Maatalouden sivuvirtojen markkinapaikka otettiin käyttöön koko Suomessa

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n kehittämä, Pirkanmaalla pilotoitu maatalouden sivuvirtojen markkinapaikka www.kiertoasuomesta.fi avattiin tänään valtakunnalliseen käyttöön. Kokemukset Pirkanmaalta ovat rohkaisevia ja palvelussa on jo runsaasti myynti-ilmoituksia, kertoo MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Maatalouden sivuvirroille on syntymässä uusia markkinoita. Kiertotalousmarkkinapaikka www.kiertoasuomesta.fi antaa maatiloille yksinkertaisen työkalun myydä erilaisia materiaaleja lannasta muoviin ja hävikkirehusta maatalouskoneiden varaosiin. Huhtikuusta lähtien Pirkanmaalla pilotoitu palvelu avattiin tänään käyttöön koko maassa. Samalla Kiertoasuomesta.fi -palvelussa lanseerattiin MTK:n jäsenille tarkoitettu, valtakunnallinen maatalousmuovien noutopalvelu.

MTK haluaa edistää ilmasto- ja ympäristöystävällisen talouden kehittymistä luomalla uusia toimintamalleja. Kiertoasuomesta.fi-markkinapaikka on luultavasti maailman ensimmäinen maatalouden sivuvirtojen markkinapaikka.

– Kiertoasuomesta.fi tarjoaa mahdollisuuden parantaa maatalouden kannattavuutta uusien markkinoiden kautta. Samalla maatalouden monipuoliset sivuvirrat ja tiloilta löytyvät materiaalit saadaan jatkojalostukseen tai uuteen käyttöön. Palvelussa on jo nyt tarjolla esimerkiksi tyhjiä tynnyreitä, paalimuovia ja kuormalavoja. Kun koko Suomen maatilat ottavat palvelun nopeasti käyttöön, voi kiertoasuomesta.fi ottaa jo tänä syksynä keskeisen paikan kiertotalousmarkkinoiden kehittämisessä koko maassa, Mäki-Hakola kertoo.

Markkinapaikan valmisteluun on saatu osarahoitusta Leader Kantrilta. Palvelun käyttö on maksutonta.

elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK ry, puh. 040 502 6810, marko.maki-hakola(at)mtk.fi

Suomessa lihaa tuotetaan vastuullisesti – kilpailijat vastuullisuudessa takamatkalla15.8.2019 10:59:15 EESTTiedote

Suomalainen lihaketju on jo vuosia tehnyt tutkimus- ja kehitystyötä sen eteen, että kotimaisen valkuaisen osuutta voidaan kasvattaa ja soijan käyttöä rehustuksessa saadaan vähennettyä. Euroopassa soijaa käytetään kotieläinten rehustuksessa enemmän ja kauppasodan myötä lisääntyvä soijan tuonti parantanee soijaa runsaasti käyttävien kilpailukykyä. Suomalainen vastuullisempi tapa tuottaa lihaa on saatava esiin, ettei se jää kilpakumppaneiden jalkoihin.

Suomalaiset maanviljelijät ja yksityismetsänomistajat tukevat IPCC:n erikoisraportin suosituksia – Suomen tunnustettava omat vahvuutensa ja erityispiirteensä8.8.2019 11:11:08 EESTTiedote

Viljelijöitä ja yksityismetsänomistajia edustavat Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC pitävät tänään julkistetun Hallitustenvälisen ilmastopaneeli IPCC:n erikoisraportin viestiä ilmastonmuutoksen vaikutuksista ruokaturvaan ja maaperän kasvukuntoon hälyttävänä. Maankäyttöön keskittyvä raportti alleviivaa ilmastonäkökulmasta maatalouden, maankäytön ja uusiutuvien luonnonvarojen ratkaisevaa roolia ilmastonmuutosta vastaan taistelemisessa ja ruokaturvan takaajana muuttuvaan ilmastoon sopeutuen.

Mediakutsu: Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija tutustuvat Varsinais-Suomen saariston maatalousyrittäjiin ja ruoantuotantoon 12.-13.8.7.8.2019 11:17:23 EESTKutsu

Vuoden Kokki 2019 Mikko Kaukonen ja Vuoden Tarjoilija 2019 Heidi Martikainen vierailevat 12.–13. elokuuta maatiloilla Varsinais-Suomen saaristossa ja tutustuvat maatalousyrittäjiin ja ruoan alkuperään. Median edustajat kutsutaan osallistumaan maatilavierailuihin sekä lounastamaan ja keskustelemaan ruoantuottajien ja ravintola-alan huippuammattilaisten kanssa.

Maitovaliokunta: Hallitusohjelma sisältää hyviä aihioita maatalouden toimintaedellytysten kestävään vahvistamiseen6.8.2019 15:54:43 EESTTiedote

MTK:n maitovaliokunta vaatii hallitusta viipymättä panemaan maataloutta koskevat aloitteet toimeen. Maitotilojen määrän ennustetaan vähenevän kuluvana vuonna kahdeksan prosenttia. Maito-omavaraisuus lepää jatkavien tilojen harteilla. Hallituksen lupaamat toimet tulonmuodostuksen tasapainottamiseksi tarjontaketjussa, sekä investointeja, tuottajien jaksamista ja aktiivituotantoa tukeva politiikka ja lainsäädäntöratkaisut eivät voi odottaa. Huomio on kiinnitettävä myös lopettaviin ja rakennettava toimiva malli tuotannosta luopumiseen.