuoden välein tuoda oman ehdokkaansa mukaan kisaan. Tämä on luontevaa, sillä johtokunnassa nuorten edustaja pitää silmällä koko maan ja kaikkien tuotantosuuntien etua. Tehtävä on vaativa – taakse pitää jättää oman tilan etu ja katsella laajasti koko sektoria. Samalla saa eturivin paikan osallistua maatalous- ja metsäsektorin politiikan muodostumiseen ja edunvalvontaan.

Ehdokkaat uudelle kolmivuotiskaudelle

Vuonna 2019 alkavalle kolmivuotiskaudelle ehdolla ovat Kaisa Pihlaja, MTK- Etelä-Pohjanmaa (Jalasjärvi), Noora Räsänen, MTK-Pohjois-Savo (Leppävirta), Sami Nivala, MTK-Pohjois-Suomi (Raahen seutu) ja Juha Sarviluoma, MTK-Satakunta (Karvia). Kilvasta on tulossa kova, koska jokainen ehdokas tuo pöytään laajan kokemus- ja osaamispohjan alalta. Kaisa ja Juha ovat neuvojia, Kaisa työskentelee ProAgrialla ja Juha on osakkaana ja neuvojana Wikli Group Oy:ssa. Sami Nivala on toimitusjohtajana Oljen koneurakointi Oy:ssa. Noora on hiljattain (2017) väitellyt tiensä tohtoriksi ympäristö- ja biotieteiden alalta. Laajaa käytännön osaamista tilatasolta löytyy kaikilta. Järjestö- ja kuntapoliittinen vaikuttaminen ei ole kenellekään uutta.

Maaseutunuorten syysparlamentti järjestetään Oulussa 8.-10.11.2018 ja MTK:n johtokuntaan maaseutunuorten edustajan valintaa valmisteleva vaali käydään tapahtuman päätteeksi. Lopullisen MTK:n johtokunnan kokoonpanon siunaa vielä MTK:n valtuuskunta kokouksessaan 21.-22.11.2018.

Ehdokkaiden yhteystiedot

Kaisa Pihlaja, puh. 050 468 0140
Noora Räsänen, puh. 040 154 1234
Sami Nivala, puh. 040 053 1834
Juha Sarviluoma, puh. 050 378 0353

maaseutunuorten asiamies Meri Remes, puh. 040 532 9636

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Maaseutunuorten syysparlamentti
Juha Sarviluoma
Kaisa Pihlaja
Sami Nivala
Noora Räsänen

Kananmunan tuotantotapamerkinnät ja jäljitettävyys ovat ensiluokkaisia19.2.2019 08:58:32Tiedote

Kananmunien tuotantotavat ovat erittäin hyvin merkitty. Kuluttajille on Suomessa tarjolla neljällä eri EU:n hyväksymällä tuotantotavalla tuotettuja kananmunia. Tuotantotavan voi tarkastaa helposti kananmunapakkauksesta ja jokaisen kananmunan kuoressa olevasta leimasta. Numero 3 tarkoittaa, että kananmunat on tuotettu pienryhmä- eli virikehäkkikanalassa, 2 tarkoittaa lattiakanalaa, 1 ulkokanalaa ja 0 luomukanalaa. Merkintöjen ja kananmunaketjun tiiviin toiminnan ansiosta jokainen kananmuna on jäljitettävissä tuotantotilalle saakka.

MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille7.2.2019 12:07:51Tiedote

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).