Maaseutuymmärrys ja tieto saatava mukaan päätöksentekoon

Maaseutuparlamentissa Leppävirralla julkistettiin maaseutupoliittinen julkilausuma 3.9.2017. Julkilausuman päämäärä on sisällyttää maaseutunäkökulma entistä vahvemmin poliittiseen valmisteluun ja päätöksentekoon. Esimerkiksi meneillään olevassa maakuntauudistuksessa on välttämätöntä rakentaa maaseudun menestystä edistävä malli. – Maaseutu ei ole ongelma vaan ratkaisu, korostaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Maaseutupoliittinen julkilausuma sisältää maaseudulle tärkeitä tavoitteita. Tällaisia ovat yrittäjyyden ja työllisyyden vahvistaminen, liikenne- ja tietoliikenneyhteyksien riittävyys sekä ihmisten ja yritysten tarpeisiin vastaavat laadukkaat palvelut. Nämä kaikki saavat uusia muotoja esimerkiksi maakuntauudistuksessa.

Maaseudun vaatimukset eivät ole tolkuttomia. Sujuva arki, mahdollisuus asua ja yrittää, eväät paikallisten vahvuuksien hyödyntämiseen – siinä ovat maaseudun menestyksen eväät. Toiveet ovat jokaisen päättäjän ymmärrettävissä ja toteutettavissa. Suomen maaseutu on ainutlaatuinen. Uusiutuvat luonnonvaramme, puhdas ja houkutteleva luonto, vesi ja maaperä ovat koko Suomen tulevaisuuden menestyksen perusta.
– Menestys ei tule itsellään vaan vaatii politiikkaa, jossa koko Suomesta pidetään huolta, korostaa Marko Mäki-Hakola.

– Meneillään olevat muutokset maakuntauudistuksesta digitalisaatioon antavat mahdollisuuden ajatella maaseutua uusiksi. Ensimmäisenä on kuitenkin tarkistettava omat asenteet. Maaseutua ei kannata leimata taantuvaksi, koska samalla taantuisi koko Suomi. Maaseudun menestys on koko Suomen menestys, totesi Marko Mäki-Hakola Maaseutuparlamentissa.

– Julkilausuman 15 tavoitetta antavat hyvän pohjan tulevien vuosien päätöksenteolle. Kyse ei ole maaseutupolitiikasta vaan kaikesta päätöksenteosta, muistuttaa Marko Mäki-Hakola.

Julkilausuma: http://www.maaseutuparlamentti.fi/files/4694/Maaseutupoliittinen_julkilausuma_2017_Mahdollistetaan_menestyva_maaseutu.pdf

Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK ry, puh. 040 502 6810

Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.