Maaseutuymmärrys ja tieto saatava mukaan päätöksentekoon

Maaseutuparlamentissa Leppävirralla julkistettiin maaseutupoliittinen julkilausuma 3.9.2017. Julkilausuman päämäärä on sisällyttää maaseutunäkökulma entistä vahvemmin poliittiseen valmisteluun ja päätöksentekoon. Esimerkiksi meneillään olevassa maakuntauudistuksessa on välttämätöntä rakentaa maaseudun menestystä edistävä malli. – Maaseutu ei ole ongelma vaan ratkaisu, korostaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Maaseutupoliittinen julkilausuma sisältää maaseudulle tärkeitä tavoitteita. Tällaisia ovat yrittäjyyden ja työllisyyden vahvistaminen, liikenne- ja tietoliikenneyhteyksien riittävyys sekä ihmisten ja yritysten tarpeisiin vastaavat laadukkaat palvelut. Nämä kaikki saavat uusia muotoja esimerkiksi maakuntauudistuksessa.

Maaseudun vaatimukset eivät ole tolkuttomia. Sujuva arki, mahdollisuus asua ja yrittää, eväät paikallisten vahvuuksien hyödyntämiseen – siinä ovat maaseudun menestyksen eväät. Toiveet ovat jokaisen päättäjän ymmärrettävissä ja toteutettavissa. Suomen maaseutu on ainutlaatuinen. Uusiutuvat luonnonvaramme, puhdas ja houkutteleva luonto, vesi ja maaperä ovat koko Suomen tulevaisuuden menestyksen perusta.
– Menestys ei tule itsellään vaan vaatii politiikkaa, jossa koko Suomesta pidetään huolta, korostaa Marko Mäki-Hakola.

– Meneillään olevat muutokset maakuntauudistuksesta digitalisaatioon antavat mahdollisuuden ajatella maaseutua uusiksi. Ensimmäisenä on kuitenkin tarkistettava omat asenteet. Maaseutua ei kannata leimata taantuvaksi, koska samalla taantuisi koko Suomi. Maaseudun menestys on koko Suomen menestys, totesi Marko Mäki-Hakola Maaseutuparlamentissa.

– Julkilausuman 15 tavoitetta antavat hyvän pohjan tulevien vuosien päätöksenteolle. Kyse ei ole maaseutupolitiikasta vaan kaikesta päätöksenteosta, muistuttaa Marko Mäki-Hakola.

Julkilausuma: http://www.maaseutuparlamentti.fi/files/4694/Maaseutupoliittinen_julkilausuma_2017_Mahdollistetaan_menestyva_maaseutu.pdf

Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK ry, puh. 040 502 6810

Viestinnän suunnittelija