Maaseutuymmärrys ja tieto saatava mukaan päätöksentekoon

Maaseutuparlamentissa Leppävirralla julkistettiin maaseutupoliittinen julkilausuma 3.9.2017. Julkilausuman päämäärä on sisällyttää maaseutunäkökulma entistä vahvemmin poliittiseen valmisteluun ja päätöksentekoon. Esimerkiksi meneillään olevassa maakuntauudistuksessa on välttämätöntä rakentaa maaseudun menestystä edistävä malli. – Maaseutu ei ole ongelma vaan ratkaisu, korostaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Maaseutupoliittinen julkilausuma sisältää maaseudulle tärkeitä tavoitteita. Tällaisia ovat yrittäjyyden ja työllisyyden vahvistaminen, liikenne- ja tietoliikenneyhteyksien riittävyys sekä ihmisten ja yritysten tarpeisiin vastaavat laadukkaat palvelut. Nämä kaikki saavat uusia muotoja esimerkiksi maakuntauudistuksessa.

Maaseudun vaatimukset eivät ole tolkuttomia. Sujuva arki, mahdollisuus asua ja yrittää, eväät paikallisten vahvuuksien hyödyntämiseen – siinä ovat maaseudun menestyksen eväät. Toiveet ovat jokaisen päättäjän ymmärrettävissä ja toteutettavissa. Suomen maaseutu on ainutlaatuinen. Uusiutuvat luonnonvaramme, puhdas ja houkutteleva luonto, vesi ja maaperä ovat koko Suomen tulevaisuuden menestyksen perusta.
– Menestys ei tule itsellään vaan vaatii politiikkaa, jossa koko Suomesta pidetään huolta, korostaa Marko Mäki-Hakola.

– Meneillään olevat muutokset maakuntauudistuksesta digitalisaatioon antavat mahdollisuuden ajatella maaseutua uusiksi. Ensimmäisenä on kuitenkin tarkistettava omat asenteet. Maaseutua ei kannata leimata taantuvaksi, koska samalla taantuisi koko Suomi. Maaseudun menestys on koko Suomen menestys, totesi Marko Mäki-Hakola Maaseutuparlamentissa.

– Julkilausuman 15 tavoitetta antavat hyvän pohjan tulevien vuosien päätöksenteolle. Kyse ei ole maaseutupolitiikasta vaan kaikesta päätöksenteosta, muistuttaa Marko Mäki-Hakola.

Julkilausuma: http://www.maaseutuparlamentti.fi/files/4694/Maaseutupoliittinen_julkilausuma_2017_Mahdollistetaan_menestyva_maaseutu.pdf

Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK ry, puh. 040 502 6810

Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Glyfosaatin käytön jatkosta ei vieläkään päätöstä10.11.2017 09:32Tiedote

Gyfosaatin käytön jatkoaika on nyt pitkään odottanut EU:n päätöksentekoa. Puolentoista vuoden tutkimusaika ei tuonut mitään uutta tietoa aineen vaarallisuudesta. Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto on todennut aineen turvalliseksi, mikä normaalissa tapauksessa olisi taannut 15 vuoden jatkon. Komissio esitti nyt viiden vuoden jatkoa myyntiluvalle, mutta ei saanut esitykselleen riittävää kannatusta. Glyfosaatin kielto riisuu maataloudelta keskeiset keinot ilmaston- ja vesiensuojeluun. MTK vaatii, että sadonkorjuun jälkeinen käyttö on siksi sallittava.